שאל את הרב

משמעות הסבל

חדשות כיפה הרב אלעזר אהרנסון 05/05/05 16:14 כו בניסן התשסה

שאלה

כבוד הרב בוקר טוב.

קודם כל תודה רבה רבה על כך שהפנת מזמנך ונתת לי תשובה לשאלה שלי אני מקווה שבע"ה אני איישם אותה אצלי...

סיפרתי לאמא שלי על האתר, שכאן בפעם הראשונה שלחתי שאלה לרב, והחזרת לי תשובה.

היא ביקשה לשאול- אם אפשר להכשיר כלי חדש במי גשמים..

אבל לא בעיקר פניתי אליך בשביל שאלה כזאת קטנה.. משהו שמפריע לאמא שלי הרבה זמן ולכן אני פונה אליך כדי שתוכל לעזור.

אמא שלי באה בטענה -למה ה' מביא על בן-אדם אחד כל כך הרבה צרות, כל החיים שלו הוא סבל- עד כדי כך שבן אדם לא רוצה לחיות. ניסיתי אני לענות לה תשובה ואמרתי לה שאלו חשבונות של הקב"ה, והוא מעניש כדי שננסה לתקן.. אבל אז היא אמרה לי.. בסדר, ה' מעניש, יעניש שנה,שנתיים למה כל החיים לסבול?! למה להוריד לבן אדם את החיים לקרקעית, ולראות את הסבל מול העניים שקשה לך להסתכל לו בעינים ולהגיד הכל לטובה... היא אומרת לי אנשים מתאבדים כי רע להם, אנשים בוכים כי הם סובלים, אני בוכה כי כואב לי לראות את זה...

לא ידעתי מה לענות לה על כך ולכן פניתי אליך

אני מקווה שקיימת תשובה איפושהי לטענה הזאת

בברכה לבשורות טובות וחודש טוב

תודה הדר.

תשובה

א. כלי חדש אין צורך להכשיר אלא להטביל - אם הכלי יוצר בחוץ לארץ. את הכלי מטבילים במקווה כשר - בכל עיר יש כמה וכמה מקוואות, וגם מקוואות מיוחדים לכלים, שהם קטנים יותר ונוחים יותר לטבילת כלים. מידע מפורט יותר ניתן לקבל במועצה הדתית המקומית.

ב. אכן יש סבל רב בעולם, ולעיתים זה מזעזע ונורא להפגש עם אדם סובל.
אך יש גם הרבה טוב בעולם, ועלינו קודם כל להתרגל לראות בכל דבר גם את הטוב. האדמו"ר ה'צמח צדק' היה נוהג לומר 'תחשוב טוב - יהיה טוב!'
ראי גם https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=61255

איננו יודעים את חשבונותיו של הקב"ה. אך אנו יודעים שלא תמיד סבל בא כעונש על חטאים. לעיתים ישנם ייסורים של אהבה, ולעיתים הסבל הוא ניסיון.
איוב סבל סבל רב. הרעים ניסו לשכנע אותו שאם הוא סובל כנראה חטא והעונש מגיע לו. בעקבות טענות אלו התלהטו הרוחות ואיוב החל לתקוף את הרעים. בסופו של דבר התגלה אליו הקב"ה והצדיק את דבריו - הייסורים לא באו דווקא כעונש על חטא, אך לא תמיד אנו מסוגלים להבין את נסתרות דרכיו של הקב"ה.
כאשר אדם סובל, עליו לראות את הסבל כאתגר - הקב"ה שולח לו כעת הזדמנות להתמודד עם סבל ולקבל אותו באמונה ובשמחה.
בעזרת ה' מתוך ההתמודדות עם הסבל לומדים דברים רבים, מעמיקים אל תוך הנפש, ועוד. בכל בעייה שלנו אנחנו מקבלים מתנות רבות מריבונו של עולם, אם אנחנו פוקחים את העיניים להביט בהן.
תחשוב טוב - יהיה טוב!

כתבות נוספות