אסור לאישה לשיר זמירות עם המשפחה המורחבת

מה כל כך מיוחד בגמרא? מהי הגדרת היצר הרע? והאם העובדה שהרבה אישי ציבור פועלים שלא לשמה היא בעיה? הרב שלמה אבינר בשות SMS

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 13/01/16 10:21 ג בשבט התשעו

אסור לאישה לשיר זמירות עם המשפחה המורחבת

זמירות במשפחה

ש: האם מותר לאישה לשיר זמירות בסעודה משפחתית?

ת: רק אם השומעים הם אבא, סבא, בן, נכד, אח, ובעלה כמובן. ולא אחיין, דוד, בן דוד, גיס, חותן, חתן ושאר קרובי משפחה.

חשבון נפש

ש: רבנו יונה מזכיר חובת התבודדות למען חשבון נפש תמידי. שערי תשובה ב יד. וכן מסילת ישרים פ"ב, פכ"א ועוד. האם זו דעתו של מרן הרב קוק?

ת: בודאי. כתב כן במקומות רבים כגון אורות התשובה ח ט.

אחרי הפעולות נמשכים הלבבות

ש: בספר החינוך כתוב שאחרי הפעולות נמשכים הלבבות. מצוה טז. האם אין זה סותר את היסוד למה קדמה שמע לוהיה אם שמוע, שאדם יקבל עול מלכות שמים תחילה ואחר כך עול מצוות, משנה ברכות ב ב, שמתוך אמונה מגיעים למצוות?

ת: אכן זו גם שיטת ספר החינוך לכל אורך הספר, ואחרי הפעולות נמשכות הלבבות הוא יוצא דופן. וכן ספר מסילת ישרים סוף פ"ז.


לדון לכף זכות

ש: כיצד אצליח לדון את הבריות לכף זכות?

ת: אנחנו העניים מלאי חסרונות, ואם נדון את הבריות לכף זכות, גם ד' ידין אותנו לכף זכות. שמירת הלשון, שער התבונה, ד.


לימוד גמרא

ש: מה כל כך מיוחד בגמרא שהפכה לסמל דתי?

ת: היא אינה סמל אלא חיי עולם הנטועים בתוכנו. שו"ע או"ח קלט (עיין באריכות בספרו של הרב חיי עולם - מ"צ).

כהנים בבית חולים

ש: מותר לכהנים להיכנס לבית חולים או יש לחשוש שיש שם מת?

ת: מותר. יש הרבה צירופים: א. גם בבית חולים גדול זה ספק אם יש מת ולא ודאי, וגם לחולים יש חזקת חיים. ב. אם מסונף בית ספר לרפואה עם נפלים ואיברים, נפלים יש ספק אולי הם פחות מארבעים יום או בלי ריקום איברים, ואיברים יש ספק אולי הם מנוכרים שלרוב הפוסקים אינם מטמאים. ג. גם יש מערכת דלתות והן חוצצות בפני בטומאה. וספק אם באותו רגע כלהדלתות פתוחות. ד. בית חולים נחשב רשות הרבים לגבי טומאה, ויש שיטת בפוסקים שספק טומאה ברשות הרבים הוא היתר לכהנים. ה. יש שיטה בפוסקים שטומאת אוהל מדאורייתא היא רק באותו חדר שהמת נמצא ולא בשאר חדרים הפתוחים אליו. ו. יש פוסקים שטומאת כל הפתחים שדרכם המת יצא מדין "סוף טומאה לצאת" היא מדרבנן. ז. וכן יש מחלקים בין הפתח של אותו חדר שבו נמצא המת לבין פתחים אחרים. ח. לשיטת הראב"ד אין איסור להטמא שוב לכהן שכבר נטמא. ט. גם אם יש שלט "אזהרה לכהנים", אפשר לצרף כל הספקות הנ"ל בשעת הדחק, וגם ספק שמא המת הוא גוי. אך רק למה שנצרך לטיפול רפואי ולביקור חולים וכדומה, אך לא להשתהות כדי לאכול וכדומה (וכן כתב הרב אברהם יהושע העשיל פרידלנדר, אב"ד היבנוב והרב בבית החולים ממימונידס בבורו פארק. חסדי אברהם - החולה בהלכה עמ' ש - מ"צ).


ציניות

ש: מה יחס התורה לציניות?

ת: בלשון המקרא וחז"ל: ליצנות. חורבן רוחני. עבודה זרה יח ב. מסילת ישרים פרק ה.

לא לשמה

ש: האם אין בעיה בכך שהרבה אנשי ציבור פועלים לא לשמה?

ת: עולמנו עדיין לא שלם, ובינתיים הרבה מהפועלים לשמה הינם רפויים, והעושים לא לשמה הינם מלאי זריזות. אגרות הראיה א עמ' קז.


מתי להקל

ש: כיצד נדע מתי מותר לחדש קולות?

ת: כתוב במסילת ישרים פרק ו: "שכל קולא צריכה בדיקה, כי אף על פי שיכולה להיות ישרה ונכוחה, אמנם קרוב הדבר שתהיה מעצות היצר ומרמותיו, על כן צריך לבדוק אחריה בחקירות ודרישות רבות, ואם אחר כל אלה תצדק, ודאי שהיא טובה". וכתב מרן הרב קוק: "במה שאפשר אפילו בצד הדוחק ללכת בלא התחכמות, ודאי חובת כולנו להתאמץ ללכת בדרך הכבושה... ומכל מקום כשההכרח הוא גדול, מצינו כמה פעמים מדברי חז"ל שלא נרתעו מדרכי היתר חדשים". אגרות הראיה אגרת תקנה.


אדם כי ימות באוהל

ש: חכמים אמרו שאדם צריך למות באהלה של תורה. האם אכן תלמיד ישיבה צריך לכבות את כוחות החיים?

ת: להיפך. להיות מלא עז חיים ושמחת לב, ורק אז יוכל להטות כוחותיו לעמלה של תורה ושמחת השגתה. אגרות הראיה א עמ' קפז.


פת במלח תאכל

ש: כך היא דרכה של תורה פת במלח תאכל. אבות ו ד. אז למה לומדי תורה אוכלים כל מיני דברים?

ת: רש"י שם: "אפילו אין לך לאכול אלא פת במלח, אל תימנע מלעסוק בתורה". וכן רע"ב. וכן רמב"ם הלכות תלמוד תורה ג ו.


יצר הרע

ש: מה הגדרת היצר הטוב והיצר הרע?

ת: יש אומרים שהיצר הטוב הוא כוח הקדושה שבאדם והיצר הרע הוא כוח הטומאה. ויש אומרים שהיצר הטוב הוא המושך לשכל והיצר הרע הוא המושך לתאווה חומרית. ושניהם נכונים. אגרת המוסר לר"י סלנטר. וכן בעולת ראיה א כח-כט.

בעריכת הרב מרדכי ציון

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק.