השאלות הפתוחות לפרשת ואתחנן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 21/07/10 00:00 י באב התשע

השאלות הפתוחות לפרשת ואתחנן

מה יש בה?

"אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנֹן" (ג,כה) - בדיחה ידועה אומרת שמשה רבנו הסתובב עם בני ישראל ארבעים שנה במדבר כי הוא חיפש את המקום היחיד במזרח התיכון שאין בו נפט...ארץ ישראל אינה עשירה במיוחד במשאבי טבע. בַּמֶה היא טובה יותר מאשר מקומות אחרים? האם לדעתכם היא יפה יותר מארצות אחרות? מה יש בה שעושה אותה לארץ הנבחרת?


חו"ל

"עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ כִּי לֹא תַעֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הזה" (ג,כז) - יום לאחר תשעה באב המריאו עשרות מטוסי עמוסי נושאים משדה התעופה בן-גוריון לארצות תבל השונות. מה דעתכם על יציאה מהארץ מסיבות שונות? (טיול נופש, הצעת עבודה משתלמת יותר, סכנה ביטחונית בארץ וכן הלאה).


התגלתה חומרה חדשה

"לֹא תֹסִפוּ עַל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם וְלֹא תִגְרְעוּ מִמֶּנּוּ" (ד,ב) - איך מסתדרת הנטייה להוסיף גזירות וחומרות עם האיסור להוסיף על התורה? מה טוב בלהחמיר ולהוסיף סייגים, ומה החסרונות שיש בזה? מה הנטייה שלכם? באילו תחומים בחיים אתם נוהגים להחמיר?


אור מתוך החושך

"וְאֶתְכֶם לָקַח ה וַיּוֹצִא אֶתְכֶם מִכּוּר הַבַּרְזֶל מִמִּצְרָיִם" (ד,כ) - למה היה עם ישראל צריך להשתעבד במצרים ולסבול מעינוי קשה כזה בטרם היותו לעם? האם זה היה עונש על משהו? האם זה היה חשוב לצורך העתיד? נסו להיזכר בדברים קשים ולא נעימים שעברתם בחיים. מה זה עשה לכם? האם אתם יכולים לראות דברים טובים שיצאו מזה?


שבת

"שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה אֱלֹקיךָ" (ה,יב) - האם לדעתך יש לחוקק חוקים שיחייבו שמירת שבת ציבורית במדינת ישראל ויטילו קנסות על העוברים על החוק, או שההתערבות הזאת רק מזיקה לדמותה של השבת במדינה ועדיף להשאיר את הדבר לבחירה של כל אחד ולהתמקד בהשפעה בתחום החינוכי? האם אתם מקפידים לא לקנות במקום שפתוח בשבת? (חנות מזון, ספרים, תחנת דלק וכו). כיום- 40% מהמסחר במדינת ישראל הוא בשבת. מהי לדעתכם הדרך לשפר את מצב שמירת השבת במדינה?

המדור באדיבות "עולם קטן"