שאל את הרב

תשעת הימים

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 20/07/15 23:19 ד באב התשעה

שאלה

שלום כבוד הרב

האם מותר לתימנים לאכול בשר ולשמוע מוזיקה בתשעת הימים?

תודה רבה!

תשובה

שלום
מנהג יהודי תימן, שלא להחמיר באכילת בשר אלא אוכלים בשר ושותים יין, ורק בסעודה מפסקת שלפני צום תשעה באב נמנעים מאכילת בשר ושתיית יין, כדין המשנה.

לגבי נגינה צריך להחמיר כשאר העדות

ולהלן הרחבה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיינו בספר באתר ישיבת הר ברכה
http://ph.yhb.org.il/06-09-11/

מאז שנחרב בית המקדש גזרו חכמים שלא לנגן בכלי זמר ושלא לשיר (סוטה מח, א, גיטין ז, א). אלא שנחלקו הפוסקים על מה בדיוק היתה הגזירה.

לדעה המחמירה, שהיא דעתו של הרמב"ם (הל' תעניות ה, יד), ישנו איסור כללי שלא לנגן בכלי זמר וכך נהגו יהודי תימן כל השנה. ואמנם לצורך מצווה, כמו בחתונה, מותר לנגן, אולם שאר נגינה של תענוג והנאה אסורה, בין לנגן בין לשמוע. וגם לשיר בפה בעת משתה היין אסור. אבל לשיר סתם מותר, ואפילו בעת סעודה ששותים בה יין מותר לשיר, כי רק על שירה בשעה שמתקבצים לשתות יין משכר גזרו, מפני שהיין מביא לשמחה יתירה ואף להוללות. לסיכום, לדעת הרמב"ם, כל נגינה בכלי שאינה לצורך מצווה אסורה. אבל שירה בפה מותרת בכל מקום חוץ מבעת משתה היין. וכך פסק גם ה'שולחן-ערוך' (או"ח תקס, ג).

בימנו בכל השנה מנהג העולם (גם יהודי תימן) להקל כדעת רש"י ובעלי התוספות ורוב הפוסקים הראשונים, שאין הבדל בין שירה לניגון בכלי זמר. ובכל מקרה בעת משתה היין אסור גם לשיר וגם לנגן או לשמוע נגינה, אבל בשעה שלא שותים יין, או כששותים יין במסגרת סעודה, מותר לשיר ולנגן. ולכן גם בתשעת הימים נוהגים כשאר העדות ונמנעים משמיעת נגינה
בברכה אייל משה

כתבות נוספות