איך להתרכז בנהיגה כשהתינוק בוכה?

לנהוג עם תינוק בוכה ברכב זה אתגר הורי לא פשוט. אך יש כמה דברים שניתן לדאוג להם מבעוד מועד כדי להפוך את הנסיעה לנוחה יותר עבורו ושקטה יותר עבורנו, אבל חשוב גם לדעת איך לנהוג (ואיך לא) כששום דבר מאלו לא עוזר

חדשות כיפה שולי אולשינקה בשיתוף איי.די.איי 18/09/17 16:54 כז באלול התשעז

איך להתרכז בנהיגה כשהתינוק בוכה?
נהיגה עם הילדים, צילום: shutterstock

השנה הראשונה לחייו של עולל מגיעה עם אינספור אתגרים, נסיעה ברכב היא רק אחד מתוך רשימה ארוכה. במקרים מסוימים, שתמיד קורים לאחרים ברי-מזל, התינוק מבלה את הנסיעה כולה בשינה ואתם יכולים להתרכז בנהיגה בשקט, ונסיעות אחרות יכולות להפוך לסוערות באחת. ברגע שהרך הנולד מתחיל לבכות, האינסטינקט ההורי מסיט את תשומת הלב שלנו מהמתרחש על הכביש, למתרחש ברכב. אך ישנן מספר שיטות לנסות למנוע את הבכי מראש, או להתמודד איתו בצורה המיטבית אם בכל-זאת נקלענו למצב זה.


מה כל כך קל בסלקל?

מושב הבטיחות לפעוטות עד גיל שנה הוא הסלקל וכמו כל כך הרבה דברים שעוד יש ברשימה לפנינו, גם אליו צריך להרגיל את העולל. הבטיחות קודמת לכל, לכן יש למקם את הסלקל במושב האחורי כנגד כיוון הנסיעה, זהו המקום הבטיחותי ביותר עבורו, אך ניתן גם למקמו במושב הסמוך לנהג, למעט במקרים בהם מותקנת כרית אוויר פעילה.
לטובת הפעוט, אבל גם לטובתכם, התחילו בנסיעות קצרות בתכיפות גבוהה יחסית ואפשרו לו להסתגל לנושא בקצב שלו. יכול להיות שהוא לעולם לא ׳ישן כמו תינוק׳ בכל פעם שתיכנסו לרכב, אבל אתם יכולים ליצר לו סביבה מעודדת: שמרו על טמפרטורות נעימות ונוחות, הגנו עליו מפני שמש ישירה ואם הוא מביע אי נוחות למרות הכל, בדקו שכתפיות המושב אינן לוחצות וכי הוא מונח בתוכו בזווית הנכונה.

צפירת הרגעה

הנחתם את הפעוט בצורה המיטבית, וידאתם שהכל תקין, בטיחותי ויצאתם לדרך בשמחה וברוגע – עד שלפתע מתחילות הצריחות מחדש. אם אתם ׳הלוחשים לפעוטות׳, סביר שתדעו לזהות את הצורך או הבעיה שעומדת מאחורי הבכי, אבל אם לא, יש כמה דברים שאתם יכולים לבדוק: עצרו את הרכב במקום בטוח ואמדו בדעתכם האם הזווית נכונה, האם מונח בה הפעוט בצורה נוחה, האם חגורת הבטיחות או אחד מהאבזמים לוחץ והאם מזג האוויר ברכב נוח לו. נצלו את הבדיקה לוודא גם אם יש משהו בתוך הסלקל עצמו שמפריע לתינוק ואם לא בו הבעיה, עברו לשלב הבא.

 

ערכת הישרדות: בטיחות וביטוח

גם כדי שתהיו רגועים, אך בעיקר כדי להגן על עצמכם, וודאו כי אתם חמושים בכל מה שחשוב שיהיה ברכב למקרה של תאונה. כעת כאשר יש תינוק במשפחה חשוב לוודא כי אתם מוכנים בצורה הרמטית גם למקרים אלו, אף יותר מבעבר כי כעת אינכם לבד על הכביש. וודאו כי רישיון הנהיגה שלכם בתוקף, הקפידו לוודא שפוליסת הביטוח המקיף שלכם פעילה ושבתא המטען תמיד יהיו אפוד זוהר וצמיג רזרבי. מעבר להגנה מקסימלית במקרים של תאונה, אתם תהיו רגועים יותר על ההגה.

הוסיפו לרשימת הדברים שצריכים להיות אתכם באוטו כשאתם יוצאים מהבית עם הפעוט את הדברים הבאים: מוצץ, חיתול בד שיכסה את הסל קל, דיסק או פלייליסט עם שירים לפעוטות וצעצוע לתליה מעל הסל קל. אם העולל נכנס להתקף בכי תוך כדי נסיעה, נסו לתת לו מוצץ ולכסות את הסלקל בחיתול, שירו לו שירי ילדים מרגיעים – עם או בלי מוזיקת הרקע, ואם כל אלו לא עוזרים זה הזמן לעצור בצד ולבדוק – אולי כל מה שהוא זקוק לו זה משהו קטן לאכול?

 

חובה לחגור

אחוזים גבוהים מכלל תאונות הדרכים עם נפגעים מתרחשות בדרכים עירוניות ובנסיעה במהירות נמוכה. גם אם מהירות הנסיעה של רכב אחד איטית, התנגשות עם רכב אחר אינה בלתי-נמנעת, ואם זה יבוא לקראתכם במהירות גבוהה, עוצמת הפגיעה תהיה קשה. חובת חגורת הבטיחות בעת הנסיעה יכולה להציל את חייכם במקרים כאלו, וחשוב להקפיד לחגור את הילדים בהתאם לתקנות.

הגדרות משרד התחבורה בנושא ברורות מאוד, ומבדילות בין מושבי בטיחות למושבים מגביהים ומפרטות את חובת החגירה לפי הגילאים השונים. ההבדל המרכזי בין מושב בטיחות למגביה (בוסטר) טמון בחגורה הרותמת אותו: מושב בטיחות הוא מושב הרתום לרכב באמצעות חגורת בטיחות המיועדת להסעת ילדים ברכב ואילו מושב מגביה, המיועד להסעת ילדים גדולים יותר, רתום בחגורת הבטיחות הרגילה לנוסעים שברכב. תנאי חובת החגירה נובעים מהמושב עליו יושבים הילדים, וכך ילדים עד גיל שלוש חייבים להיחגר – אלא אם הם רתומים במושב בטיחות המתאים לגובהם ומשקלם; ילדים בני 3 ועד 8 חייבים להיחגר – אלא אם הם רתומים במושב בטיחות או מגביה.  ילד שטרם מלאה שנה להיוולדו חייב אף הוא להיחגר, אלא אם גבו של מושב הבטיחות מופנה לחזית הרכב, וכל ילד היושב במושב בטיחות למול כרית אוויר חייב להיחגר. ילדים מגיל שמונה, או כאלו שחגורת הבטיחות עוברת מכתפם למותנם (ולא לפני הראש או הצוואר), רשאים לשבת גם לצד הנהג כשהם חגורים כהלכה.

 

תזמון זה כמעט הכל בחיים

יש שיאמרו שהדבר הכי מתוק בעולם הוא תינוק ישן, וזה גם יכול להוות חלון הזדמנויות מעולה מבחינתכם לנסיעה כשהוא אתכם ברכב. אם תצליחו לתזמן את הנסיעות שלכם לזמני השינה, יש סיכוי טוב מאוד שבתוך דקות ספורות כל מה שתשמעו זה את זמזום המנוע, קרקושי הרדיו ונחירות קלות מכיוון הסלקל. מזל שכבר הכנו עבורכם מדריך להרדמה קלה.


ומה אסור לעשות בשום מצב?

לא פחות חשוב ממה אפשר, כדאי וצריך, רשימת ה׳אל תעשה׳ קצרה וכוללת שלוש  דִּבְּרוֹת בלבד:

  1. לא תיסע עם תינוק שאינו חגור במושב בטיחות מתאים.
  2. לא תסובב את ראשך לאחור.
  3. לא תבצע עברות תנועה.

 

בכי של תינוק יכול לשגע, להטריד ולגרום לנו לאי נוחות ואף בהלה, השתדלו לנהוג ברוגע גם במצבי לחץ ורעש ובמקרה הצורך פשוט עצרו את הרכב בזהירות במקום ייעודי ודאגו לצרכיו וצרחותיו לאחר שהרכב כבוי וחונה בבטחה.