שאל את הרב

תמימות או חכמה?

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 30/11/05 12:24 כח בחשון התשסו

שאלה

בסיפור החכם והתם מובן ממנו שטוב ללכת עפ"י דרך התם(-שאינו חוקר ומנסה להבין לשורש כל דבר ומקבל דברים כפשוטם).אומנם נאמר גם ע"י ר' נחמן ש"האיש הישראלי צריך להסתכל בהשכל של כל דבר..."(כלו' לנסות לחקור ולהבין מה הכוונה של כל דבר שקורה לנו).אם כן מהי הדרך?

תשובה

לנועה שלום,
שאלתך מצוינת. רבי נחמן אמנם ממליץ ללכת בדרכו של התם. אכן בתורה א' בליקוטי מוהר"ן רבי נחמן כותב "כי איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בשכל של כל דבר ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר, להתקרב להשם יתברך על ידי אותו הדבר".

ובאמת נשאלת השאלה - איך מסתדרת ההוראה להיות תמים עם ההוראה להיות איש מתבונן?

כאשר מעיינים בדברי רבי נחמן באותה תורה אנו מבינים שאין באמת סתירה בין תמימות לחכמה. הגיבור הראשי באותה תורה הוא יעקב אבינו, המוצג מצד אחד כתם ("ויעקב איש תם יושב אוהלים") ומצד שני כחכם (יעקב הוא חכם כמו שכתוב ויעקבני ותרגם אונקלוס וחכמני)

וישוב הדברים על פי דברי רבי נחמן שם, הוא שתמימות אין פירושה טפשות או בערות אלא "חכמה מכוונת". התמים משתמש בחכמתו אבל רק לכיוון אחד - להתחכם ולהעמיק בתפקיד ותכלית האדם בעולמו ולא בצבירת ידע עקר או נסיון להרשים אחרים בחכמתו.

גם תמימות היא חכמה. כבר אמר דוד המלך בספר תהילים: "אשכילה בדרך תמים".
שנזכה להיות תמימים חכמים
ארז

כתבות נוספות