חתנים, הזהרו בסכום כתובתכם

אשה תבעה מבעלה את מלוא סכום כתובתה (555,555 ש"ח) בבית הדין הרבני בי-ם. בעקבות כך, פרסמו הדיינים פסק הלכה הקורא לחתנים טריים להימנע מלנקוב בסכומים מופרזים לדמי כתובה מתחת לחופה

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/08/16 15:08 יא באב התשעו

חתנים, הזהרו בסכום כתובתכם
Shutterstock, צילום: Shutterstock

רובנו מכירים את הסיטואציה. החתן הנרגש העומד רגע לפני חופתו נדרש לנקוב בסכום הכתובה, הרב מוכן עם העט השלוף והחתן מכריז בגאון על סכום גדול שספק אם יש או יהיה בעתיד ברשותו. הבעיה היא שכשזוג מגיע חלילה למדרגות הרבנות מגיע הזמן לפרוע את ההבטחות ואת השטרות. פסק הלכה חדש של בית הדין האזורי בירושלים רוצה לשים לזה סוף.

לקראת ט"ו באב ועונת החתונות פרסם בית הדין הרבני האזורי בירושלים פסק הלכה ובו מסר לחתנים חדשים להימנע מלנקוב בסכומים מופרזים לדמי כתובה מתחת לחופה. בפסק דינם פנו חברי בית הדין לגורמים המוסמכים לתקן תקנות להגבלת סכום הכתובה כפי שעשו גדולי ישראל בקהילות ישראל בעבר. כמו כן הם הציעו לרבנות הראשית להנחות את רושמי הנישואין והרבנים עורכי החופות שלא לכתוב סכום הגבוה ממיליון שקלים.

פסק ההלכה יצא בעקבות תיק גירושין, בו תבעה אישה 555,555 שקלים כדמי כתובה. במקרה דנן עזב הגבר את הבית והגיש תביעת גירושין לאחר שאשתו חלתה ונמנעו ממנו יחסי אישות. האישה טענה כי המחלה פרצה לאחר שתפסה את בעלה בוגד בה עם חברתה הטובה ביותר. במהלך הדיונים הסכימה האישה להתגרש בכפוף לתשלום דמי הכתובה בסך 555,555 שקלים. הבעל טען כי נקב בסכום באופן סתמי מתחת לחופה לשם כבוד וכנגד עין הרע ולא התכוון ברצינות סכום זה.

דיין אחד סבר שעל הבעל לשלם את מלוא הסכום אך שני הדיינים הנוספים סברו שאין לדרוש מהגבר שיעמוד בדמי הכתובה בהם נקב. לבסוף נקבע בפסק הדין כי על הבעל לשלם סכום חלקי בגובה של 120,00 ש"ח. אחד הדיינים כתב בפסק הדין "לכן ראיתי לנכון במסגרת פסק דין זה לפנות לגורמים המוסמכים לתקן תקנות להגבלת סכום הכתובה כפי שעשו גדולי ישראל בקהילות ישראל בעבר". הדיין הוסיף כי "סכומים מופרזים יוצרים קושי בהליך הגירושין, כאשר סכום הכתובה גבוה. גם כאשר שני הצדדים מעוניינים בגירושין נגרמת סחבת ממושכת בגלל הוויכוח על דמי הכתובה".