במקום החוק של בנט? חוק 'ירושלים רבתי' של הליכוד יונח על שולחן הכנסת

בניגוד לחוק ירושלים של הבית היהודי שנדחה פעם אחר פעם, בליכוד מתכוונים לקדם את חוק 'ירושלים רבתי' של השר ישראל כץ וח"כ יואב קיש. מטרת החוק: סיפוח ישובי הסביבה, כמו גוש עציון ומעלה אדומים, לעיר הבירה כהכנה לקראת החלת ריבונות עתידית

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/07/17 09:36 טז בתמוז התשעז

במקום החוק של בנט? חוק 'ירושלים רבתי' של הליכוד יונח על שולחן הכנסת
מקדימים את הבית היהודי. בנט, כץ וקיש בכנסת, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ההצבעה על 'חוק ירושלים' של הבית היהודי שוב נדחתה בשבוע, אך ספק אם זה יהיה גם גורלה של הצעת חוק 'ירושלים רבתי' של הליכוד שצפויה לעלות היום (שני) על שולחן הכנסת.

ההצעה, שיזם שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ותוגש על ידי ח"כ יואב קיש וח"כים נוספים, תנסה לספח את הישובים הסובבים את ירושלים לעיר הבירה, במטרה ליצור מטרופולין גדול שיביא לחיזוק מעמדה של העיר כבירת ישראל השלמה והמאוחדת.

 

בין הישובים שאמורים להסתפח נמצאים ישובי גוש עציון, אפרת, ביתר עילית, גבעת זאב ומעלה אדומים, המונים כיום כ-150 אלף אזרחים ישראלים. בליכוד מעוניינים ליצור את ירושלים רבתי כפי שבאירופה יש את לונדון רבתי ופריז רבתי. זאת, מבלי לשנות בשלב זה את מעמדם המדיני של ישובים אלה בכל הקשור לסוגיית הריבונות.

השר כץ מדגיש כי בנוסף לחשיבות המדינית, "חוק ירושלים רבתי יאפשר לבסס את מעמדה של ירושלים כמטרופולין הגדול בישראל עם יכולת לטפל באופן משותף בסוגיות מרכזיות, כמו: תחבורה, תעשיה, תעסוקה ותיירות, לטובת כלל תושביה".

בהמשך הוא הוסיף כי מבחינתו, "זהו הצעד הראשון בדרך להחלת ריבונות ישראל על ישובי ירושלים רבתי בעתיד. אני מתכוון להיאבק במלוא כוחי על כך שהחוק ההיסטורי הזה יעבור ללא שום פשרות ומצפה מכל מי שמגדיר את עצמו כמפלגה ציונית לתמוך בחוק".

תהפוך למטרופולין? ירושלים

תהפוך למטרופולין? ירושלים                                                                צילום: פלאש 90

לפי הצעת החוק, תושבי הישובים המסופחים יוכלו להשתתף בבחירות לעיריית ירושלים, ככל שאר תושבי הבירה, לצד שמירה על מעמדם המוניציפלי העצמאי וזכותם לבחור גם לרשות המקומית.

 

במקביל, תוקם באופן דומה עבור תושבי השכונות הירושלמיות, הנמצאות מחוץ לגדר ומונות כיום למעלה מ-100 אלף איש, כמו שועפאט, כפר עקב וכדומה, רשות מוניציפלית עצמאית. הרשות תטפל בענייניהן, אך מעמדם כחלק מירושלים רבת יישמר וכן לא יחול שינוי בעניין זכות הבחירה.

 

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש, העניק להצעת החוק פטור מחובת הנחה והיא תועלה בשבוע הבא להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה.

 

ח"כ קיש ציין כי "החוק יאפשר רוב יהודי מוצק בירושלים רבתי, במקביל לחשיבה אזורית במטרופולין ירושלים ויחזק את המשילות בשכונות הערביות.. ירושלים היא עיר הבירה המאוחדת והנצחית של העם היהודי ומדינת ישראל ועלינו לעשות הכל כדי לחזק אותה".