שאל את הרב

שווי של זקוקים בכתובה

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 29/08/16 01:00 כה באב התשעו

שאלה

שלום רב,ביתי התחתנה לפני מספר חודשים.החתן הביא כתובה משלו . בכתובה זו הכסף אשר החתן מחוייב לכלה נירשם בזקוקים{דבר שהעלה בנו חשד}במעמד החתימה הרב שחיתן לא ידע להגיד לנו כמה שווים זקוקים. כעת לדאווני הרב כשלו הנישואין והזוג מתגרש. ברצוני לדעת כמה שווים 100 זקוקים?

תשובה

ראשית אאחל לכם שגם בשעה קשה כזו תנסו לאחוז בטוב. נכון עכשיו קשה ונראה (ובצדק) שהעולם חרב וכך אמרו חז"ל המגרש אשתו ראשונה אפילו מזבח מוריד עליו דמעות, אולם הדרך האמיתית להתמודד עם הקושי היא לצפות ולפעול לטוב. תנסו אתם כהורים לתמוך בבתכם ולעטוף אותה. האם ניתן להעביר ביקורת על נישואיה? בהחלט ייתכן, שהרי כשם שלכל אחד מבני הזוג חלק בהצלחה כך גם לדאבוננו יש לשניהם חלק בכישלון. אמנם אין זה מתפקידכם. תפקיד ההורים הוא להיות נקודת אור ומשמענת עבור בתכם בשעות קשות אלו. אמנם גם תפקיד זה יש למלא בנאמנות מוחלטת ובמתן דוגמא אישית, כזו שמאוד עוטפת עוזרת ותומכת, אבל לא מנסה להאשים לא אותה ולא את בן זוגה, ובעזרת ה' מהבירורים שעוברים על בתכם כעת, עוד יצמח דבר טוב של בגרות ואחריות אישית, ועוד תזכה לבנות מחדש בית מתוקן וטוב בישראל.

לעצם העניין.
מנהג עדות אשכנז לכתוב בכתובה סכום שבנוי על מטבע בשם 'זקוקים'. זהו מטבע שהיה נפוץ בחלק ממדינות אירופה לפני כמה מאות שנים. בכתובות האשכנזיות אף היו סכומים אחידים לכל הכלות על מנת שלא לנקר עיניים ולהביא למחלוקות בין הנשים השונות בעייירה ובכפר, באומרן בעלי נתן לי יותר או פחות ובכך להרוס את הבית, כי ידוע שאחד הדברים שהורסים את הבית הנכון הוא פזיליה כל הזמן לראות למה לשני יש יותר ואז מתחילה תחושת תסכול קשה של קיפוח וכו'. לכן תיקן בעל הנחלת שבעה כתובה אחידה בה כל אישה בתולה מקבל מאתיים זוז (דין ורה לשיטת הרמ"א הפוסק האשכנזי) ועוד מאתיים זקוקים. אישה שאינה מבתולה, כגון גרושה או אלמנה וכד' מקבל 100 זוז ועוד מאה זקוקים, ועל מנת שהדבר יהיה ברור, הוסיף הנחלת שבעה סיכום מסודר של כל הסכומים שנרשמו בכתובה: סף הכל _________ זז ו_______ זקוקים. לכן אם בתכם היתה בתולה (היינו לא אלמנה או גרושה) בנישואין לפי שיטה זו רושמים מאתיים זוז ועוד מאתיים זקוקים. אמנם צורת כתיבת הזקוקים בכתובות אשכנזיות מתחלקת לשניים 'וקיבל החתן על עצמו במאה זקוקים והוסיף לה עוד מאה זקוקים אחרים כנגדם...סך הכל מאתיים זקוקים'. עד היום מקובלות כתובות אשכנזיות מקוריות כאלו בנוסח הנחלת שבעה ברבנויות שונות בארץ. אמנם יש מקומות שכיום מוסיפים תוספת נוספת (היינו בנוסף לאותם הזקוקים) על סכומים אלו גם בש"ח כמו שמקובל אצל עדות הספרדים, שם לא מזכירים את עניין הזקוקים כלל.
יש מחלוקת בבתי הדין היום כיצד לשער את המטבע הזה. יש שמשערים סכום זה בכמה אלפים, ויש שמשערים אותו בכמה עשרות אלפים, סביב ה-40-50 אלף ש"ח. אמנם סכום זה הוא תוספת למאתיים זוז, שחיייבים בהם מדאורייתא לשיטת הרמ"א בבתולה ומאה זוז באלמנה וגרושה (לשו"ע החיוב הוא מדרבנן גם בבתולה). למעשה בית הדין הוא המוסמך להחליט בעניין, וכיום דנים לפי הממון המשותף של בני הזוג, אם הוא יותר ממה שנכתב בכתובה. אם לא ישלם את הכתובה. יש לפנות לבית הדין הרבני הרשמי של המדינה שבאזורכם, ושם יעזרו לכם ככל יכולתם.
ראוי לציין כי סכום זה שהחתן מתחייב לאישה אינו מבטל חלוקת רכוש שהשיגו יחדיו, וכגון שקנו דירה, שהיא תחולק בין שניהם למרות שהוא התחייב לסכום נמוך יותר משווי הדירה. אמנם הוא לא יצטרך להוסיף על סכום הדירה מאומה, כי סכום זה של תוספת הכתובה כבר כלול בסכומים נוספים. כמובן שאם יש ילדים ברקע הרי שענייני הסכומים משתנה שכן על הבעל לדאוג למזונות ילדיו עד גיל 18 (תקנת הרבנות הראשית ובתי הדין בהסכמת גדולי הרבנים להאריך את גיל המזונות כיום מעבר לחיוב של האב לזון את בנו עד גיל מצוות), ואף אם האישה בהריון יש לזה משמעות, וכן לגבי הסדרי ראיה של הילדים ומשמורת עליהם.
שהקב"ה ישלח לכם ברכה מרובה ועצה עמוקה כיצד לעזור לבתכם ולתמוך בה בשעות קשות אלו.

כתבות נוספות