שאל את הרב

סמכות רבנים / פניה לרבנים בנושאים רפואיים וכדו'

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/10/11 00:45 ו בתשרי התשעב

שאלה

שלום!

יש לי כמה תהיות בקשר לסמכות רבנים בעיקר בזמן האחרון...

שמעתי הרבה סיפורים מרתקים על הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ולמרות שהוא לא הרב שאני הולכת על פיו-למדתי ממנו הרבה. אבל כשאני שומעת סיפורים שמתארים את הרוח הקודש שלו..קצת קשה לי. אני יודעת שנבואה אין לנו כיום, ולכן אני כל כך מבולבלת כשאני שומעת ש"הרב קרא את המחשבות שלו" או "הרב ידע ש..". כי הסיפורים באמת מראים שיש כאן משו.

והטענות האחרות מוכיחות קצת אחרת. נתקלתי במאמר של רב,התוקף בחריפות רבנים (ראשי ישיבות בעיקר) הפוסקים בקשר למצבים רפואיים-ללא ידע רפואי כלל. ולי זה באמת נראה הגיוני! הרי הוא תיאר מקרה בו רב, ללא ידע רפואי, פסק לא לנתח מישי- בניגוד לדעת הרופאים ובסוף היא נפטרה. איך דבר כזה יכול להיות?! מצד שני, אני שומעת סיפור דומה על הרב אליהו זצ"ל-רק שהסוף טוב...

חוץ מהסיפורים המדהימים-משומה את האלה עם "סופים" פחות טובים נוהגים להעלים. העובדה שהרב אמר שלא תהיה התנתקות נודעה לי ממש בזמן האחרון, ובמציאות, לצערינו היה גירוש.

נתן העזתי שהיה גדול הדור בתקופת שבתאי צבי האמין בו שהוא אכן היה המשיח. אני מתארת לעצמי שהוא לא פשוט 'שלף' את העובדה הזו מכיסו, הוא היה ה-גדול שהנהיג את העם היהודי באותה העת. אבל בסופו של דבר גם אותו הצליחו להפיל בפח.

אז אני יושבת ומתחבטת עם עצמי. איך זה יכול להיות שהעצומים, שהכי שפעו תורה, שהיו כל כך קרובים לקב"ה- יטעו כך?! יותר מזה, כמה אפשר לתפוס מסמכותם כשהם אמורים לכוון את העם ולהוות כשליחי ה', ק"ו מרבנים אחרים?!

אני יודעת שאין אדם מושלם ואני ח"ו לא אומרת בנימה של זלזול. אבל לטעות בקשר למשיח? לי זה לא נראה לגיטימי.כי זה מעבר לטעות פשוטה של בנאדם. זה מעורר אצלי פקפוק באמונה! זה משו כ"כ שורשי! אני אמורה להתלות ברבנים, שיכוונו אותי לפעול בדרך ה'- כי הוא שלח אותם! אבל עכשיו אני לא יכולה לעשות זאת בעיניים עיוורות, אפילו לא באחת.

האמת היא שאני מתביישת לשאול את השאלה הזאת בקול כי מי יודע מה יהיה הסוף שלי...כי יש הרבה שדמות הרב מהווה להם את הדרך להתקרב לה'-ואני באמת מבינה את זה!אבל אני כל הזמן שומעת טענות מכאן ומכאן שסותרות! (בעיקר כשמדובר בדעות שונות של רבנים גדולים-הרב סלובייצ'יק למשל, שהתנגד לנבואה מסוג זה של רבנים.)

בקיצור- אני מאוד מצטערת אם הבעתי יותר מדי בחריפות (ובאריכות..) אבל לא

תשובה

שלום רב

יישר כח על השאלה היפה והחשובה. שאלת בצורה מצוינת, ואני מקוה שהתשובה תעזור ולו במעט.

קודם כל, חשוב לזכור, שפניה לרבנים בנושאים שאינם תורניים, היא לא 'עיקר באמונה'. יש כאלו שבוחרים לפנות לרבנים, יש כאלו שבוחרים דוקא לא לפנות, אבל כמו שאני אסביר בהמשך, זה קשור יותר לאופי של עבודת ה' של כל אחד ואחד, ולא למשהו שהוא ביסוד החיים או ביסוד התורה והמצוות.

דבר שני, אין כל ספק שצריך להזהר מ'שרלטנים'. לא כל מי שנחשב כרב ואומר נבואות הוא באמת כזה, אלא רק אם מדובר במישהו שהוא גדול בתורה ובעל סמכות תורנית מתאימה.

ועכשיו - לעצם שאלתך. אם אני מבין נכון, היא בעצם מורכבת משני נושאים שונים. א. איך להתמודד עם טעויות של גדולי תורה. ב. איך להתייחוס לנושא הזה של 'זמות הרב'.

לגבי הנושא הראשון, חשוב לדעת, שגם מי שהוא גדול בתורה, הוא [יכול לטעות]. כבר חכמים הזכירו את הפסוק 'משיב חכמים אחור ודעתם יסכל'. לעיתים הקב"ה מביא גזירה על העם, וחלק מהגזירה הוא לגרום לחלק מחכמי הדור לטעות בענין. אכן, [כלל] חכמי הדור, אף פעם לא טועים - כלומר, גם אם יש כאלו שטועים, הרי יש הרבה כאלו שעומדים על האמת,

במילים פשוטות, את אכן אמורה 'להתלות ברבנים' שהם יכוונו אותך, אבל גם אם קיבלת על עצמך רב מסוים, את חייבת להיות קשובה למה שאומרים כלל החכמים של הדור. אם הרב שלך אומר משהו אחד, אבל זה נראה לך מוזר, וגם חכמים אחרים אומרים שזה מוזר ולא יתכן, אז את צריכה להפעיל 'שיקול דעת' לגבי מה שהרב שלך אומר.

הן בימי שבתי צבי, והן בימי הגירוש, לא מעט רבנים כבר מההתחלה העריכו את המצב לאשורו. איננו יודעים מה גרם לגדולים כל כך לטעות, הן בזמן ש"צ והן בזמן הגירוש, אבל אנחנו מקבלים את זה כחלק מהענין שכל אדם עלול לטעות.

לגבי הנושא השני, כתבת מדויק - 'יש הרבה שדמות הרב מהווה להם את הדרך להתקרב לה'. עכשיו, הדרך הזו היא לא דרך של 'בדיעבד'. היא דרך מסוימת, שיש לה מקורות כבר בחז"ל, והיא חלק מעם ישראל לאורך הדורות. במקביל, גם הדרך ששוללת את הענין הזה, ושמדגישה 'עבודה בכוח עצמו', כלומר - שאדם לא ינסה להעזר ברבנים במה שלא קשור אליהם ישירות, גם לדרך זו יש שרשים עמוקים ביהדות וגם היא דרך נכונה. לכן, אין סיבה שנשפוט לשלילה אנשים שהולכים בדרך זו או אחרת, אלא לברר - מה מתאים לנו. אגב, אין כלל הכרח, שמה שחונכנו אליו, זה מה שבאמת מתאים לנו. הרבה מאד פעמים הסביבה 'משדרת' מסר אחד, ואילו, לנו עצמינו, מורגש שדוקא הדרך השניה היא המתאימה.

יכול להיות אדם שגדל בחברה חסידית, והכל מסתובב סביב האדמו"ר, והוא חש שהוא צריך את העצמאות שלו. יכול להיות גם אדם שגדל בסביבה 'רציונלית'-'מתנגדית', אבל הוא עצמו נמשך לרב מסוים או אדמו"ר מסוים. על שני האנשים האלו ללכת אחרי לבם, ואחרי הדרך שמתאימה [להם] בעבודת ה' (כמובן, תוך התמודדות רצינית ומכובדת עם סביבתם וכו').

יש עוד הרבה מה להאריך בנושא הזה, אבל העומס רב. לכן, אעצור פה. תגובות תתקבלנה בשמחה במייל שלי

טוביה
tsbisa@Actcom.co.il

כתבות נוספות