עולם הכלכלה והחסד בישראל בחגיגות ה-80 למדינה: התחזית של מנכ"ל פעמונים

כלכלה מתקדמת? מנכ"ל פעמונים דודי קוכמייסטר משוכנע שבעוד עשר שנים הכל יהיה הרבה יותר טכנולוגי וממוחשב. להערכתו ולצערו, גם בעתיד הוורוד יהיו כאלה שיסבלו מהווה שחור ולכן חשוב שגם מפעל החסד יצעד קדימה

חדשות כיפה מנכ"ל פעמונים דודי קוכמייסטר 18/04/18 19:55 ג באייר התשעח

עולם הכלכלה והחסד בישראל בחגיגות ה-80 למדינה: התחזית של מנכ"ל פעמונים
לא עוצרים ב- 70, צילום: shutterstock

‏פעמונים כמשל....

"מעולם לא הייתה כלכלת ישראל איתנה יותר" (ראש הממשלה). אז מדוע מדדי העוני אינם מצטמצמים בהתאמה? ואם הנתונים  נכונים, וכנראה הם נכונים, האם יש סתירה ביניהם? ואם לא, האם יש מה לעשות? האם החלשים משלמים, וישלמו תמיד, את מחיר הצמיחה? ובכלל, האם המגמה הזו צפויה להמשיך? ומה זה אומר...? התבלבלתם?!  פעמונים לוקחים אחריות. מנסים לעשות סדר.

שלושה תהליכים חשובים, המשפיעים על עולמינו הפיננסי, מתרחשים היום, וביתר שאת, לנגד עניינו. הראשון, זמינות הכסף. הכסף כמוצר צריכה. לא עוד, כסף, רק כשהוא שלנו, שצברנו מעבודתנו, הוא שמאפשר לנו קנית מוצרי צריכה וקיום. ארגונים פיננסיים מתחרים על מכירת כספם לנו. כסף של אחרים, המוכנים, בעצם משתוקקים, שנקנה אותו (כמובן תמורת רווח הגון...), ושנוציא אותו, בדרך-כלל, על מוצרים ושרותים שאיננו יכולים להרשות לעצמינו לרכוש אותם מכספינו שלנו.
הצמיחה במשק גדלה בעקבות כך. זה טוב. אך גם גדלים האשראי למשקי הבית והצריכה, ובעקבותיהם, גם סכנת הקריסה. האם גם זה טוב? האם זה צפוי להמשך?

השני, טכנולוגיית הקניות. הטלפון כמכשיר לביצוע קניות. לא רק שיחות. האינטרנט כמעודד צריכה. לא רק העשרת ידע. הפייסבוק, האינסטגרם, הערוצים השונים, כולם, באופן סמוי ואפילו גלוי, מאפשרים ומריצים אותנו, לבצע רכישות, כאן ועכשיו, ובכל תחום. הקניה זולה יותר. הנגישות גדולה יותר. החופש חוגג. זה טוב. אך האם הקניה גם חכמה יותר? נצרכת יותר? האם גם זה טוב? האם זה צפוי להמשיך?

והשלישי, יוקר המחיה. הקרב על גובהו בעיצומו. המדינה מתאמצת מאוד להקטינו. היבוא גדל. ההצע מתרחב. המחירים יורדים. יוקר המחיה קטן. וזה בוודאי טוב. אך האם המחיר שהתעשייה והחקלאות שלנו משלמים גם הוא בסדר? האם מספר מקומות העבודה גדל בעקבות זה גם? האם בהכרח ההכנסה הפנויה גדלה גם, או שמא, יוקר המחיה באמת יורד, אך איתו, לחלק מאיתנו, גם ההכנסה קטנה? האם גם זה טוב? האם זה צפוי להמשיך?

כנראה תהליכים אלו, ועוד דוגמתם, ימשיכו בעשור הקרוב לאתגר אותנו מאוד. מדינת ישראל רוצה להמשיך ולהתפתח, להמשיך ולצמוח, בצדק, עוד, מגמות אלו, המהוות כלי חשוב להשגתן, ימשיכו ויתעצמו. 

המדינה צפויה להתחזק. מרבית אזרחיה, גם. אך וודאי לא כולם. עבור אלו שלא, פעמונים מתכננת להיות שם עבורם. לצעוד עם המדינה יחד קדימה, אך דרוכה וערנית לצרכים, מתבוננת וקשובה לתהליכים, חוקרת ומזהה את הפערים, ומפתחת ומיישמת את המענים הנדרשים לבניית חוסנה הכלכלי של החברה בכלל, ולכל אחד ואחד מאזרחיה בפרט.

הדרך הנכונה ליהנות מכל הטוב שהמדינה והעולם מציעים לנו, תוך הפחתה למינימום את המחירים שישולמו על ידינו, הנה להטמיע בנו את האחריות.

התנהלות המושתת על אחריות אישית ומשפחתית, קהילתית, ולאומית. מסלול הסיוע לפונים אלינו ימשיך להתקיים. תמיד ישנם כאלו המשלמים את מחיר צמיחתם של הרבים. וככל שהטוב גדל, ישנה סכנה שגם כמות המשלמים, חלילה תגדל. בפעמונים כמו במרבית הארגונים המציעים עזרתם לציבור הרחב, חוסנה של החברה נמדד ביכולתה להעמיד לרשות חבריה סיוע כאשר הם זקוקים לו. 

אך יחד עם זאת, אסור להניח לתהליכים אלו לאפשר גדילה בכמות הנעזרים. שומה עלינו לפעול להשפעת איזונים הכרחיים על המערכות הציבוריות. מדינת ישראל חייבת לשאוף היות צודקת יותר תמיד. לשם כן, עליה לפעול נמרצות לקדם תוכניות מקבילות. להגיע ליעדים שלהלן. בפעמונים אנו מתכוונים לא לנוח עד להשגתם. ונזכיר כאן, רק ארבעה:

חינוך פיננסי. תוכנית חשובה מאין כמוה. המכשירה את החברה לניהול הפיננסי שכל אחד מחויב בו, באחריות מרבית. החל מגן הילדים, דרך בתיה"ס היסודיים והעל יסודיים. תוכנית לימודים מובנת, ברורה. לכל גיל תכנים מתאימים. בכל גיל דגשים להתנהלות פיננסית אחראית. מקטן ועד גדול. מהוצאה קטנה ועד גדולה... תקציב, ואיזון בין הוצאות לקניות, ומודעות לאגרסיביות בשיווק, ויכולת קבלת החלטות מתוך סדרי עדיפויות. ועוד ועוד. מתנהלים פיננסית באחריות.

מערך תמיכה לאחריות פיננסית בכל שלבי החיים. הנפילות מתחילות בצמתי החיים: סטודנטים, בונים בית, מתחתנים, גדלה המשפחה, מקימים עסק, יוצאים לפרישה, חלילה מחלה או תאונה. המדינה חייבת להיות שם. לא רק ביטוח לאומי. תומכת. מסייעת. בעיקר, נגישה עם מידע נדרש על הסכנות והאפשרויות. עם פתרונות שכשהם בזמן, האימפקט שלהם עצום. כל צומת כזו הינה גם נקודת זמן לפריצה טובה קדימה.

רגולציה מקדמת אחריות פיננסית.  לא רק ממשל תאגידי. לא רק פיקוח על גובה שורת הרווח. זה חשוב, אך לא מספיק. אשראי נותנים באחריות. רק למטרות שהאשראי נדרש. רק לאחר בדיקה רצינית שהמקבל יכול להשיב. והמדינה לוקחת אחריות על כך. כרטיסי אשראי התומכים תקציב. הטכנולוגיה להעצמת האחריות האישית. לא רק לטובת עשיית רווחים.

עבודה והכנסה. עידוד "כחול לבן". עידוד הגדלת הפריון על ידי בניית שכר תלוי פריון. במיוחד לשכבות המוחלשות. תיקון עיוותי היחסים בין הזכאות לגמלאות לכדאיות העבודה. הקמת מרכזי השמה יעילים כתחליף ללשכות התעסוקה. הכשרות מקצועיות גם לבעלי מקצועות ההולכים ומתייתרים. הגדלת ההכנסה הפנויה ועידוד הפנייתה לחיסכון, לחיזוק החוסן הכלכלי הפרטי.

כאמור, אם חפצים חיים טובים אנו, המדינה צפויה וצריכה להמשיך לדחוף את כל אלו קדימה. הסכנה היא שהפערים בחברה עלולים לגדול. אך היות ובטוחים אנו שחיים טובים, באמת, הינם חיים מאוזנים המתנהלים באחריות, לכולם, נמצא כולנו, יחד, שם, המדינה ואנחנו, גם בשנים הבאות, לטובת אזרחי המדינה והחברה כולה. 

צפו בשאר התחזיות ליום העצמאות ה-80 של ישראל 

התחזית של דודי קוכמייסטר

התחזית של דודי קוכמייסטרצילום: באדיבות המצולם