רבי נוח? תגובה לא אנונימית לרב סתיו

הרב אריאל בראלי, שקרא את מאמרו של הרב אברהם סתיו על צפייה בסרטים וכן את תגובתו של ה'אורחותיך למדני', מבקש להסביר מדוע נעשה כאן מעשה שלא ייעשה שמי שאחראי לו עלול להיחשב כ"נבל ברשות התורה"

חדשות כיפה הרב אריאל בראלי 22/02/18 09:46 ז באדר התשעח

רבי נוח? תגובה לא אנונימית לרב סתיו
בהלכה חשובה גם המגמה. צופים באולם קולנוע, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

הרב אברהם סתיו פרסם מאמר לגבי צפייה בסרטים לא צנועים ומסקנתו היא: "את שאלת הצפייה בסרט עם בעיות צניעות, תוך עצימת עיניים אפשר להגדיר כספק־ספק־ספיקא לקולא ... נראה כי סרט בעל ערך משמעותי יהיה מותר לכל הדעות" (צהר מב)

אומנם הוא הקדים שדבריו הם רק הצעה ופתיחה לדיון, אך כבר בפייסבוק שלו  הם פורסמו כמסקנה מוצקה הלכה למעשה. ועל אף שהמאמר משופע במקורות ובלמדנות אך העיקר חסר מהספר- המגמה! 

הפסיקה ההלכתית אינה מסתיימת בחשבון הלכתי אלא הפוסק חייב לתן דעתו על מגמת הפסיקה והשפעתה. וביחס לאיסורי עריות כתב הרמב"ן כי מגמת התורה מפורשת במצוות 'קדושים תהיו' – מצווה על כל אחד מישראל לקדש את חייו מתוך מטרה לדבקות בה'. 

לדבריו, אדם המתעלם ממגמה זו על אף שתומך יתדותיו בהלכה נחשב 'נבל ברשות התורה'. לצערי, במקום לעודד את מגמת הקדושה ולרומם את הציבור, המאמר מכשיר את השרץ - היתר לצפייה בסרט לא צנוע בהכשר הרב סתיו (שכבר הספיק לפרסם בעצמו ביקורת על סרטים).

מעבר לכך גם ברובד ההלכתי המחבר עושה מעשה אשר לא ייעשה, כאשר הוא מגבב קולות ולוקח מהפוסקים רק את מה שתומך בדעתו. הגדיל לעשות כאשר בפתיחה כתב: "כיתתּי את רגליי בין רבני הציבור הדתי־לאומי: רבים מהם גילו אהדה לדבריי, אך מטעמים שונים לא אבו לפרסם עמדה ברורה ונחרצת בענייננו, מלבד בעל שו"ת אורחותיך למדני, ששלח לי תשובה המצדדת בהכרעתי".

ראשית בשאלתו לבעל השו"ת הנ"ל הדגיש הרב סתיו כי "יש הרבה מה להרחיב בדבר מצד עצם היחס לתופעה וענייני ביטול תורה ובעיות רוחניות וכו' וכו', אך אני מבקש להתמקד בהיבט הלכתי מסויים, במנותק מן ההיבטים האחרים". אם כך כיצד ניתן לכתוב שהרב הנ"ל הסכים לצפייה בסרטים לא צנועים בשעה שהנידון היה על פרט הלכתי מצומצם.

ובאמת מיד כשבעל 'אורחותיך למדני' ראה את דברי הכותב, הוא הסתייג בחריפות כתב את הדברים הבאים: "ואין ללמוד כלל ממה שכתבתי, שיש היתר למעשה לילך למקום טינופת כזה...כ''ש שכשיש אשה פרוצה בסרט ודאי אין להתיר למעשה לראות אותו סרט, אף בלי כוונה ליהנות. ואין להאריך בדברים פשוטים, וכבר האריכו חז''ל לבאר חומר האיסור של הסתכלות בערווה". 

לסיום כדאי לצטט את דברי הרב יוסף דב סולובייצ'יק (איש ההלכה): "קדושה מייצגת חיים מסודרים וקבועים על פי ההלכה, ומוצאת את מילואה בקיום איסורי ביאה, מאכלות אסורים וכיוצא בהם...יפה כוחו של איש ההלכה, שאיננו זז מן העולם הזה ואיננו בורח לתחום מופשט וטהור. הוא תאב להוריד את השכינה והקדושה לתוך החלל והזמן, לתוך קיומו הסופי והארצי".

הכותב הוא ראש מכון משפט לעם