שאל את הרב

שמירת נגיעה

חדשות כיפה הרב חיים בריסק 26/11/12 18:02 יב בכסלו התשעג

שאלה

שלום!

ב"ה אני שומר נגיעה כדת וכדין ואין לי כמעט שום נסיון בזה!

אבל יש לי שאלה מאוד עקרונית: שמירת נגיעה זה עבירה או סייג לתורה? זאת אומרת אם אני בחברה שלא שומרת נגיעה ומישהי וגעת בי זה נחשב שעוורתי על איסור נגיעה? או אם לדוגמא אני עומד בסופר ויש מישהי שמעולם לא ראיתי וכנראה לא אראה בטור לפני ואני מבקש ממנה דבר מה והיא לא שומעת האם אני יכול לגעת בה כדי להפנות את תשומת לבה (בגלל שלא ראיתי אותה אז אפשר להגיד בביטחון שאני אבקש ממנה מה שאני צריך ולא יהיה שום דבר ביננו אפילו יותר מזה במקרה של הפרש גילאים מאוד גדול(50 שנה))?

תשובה

שלום וברכה!

איסור נגיעה נובע מאיסור תורה להתרחק מעריות כפי שפסק הרמב"ם וההלכה התקבלה כמותו. מדובר באיסור תורה במידה ובנגיעה יש הנאה מקירוב בשר ובאיסור דרבנן כאשר אין הנאה זו. כלומר נגיעה תמיד אסורה בין יש הנאה ובין אין כל הנאה. צריך לדעת שהעברה היא רק אם אתה הוא שיוזם את הנגיעה או נענה ליוזמה ולא כשהדבר נעשה באונס או בגלל דוחק כמו באוטובוס עמוס למשל (כך פסק הרב משה פינשטיין וזו הלכה המקובלת)
אז אם נקח דוגמאות שלך ליישום, נראה שאם משיהי נגעה בך לא מרצונך ואתה לא נענה ליוזמתה, אז אין עברה. ברם, בסופר גם אם אתה רוצה להפנות תשומת ליבה של האישה, אסור לך לגעת בה. במידה ויש סכנה לאישה והיא לא שומעת אותך, מותר לך לעצור אותה באמצעות נגיעה. לדוגמא אתה רואה מישהי שרוצה לחצות כביש ווהיא לא רואה רכב מתקרב וגם לא שומעת אותך - מותר לתפוס אותה כדי שלא תפגע.

ההפרש בגילאים לא רלוונטי לעניין האיסור.

בברכה,

חיים בריסק

כתבות נוספות