השר בנט מנע את קבלת פרס ישראל מיאיר גרבוז

שנתיים אחרי נאום "מנשקי הקמעות" הורה שר החינוך הממונה על וועדת פרס ישראל לא להעניק את הפרס ומנע מיאיר גרבוז את קבלתו. הדבר התאפשר בשל אי הסכמה בקרב חברי הוועדה. משרד החינוך: "השר פעל בהתאם לנהלים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/17 08:41 כד באדר התשעז

השר בנט מנע את קבלת פרס ישראל מיאיר גרבוז
Moshe Shai/FLASH90, צילום: Moshe Shai/FLASH90

נאום מנשקי הקמעות אותו נשא בכיכר רביןבהפגנת השמאל נחשב כאחד האירועים שהביאו להפסד מפלגות השמאל בבחירות כיון ששידר התנשאות אשכנזית על אזרחים רבים מעדות המזרח. היום נחשף בידיעות אחרונות כי השר נפתלי בנט השתמש בסמכותו שניתנה לו בתקנות להכריע במקרה של אי הסכמה פה אחד על מקבלי הפרס, והורה לא להעניק השנה את הפרס בתחום האומנות, ובכך מנע למעשה את הענקתו לנושא אותו נאום, האמן ואיש השמאל יאיר גרבוז.

ועדת פרס ישראל לאמנות פלסטית שהתכנסה באחרונה דנה באפשרות להעניק לו את הפרס על פועלו האמנותי. אלא שתקנון פרס ישראל קובע כי חתן הפרס בכל קטגוריה ייבחר רק בהסכמת כל חברי אותה ועדה, פה אחד, ללא יוצא מהכלל.

חברי הוועדה לאמנות פלסטית התכנסו פעמיים, לשני סבבים של התייעצויות, אולם לא הצליחו להגיע הסכמה פה אחד: שלושה מתוך ארבעה תמכו בזכיית גרבוז ואילו הרביעי התנגד. חברי הוועדה הם:הפסל והצייר פרופ' יעקב דורצ'ין המכהן כיו"ר הוועדה, ישראל דהן, ד"ר איה לוריא ופרופ' חיים מאור.

התקנון קובע כי שר החינוך אינו מעורב בתהליך ובבחירת שמות המועמדים. אולם במקרה של אי־הסכמה בין חברי הוועדה, מונחת הסוגיה לפתחו. בסמכותו של השר להורות על כינוס ועדה נוספת - או לבטל לגמרי את הענקת הפרס בתחום המדובר. לאחר שחברי הוועדה לאמנות פלסטית לא הצליחו כאמור להגיע להחלטה - הורה השר בנט שלא לכנס שוב את הוועדה, ולבטל את הענקת הפרס השנה בתחום האמנות הפלסטית. בכך, מנע את הענקת הפרס לגרבוז.

מלשכת שר החינוך בנט נמסר בתגובה: "השר בנט לא היה מעורב בשום שלב במהלך עבודת הוועדה. לכשהובאה חוסר ההסכמה לידיעתו, פעל השר בהתאם לנהלים".