החברה קדישא: התוכנית הממשלתית לקבורה בחירום רצופה בעיות הלכתיות

פורום החברות קדישא תוקף בחריפות את התוכנית הממשלתית לקבורה המונית בחירום וטוען כי היא פוגעת בכבוד המתים וברגשות משפחותיהם. החלופה: מלאי של 10,000 קברים המוכנים לעת פקודה

חדשות כיפה אורי פולק 29/04/12 19:38 ז באייר התשעב

החברה קדישא: התוכנית הממשלתית לקבורה בחירום רצופה בעיות הלכתיות
hoyasmeg-cc-by, צילום: hoyasmeg-cc-by

החברה קדישא בישראל שיגר היום (א') מכתב אזהרה לשר להגנת העורף, מתן וילנאי, במסגרתו מזהיר הפורום מבעיות הלכתיות ו"אנושיות" בתוכנית הארצית לקבורה המונית בשעת חירום.

הפורום, המאגד את 12 חברות הקדישא הגדולות בישראל, מבקר בחריפות את התוכנית שהציגו משרדי הממשלה, לפיה באירוע רב נפגעים ייקברו החללים בשלב ראשון בבתי עלמין ארעיים ללא קשר למקום מגוריהם - ורק לאחר זיהוי החללים הם יועברו מחדש לקבורה מסודרת.

לטענת מנכ"ל הפורום, זאב רוזנברג, "למדינה ולרשויות יש מספיק זמן להיערך לקבורת חירום בצורה מסודרת במקום מגוריו של הנפטר וללא צורך להוציא אדם מקבר לזהות אותו ולקבור במועד מאוחר ובלתי ידוע". רוזנברג הציג במכתבו אלטרנטיבה, לפיו המדינה תחזיק מלאי של למעלה מ-10,000 קברים מוכנים לשעת חירום, ב"רזרבה" הפרוסה מהצפון ועד הדרום.

הפורום מציע כי "הקרקעות תהיינה ממוקמות באזורים הצמודים או הסמוכים לבתי העלמין הקיימים, כך שהתשתיות והמיתקנים הדרושים יהיו מוכנים גם לשעת חירום". לדבריהם, פתרון זה "יחסוך מהמשפחות סבל נוסף של טלטול ההרוג מבית קברות ארעי לבית הקברות הקבוע, לוויה נוספת וכל הטראומה הכרוכה בכך", זאת לצד שמירה על כבוד המת וחיסכון כספי משמעותי, שיהווה גם פתרון למחסור בשטחי קבורה בפעילות השוטפת של החברות קדישא.