שאל את הרב

תפילה- דו שיח או מונולוג?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/10/04 13:52 ל בתשרי התשסה

שאלה

למה אומרים שתפילה זה דו שיח עם ה'?הוא לא מחזיר לנו תשובה..רק אנחנו מודים לו ומשבחים אותו ומבקשים ממנו שיעזור לנו וכו'...אבל מי אמר שהוא מחזיר לי תשובה?מי אמר הוא שומע ומקשיב באוזן קשובה לכל תפילותיי ויודע את כל מחשבותיי?זה באמת לא דו שחי..זה מין מונולוג לדעתי..תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה. קודם כל אני מתנצלת על העיכוב בהחזרת התשובה.
האמת היא שלא סתם התעכבתי, הרהרתי רבות בשאלתך ואני רוצה לשתף אותך במחשבותי. השאלה ששאלת אותנו מורכבת מכמה שאלות. נראה לי שמה שעומד במרכז היא השאלה: "מי אמר שה' שומע ומקשיב לכל תפילותי ויודע את כל מחשבותי". שאלה זו המבטאת חוסר וודאות בידיעת ה' את האדם, היא המובילה לכל השאלות האחרות. על בסיס האמונה שה' מקשיב לי ויודע מחשבותי אפשר להתקדם ולבנות עוד קומה. לא כתבת בשאלתך ולכן אינני יודעת, אבל תנסי לחשוב מה מפריע לך, מה גורם לך לחשוב שה' לא יודע מחשבות אדם? לפני שאתייחס לסיבות שלדעתי יכולות לגרום לקושי אמוני זה, במיוחד בנוגע לתפילה, חשוב לי להגיד שיסוד האמונה הזה הוא אחד מי"ג העיקרים שהרמב"ם מונה בהקדמתו לפרק י"א במסכת נזיקין ואנו מזכירים אותו כל יום בתפילה - "אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו יודע כל מעשי בני אדם וכל מחשבותם שנאמר: היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם" (פסוק מתהילים). עיקר זה נשען על פסוקים רבים בתנ"ך. לדוגמא בספר בראשית אנו פוגשים באברהם אבינו עליו נאמר: "ויאמין בה' ויחשבה לו לצדקה"- זאת אומרת שה' יודע מה מחשבות האדם ומה נמצא בליבו כי אחרת איך הוא ידע שאברהם מאמין בו, ועל מה בדיוק הוא נתן לו שכר? גם בירמיהו נאמר: גדול העצה ורב העליליה אשר עיניך פקוחות על כל דרכי בני אדם". אלא, שאמונה אינה יכולה להתבסס רק על הוכחות שכליות, אמונה היא הרבה מעבר לכך- היא חיים, דבקות, ידיעה ודאית פנימית שלא צריכה הוכחות. שכל יכול להוביל אדם לחזק אמונה אך אמונה לא יכולה להישען רק על שכל. וטוב שכך- אלוקים היה כל כך קטן אם היינו מבינים כל דבר שהוא עושה...
וחוסר ההבנה הזה של דרכי הנהגת ה' בעולם הוא שגורם לנו לעיתים להרגשה שה' בעצם לא שומע אותנו ובכלל לא יודע מה אנו מרגישים- אנחנו מבקשים בקשות, מתפללים וזועקים והוא לא עונה, לא מחזיר תשובה, לא ממלא כל בקשותינו...
מה עושים?
"אמר רבי יוסי ברבי חנינא משום ר' אליעזר בן יעקב: אל יעמוד אדם במקום גבוה ויתפלל אלא במקום נמוך ויתפלל שנאמר: ממעמקים קראתיך ה'"- מה עומד ביסוד הקביעה הזו? למה אסור לאדם להתפלל במקום גבוה? נראה לי שיש כאן רעיון עמוק יותר משנראה כלפי חוץ. תפילה אמיתית, טהורה צריכה לנבוע ממקום פנימי שמכיר בקטנות האדם מול הקב"ה, מול הגדולה האלוקית. לכן גם באופן פיזי מתבטאת קטנות האדם והוא לא מתפלל במקום גבוה. אנחנו צריכים להבין שיש חשבון אלוקי שהוא גבוה לאין ערוך מעל החשבון האנושי ומעל ההבנה האנושית. אנחנו נדרשים לקבל את העובדה שלא כל דבר שאנחנו מבקשים יקרה בדיוק כפי שאנחנו רוצים. וזה לא צריך להעציב או להדאיג אותנו כי ה' הוא טוב, ומגמת העולם היא טובה- העולם מיום שנברא נברא בשאיפה לטוב, להיתקן ולהתקדם. ולכן כל דבר שהקב"ה עושה שואף למגמת הטוב. הוא משגיח עלינו באופן פרטי על כל אחד ואחד ובאופן כללי על עם ישראל. לכן, אין לנו סיבה לחשוב שהקב"ה לא מקשיב לנו! הוא מקשיב ויודע מה אנו חושבים- ולפעמים הוא ממלא את הבקשות שלנו כפי שאנו מבקשים ולפעמים לא. ולהגיד לא- זו גם תשובה- תשובה שלילית. כל המציאות שאנו חיים בה היא תשובה של ה' אלינו. נכון, אנחנו לא מקבלים מענה בדיבור- אנחנו עדיין לא במעלה הזו, אבל במציאות כזו של הסתר פנים נדרשת מהאדם עם כל הקושי היכולת לפקוח עיניים ולהסתכל סביבו ולראות שה' שומע אותנו ועם ההסתכלות הזו ועם הענווה שלנו שהקב"ה יודע טוב מאיתנו מה צריך לקרות- רק מתוכם אפשר להתפלל. מעבר לכך חשוב לדעת שגם תפילה שנענתה בצורה שלילית אין זה אומר שלא היתה לה השפעה. כל תפילה ותפילה הנובעת מעומקו של הלב משפיעה על העולם ומקדמת בו משהו.

לא סתם יש לנו תחושה שתפילה היא אחת המצוות הקשות שיש. תפילה היא הקשר שלנו עם ריבונו של עולם וכיוון שכך היא ראי של הנשמה ושל הקשר שלה עם צור מחצבתה- הקב"ה. תפילה מכילה בתוכה רבדים עמוקים של הנפש שדורשים הרבה לימוד, העמקה והפנמה. ולכן כדאי ללמוד הרבה על התפילה ועל המשמעות שלה וכשמתגלה איזשהו קושי בתפילה לנסות לבחון מאיזה מקום פנימי הוא מגיע ואם מדובר בקושי אמוני- אז להתמקד בלימוד והתחזקות באותו נושא.
אני מקווה שהצלחתי לעזור, אשמח מאד אם תרצי להמשיך לשאול ולשתף, אם מתעוררות שאלות נוספות או שהתשובה לא מספקת אותך- אנחנו כאן.
הרבה הצלחה בבניה ובהתקדמות,
ברוריה, חברים מקשיבים.

כתבות נוספות