חול המועד קצר והאטרקציות מרובות

הבאנו לכם את כל האטרקציות לחוה"מ: עליה לרגל לירושלים, עמק המעיינות קופץ לאוסטרליה, ראש הנקרה לאור עששיות, פעילויות אקסטרים ופסטיבלים עם הפעלות והופעות. מתי נספיק את הכל?

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 24/09/17 15:39 ד בתשרי התשעח

חול המועד קצר והאטרקציות מרובות
הצוללת הירוקה אשדוד , צילום: אילן ספירא

שלושה ימים נטו, זה מה שיישאר לנו בחול המועד סוכות תשע"ח, אם נוריד את ערב החג והחג הראשון, יום שישי ושבת חול המועד, הושענא רבה ושמחת תורה. ועל מעט הימים האלה' בהם ניתן לבלות מבוקר עד ערב ומערב עד בוקר, מסתערים עשרות אתרי טיולים וטבע, פסטיבלים והצגות ילדים, סדנאות ואטרקציות, חלקם ללא תשלום וחלקם בעלות בלתי מבוטלת.

איך מחליטים על מה הולכים? מתחילים בכללים מנחים כמו האם יש או אין שם סוכה כשרה, לאיזה גילאים מתאימה ההצעה, וכמה זה יעלה לנו. 

בשקלול של כל אלה, ובהתחשב בכך שסוכות הוא אחד משלושה הרגלים בהם הצטווינו לעלות לירושלים, פנינו תחילה לעיר הבירה:

תחנה ראשונה – מוזיאון מגדל דוד:

יש שם סוכה ויש תכנים המתאימים לילדי מגיל 4. הילדים נכנסים חינם והמבוגרים משלמים 40 שקלים. קחו בחשבון שמספר המקומות מוגבל ולכן צריך לברר מראש בטלפון או באתר האם נשאר מקום. האטרקציות כוללות מסע מוזיקלי בעקבות דוד המלך, עם סיפורים וניגונים, והזדמנות להתנסות בנגינה על נבל דוד. סיור מודרך במוזיאון עד מרומי התצפית על גגו, וחיזיון לילי אורקולי על החומות העתיקות המציג את תולדות ירושלים, עבורו צריך לשלם בנפרד עוד 40 שקלים.

מגדל דוד

מגדל דוד צילום: ריקי רחמן

תחנה שניה – מעלית הזמן במדרחוב ממילא:

יש שם שני מיצגי תלת-ממד חדשים על מסכי לד ענקיים העוטפים את הקהל ב-180 מעלות, מושבים מתנועעים על 6 צירי תנועה, ונושאים כמו מסע בזמן אל סודות ירושלים, מסע אל החלל, מסע בקפסולה זעירה אל תוך גוף האדם ומסע אל העבר, ההווה והעתיד של בירת ישראל. המיצגים נמשכים 20-30 דקות, כך שפעוטות המשפחה יכולים לחכות בחוץ עם אחד המבוגרים, שעה שהילדים היותר גדולים נהנים מהמסע הווירטואלי ביקום, מסע בתוך גוף האדם עם הדמיות תלת ממדיות של פנים האוזן, המוח, השרירים, מערכת העיכול. מסע לתולדות ירושלים ב-3000 שנותיה, ומיצג "אני ירושלים" בצלילים וריחות ברכבת הקלה, שוק מחנה יהודה, בתים, חצרות ודמויות. 

מעלית הזמן

מעלית הזמן צילום: יח"צ

אחרי עומס היסטוריה, מגיעה התחנה השלישית שלנו בירושלים, "ספייס לייזר", ברחוב עזריה פינת עמק רפאים: אתר משחקי מציאות מדומה.

700 מ"ר בהם הושקעו מיליוני שקלים, קסדות ומשקפי תלת ממד, מבוך חשוך שבו "נלחמים" עם רובי לייזר, מבוך שני שבו נתקלים ב"מפלצות וחייזרים" וירטואליים, בקיצור, שמחה וששון לילדים מגיל 7-8 ומעלה. משחק מציאות מדומה עולה 30-40 שקלים. מבוך לייזר -70 שקלים, והיזמים מבטיחים שבחול המועד ייפתח גם הסניף השני שלהם ברחוב גליס באזור התעשייה סגולה בפתח תקווה. 

מציאות מדומה

מציאות מדומה צילום: נעמי גוטקינד גולן

 

אחרי ירושלים, הגליל והגולן הם יעדים מועדפים על רוב המשפחות הישראליות. בפסטיבל "צלילי בזלת" בפארק קצרין יתקיימו מופעי תיאטרון, תהיה סוכה ענקית, והזמר והיוצר יונתן רזאל יקיים קונצרט שאליו מציעים לקהל להביא כלי נגינה מהבית ולהצטרף, לתפילת הלל ב-9:30 בבוקר. תערך גם צעדת קצרין והגולן באורך 5 ק"מ למבוגרים ו-1.5 ק"מ לפעוטים.

 

סביב אגם מונפורט במעלות תרשיחא החוגגת 60 להקמתה, יתקיימו ללא תשלום מופעי מוסיקה והצגות לילדים, ותהיה פינת ליטוף. בשמחת בית השואבה בקיבוץ שדה אליהו יתקיים מופע עם אמנים מפורסמים ובעמק המעיינות החוגג גם הוא תאריך עגול, 80 שנים להקמתו, תיפתח תערוכת הישגים וייערכו סיורי מים לכל המשפחה שייצאו כל שעה עגולה. 

לא לשכוח שבעמק המעיינות, ליד קיבוץ ניר דוד, שוכן גם גן גורו, הפארק האוסטרלי, שבחול המועד סוכות יתחפש לכפר אבוריג'יני שבו ינגנו על כלים שבטיים כולל דיג'רידו, יאפרו ילדים בצבעי אדמה בסגנון ילידי אוסטרליה, מותר יהיה ללטף את הקנגורו המסתובבים במקום, ויוקם מבוך דינוזאורים בשם גן גו יורה. 59 שקלים מגיל שנתיים. 

גן גורו

גן גורו צילום: אילן לורנצי

הגעתם לגן גורו ועמק המעיינות, עלו לפסגת הגלבוע. "חוות טורבינות הרוח" היא אטרקציה בלתי נשכחת, ובמרכז המבקרים של קיבוץ מעלה גלבוע על שם שלמה שמלצר ז"ל לומדים תוך כדי סיור מהי אנרגיה ירוקה, מהי אגירה שאובה, איך טכנולוגיה מתקדמת משתלבת בנוף קדומים, ומדוע יש תקווה שבעתיד נשתחרר משלטון הפטרו דולרים הודות לאנרגיות של רוח, שמש ומים. חייבים להזמין ביקור מראש בטלפון .52-8114645. המחיר: 20 שקלים לילד וגמלאים, 25 למבוגרים.

מעלה גלבוע - חוות הטורבינות

מעלה גלבוע - חוות הטורבינות צילום: יח"צ

אחת הכתובות הפופולריות ביותר בצפון המדינה היא ראש הנקרה. בחול המועד ידריכו את הבאים שחקנים מחופשים לדוד המלך. 40 שקלים לילד עד גיל 18 ו-50 למבוגר, כולל ירידה לנקרות ברכבל ובערבים ומיצג אור-קולי.  בלילות חול המועד יהיו גם סיורי עששיות.

ראש הנקרה סיורי עששיות

ראש הנקרה סיורי עששיות צילום: יח"צ

 

אוהבים טיפוס על הרים?  אתר החרמון יערוך בחול המועד סיורים מודרכים של כשעה וחצי בדרגות קושי שונות, וללא תשלום, פעמיים ביום בשעות 11:00/13:00. יש שם סוכה כשרה. 

אוהבים מים? - בקייקי כפר בלום יש מסלול לגילאי שנתיים עד חמש. 97 שקלים לכרטיס, פחות למזמינים באינטרנט. 

אוהבים פעילות אקסטרים?  בצוק מנרה, לצד סדנאות יצירה עם אצטרובלים לפעוטים ונסיעה ברכבל הארוך במדינה, יש לנוער ומבוגרים מגלשות הרים, טרמפולינת בנג'י, סנפלינג בגובה 42 מטרים ועוד. וכמובן הנוף המרהיב של עמק החולה והגליל העליון. 

נוער מתבגר זקוק לאטרקציות אקסטרים כדי לטייל עם ההורים בחג. אבל אם לא ייצא לכם להגיע לבנג'י של צוק מנרה, פסטיבל "סוכות אקסטרים" בעיר אריאל גם הוא כתובת מתאימה. אומגה בגובה 30 מטרים וגלישה למרחק של 100 מטרים. מגדל אלפיני בגובה 17 מטר.  קיר טיפוס בגובה 12 מטרים, סנפלינג ועוד. לקטנים יותר יהיו אומגה נמוכה, באנג'י טרמפולינה, וגשר מתנפח. לצד אלה - מופעי קרקס ותאטרון אווירי וסדנאות יצירה. עלות כל מתקן -10 שקלים. כרטיס משותף לכל ההפעלות - 50 שקלים.

סוכות אקסטרים באריאל

סוכות אקסטרים באריאל צילום: שלמה דלל

אוהבים דגים? - ב"דג על הדן" יתקיים סיור משלב הדגיגים ועד דג בצלחת. תהיה גם סדנת בישול בשטח. 25 שקלים לסיור מגיל 3. ניתן גם בהזמנה מראש לקבל ארוחת דגים פלוס סיור ב-190 שקלים החל בשעה 12:00 ועד אחרון הסועדים. במקום סוכה כשרה.  

אוהבים מרחצאות חמים?  בחמת גדר יש בריכות עם מי מעיינות טרמו-מינרליים, וגם כ-200 תנינים ו"מיני ספארי", פינת ליטוף ומופע תוכים, אתר עתיקות ואוהלים ממוזגים לנשארים לישון, לצד מתחם קמפינג לבניית אוהל באופן עצמאי. במקם גם מלון ספא וילג' מפואר בביתני עץ אקזוטיים. 

 

אוהבים תפוחים?  בבית האריזה הממוחשב והענק "פירות בראשית", יהיה סיור מודרך על מסעו של התפוח מהקטיף, דרך חדרי הקירור, עמדת המיון, בקרת האיכות ועד האריזה. 26 שקלים למבוגר ו-23 לילד בגילים 4-15. ועוד תפוחים - באתר "קסם הפרי" (כביש 98 בין נוב לאבני איתן). נוסעים ב"רכבת הקוטפים" בין המטעים, קוטפים וממלאים סלסלה, עבורה משלמים בסוף הסיור. מקבלים הדרכה על הפן ההלכתי של מצוות התלויות בארץ (איך עובדים בשמיטה? מדוע במשך למעלה מ-15 שנה בעלי המטעים נמנעו מלגדל אגסים, ועוד). לזה חייבים תיאום מראש 072-2233619 או 052-7560460 (עמית).

אוהבים הרי געש?  עלו במכונית להר הגעש הכבוי בנטל, 1,165 מטרים מעל פני הים, בגבול שבין ישראל לסוריה.

למרות שישראל קטנה מספיק כדי לשוב הביתה לישון כמעט מכל טיול בצפון או בדרום, חלק בלתי נפרד מהכיף של טיול חול המועד הוא לינה משפחתית מחוץ לבית. ובנושא הזה יש אטרקציה חדשה שנפתחה בגליל המערבי, בקיבוץ בית העמק: "חאן הגליל". 4 אוהלי רועים בדואים ענקיים מצמר עיזים, מרופדים בשטיחי דשא מלאכותי, שאפשר לאטום ביריעות ולהפעיל בתוכם מזגנים. הם מתאימים לכל מזג אוויר. בכל אוהל יש תאורה, ועשרות מזרנים. חמולה שלמה יכולה לישון יחדיו ולזכות בחוויה מגבשת הכי קרוב לטבע. 

הסבים והסבתות וכל מבוגר ששינה באוהל לא בשבילו, יכולים ללון ב-32 החדרים הסמוכים לאוהלים, שכל אחד מהם מתאים לזוג פלוס 2 ילדים ומכיל מיטות נוחות, טלוויזיות, מקלחון ושירותים, נוצצים מניקיון וניכר עליהם שהם חדשים. לצד אלה יש גם שש דירות אירוח, 2 מהן נגישות לנכים, ובכל אחת 2 חדרי שינה ופינת אוכל. 

חאן הגליל

חאן הגליל צילום: איתי בודל

בסביבות חאן הגליל יש כמה מוקדי תיירות, מסלולי אופניים, גלישת מצוקים ממערת קשת ופינת טבע מקסימה וירוקה בשם עין חרדלית. מדובר בקטע קצר מנחל כזיב עם מים צלולים וזורמים ובריכות שכשוך. מקום קסום שהכניסה אליו חינם.

עין חרדלית

עין חרדלית צילום: נעמי גוטקינד גולן

נתחיל לנסוע מהצפון דרומה ונעצור בפסטיבל בנימינה. בחול המועד יהיו בבנימינה בין היתר סדנאות לפיסול בעיסת נייר או בבצק סוכר, תערוכות, הקרנת סרטים דוקומנטריים והופעות של יהורם גאון, שלום חנוך ולהקת כנסיית השכל. הכניסה חופשית. חפשו גם את עיר הקרטון המיניאטורית בגבעת עדה שיצרה התושבת המקומית דנה שגב ביחד עם חבריה ליישוב. 

פסטיבל בנימינה

פסטיבל בנימינה צילום: יח"צ

ועוד פסטיבל, "רמלה עיר עולם", לראשונה בתולדות העיר. רוב האירועים חינם, חלקם בתשלום סמלי של 20 שקלים. הופעות פולקלור, הצגות וסרטים לילדים, מוסיקאים, רקדנים, ואמנים כמו חנן בן ארי, שלומי סרנגה, שלמה בר ועדן בן זקן. על הדשא ליד היכל התרבות של רמלה יעלה תאטרון אורנה פורת את ההצגה "עוץ לי גוץ לי" ביום שני של שבוע חול המועד בשעה 12:00, בעלות של 20 שקלים לכרטיס. מתוכננים גם קבלת פנים בסוכת ראש העיר, מסלול כתב חידה בין האתרים ההיסטוריים ושיט בסירות עץ בתוככי מאגר המים המפורסם שהוקם בשנת 789, ימי החליף הארון אל ראשיד ונשמר עד ימינו. אפשר גם לעלות אל המגדל הלבן, שהוקם בתחילת המאה ה-14 ולבקר במוזיאון רמלה המתאר את 1300 שנות קיומה ומאפשר לילדים ליצור מטבע נחושת במתקן משוחזר מימים עברו (פעילות העולה 5 שקלים). הכניסה לאתרים השונים עולה 10-20 שקלים.

בריכת הקשתות, רמלה

בריכת הקשתות, רמלה צילום: רון פלד

הפסטיבל השלישי עליו אני ממליצה מתקיים זו השנה ה – 15 ונקרא על שם הצנחן ירון ירושלמי. תיאטרון אורנה פורת מעלה במסגרתו במוזיאון תל אביב לאמנות 16 הצגות לגילאי שנה עד 12 בתוכן בכורה "עכבר העיר ועכבר השדה" לבני 4-7. ברחבת מוזיאון תל אביב יהיו בחול המועד מתחמי יצירה, דוכני משחקי והופעות של אמני רחוב ומתחם "פשוש" לבני שנה עד שנתיים וחצי. 

עכבר העיר ועכבר השדה - תאטרון אורנה פורת

עכבר העיר ועכבר השדה - תאטרון אורנה פורת צילום: יוסי צבקר

מתל אביב נרד דרומה ליפו. במוזיאון יפו העתיקה תהיה סדנת קיפולי נייר לכל המשפחה, ובין כתלי המוזיאון תוצג תערוכה בינלאומית מדהימה של יצירות נייר. הנושא: דמויות של גיבורים כמו באטמן, סופר מן, איירון מן, הענק הירוק, וונדר וומן, פאוור ריינג'ר, דארת ווידר, בילבי, ועוד הרבה. 20 שקלים כולל הדרכה. 

קיפולי נייר

קיפולי נייר צילום: אודי גורן

הקטנים שלכם אוהבים סדנאות? הנה שתיים מומלצות באזור תל אביב יפו. במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בנוה צדק, יכינו קישוטים לסוכה מניירות צבעוניים וגלילי נייר ממוחזרים ביום שלישי של שבוע חול המועד. מתאים מגיל 5. חייבים להירשם מראש טלפונית או דרך אתר המוזיאון. 45 שקלים לילד, 15 למבוגר מלווה.

ובמרכז "העולם של מיכל נגרין" בבת ים, יהיו סדנת קישוטים ואביזרי סוכה, סיור במרכז המבקרים וצפייה בסרט המתאר את מקורות ההשראה ותהליך העבודה של נגרין, אמנית תכשיטים, אופנה וחפצי נוי ותיקה ומפורסמת. הקישוטים שהילדים יכינו במקום יהיו בשילוב חרוזים, קריסטלים ואבנים צבעוניות. מתאים מגיל 6. העלות -20 שקלים. חייבים לתאם מראש סיור : 03-5553326/38

העולם של מיכל נגרין

העולם של מיכל נגרין צילום: יח"צ

התחנה הדרומית ביותר במסלול חול המועד שלי היא אשדוד. במוזיאון לאמנויות ולתרבות הפלישתים ע"ש קורין ממן ובמתחם "הצוללת הירוקה" יתקיימו באשדוד בחול המועד סדנאות למשחקי לוח, קישוטי סוכה ועבודות יצירה מגלילי נייר טואלט, עלים, ענפים, אצטרובלים וכו' במטרה ללמד את הילדים מחזור, ויהיה סיור מודרך בנושא איכות הסביבה. 15 שקלים למבוגר ו-25 לילד.