פרס ישראל יוענק לרב אהרון ליכטנשטיין, פרופסור שמא יהודה פרידמן ועדינה בר שלום

בטקס שיתקיים לקראת סוף יום העצמאות יוענק לראש ישיבת הר עציון פרס בתחום ספרות תורנית "שילוב מופלא של בקיאות בכל חדרי התורה המסתמכת על פני כל המרחב התורני"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/05/14 08:10 ו באייר התשעד

פרס ישראל יוענק לרב אהרון ליכטנשטיין, פרופסור שמא יהודה פרידמן ועדינה בר שלום

היום (ג'), יום העצמאות, בשעה 19:30 יוענק פרס ישראל בטקס רב רושם לרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין, להרב שמא יהודה פרידמן ולעדינה בר שלום בתחומים שונים ובהערכה לפועלם.

שר החינוך הודיע לפני מספר חודשים כי הרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון, יזכה ביום העצמאות בפרס ישראל בתחום הספרות התורנית. בנימוקי הועדה ציינו חבריו את יצירתו התורנית רבת האנפין המתאפיינת בעומקה, בהיקפה, בהגיונה המפותח, בחדות השכל ברגישות ומעוף. יצירתו של הרב ליכטנשטיין מסתמכת על פני כל המרחב התורני, מקרא ומשנה תלמוד והלכה מדרשי הלכה ומדרשי אגדה, ספרי הלכה ופסק ראשונים ואחרונים.

"יש ביצירתו של הרב ליכטנשטיין שילוב מופלא של בקיאות בכל חדרי התורה, העמקה בדרך החשיבה העיונית התלמודית עם מחשבה מקורית ויצירתית תוך התאמתה לציבוריות הישראלית והתמודדות עם אתגרי הזמן והמקום", כתבו בנימוקי הוועדה והוסיפו "הרב עומד בראש ישיבת "הר עציון" מרביץ תורה לרבים בארץ ובחו"ל והעמיד דורות של תלמידים ההולכים בדרכו למאות ולאלפים".

פרס ישראל בתחום חקר התלמוד יוענק לפרופסור שמא יהודה. בנימוקי הועדה ציינו חבריה כי "פרופסור פרידמן נבחר על מפעלו הכביר בחקר הספרות התלמודית לענפיה ולגווניה, אשר הקנה לו שם בינלאומי כראש המדברים בחקר המשנה התוספתא, בשאלות של מבנה ספרותי והתהוות הנוסח בתלמוד הבבלי, התפתחות מוטיבים באגדה, לקסיקוגרפיה של לשון חז"ל ועיונים בספרות הגאונים והראשונים. כמו כן, פעל פרופ' פרידמן בהקמת מפעלים אשר מנגישים לרבים את המחקר התלמודי המדעי והעמיד תלמידים הרבה ההולכים בדרכו והממשיכים את תורתו".

עדינה בר שלום, ביתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל ומייסדת המכללה החרדית בירושלים תזכה גם היא בפרס ישראל על מפעל חיים בהערכה לפועלה במהלך השנים. "בשל עשייתה פורצת הדרך לגישור על שסעים ופערים חברתיים וקידום ושילוב בין אורח החיים החרדי לפתיחות חברתית ולהשכלה גבוהה" נימקו את זכייתה של בר שלום וועדת פרס ישראל, "גב' בר שלום באמונתה הובילה למיזמים שבהם בני החברה החרדית רוכשים השכלה לצד לימודי תורה כאמצעי למוביליות חברתית והשתלבות במעגל העבודה. עדינה בר שלום השכילה לנווט במים סוערים על השקפות מנוגדות ומחלוקות עזות ולהעלות תרומה חברתית משמעותית באחר".