שאל את הרב

מוסיקה חילונית

חדשות כיפה הרב שי פירון 02/12/02 06:48 כז בכסלו התשסג

שאלה

כבוד הרב שלום רב

יש לי בעיה מלהמנע מלשמוע מוסיקה חילונית--אני חיה מוסיקה ,מוסיקה זה מפלט בשבילי מהדברים הקטנים שאינם כ"כ טובים בחיינו ,ואני מאוד רוצה למצוא את הדרך אשר תאפשר לי לרדת ממוסיקה זו,אבל זה צריך להיות בשלבים,אשמח לקבל עצה ממך

תשובה

ב"ה


שלומות!


ראשית ברצוני להביא בפנייך את המקור המרכזי העוסק בעניין זה והוא מדברי הרמב"ם :



פירוש הרמב"ם לאבות פרק א משנה טז

"ואמנם בארתי זה, אף על פי שהוא מבואר, לפי שראיתי זקנים ואנשי מעלה מאומתינו, שכאשר יהיו במשתה יין, בחתונה או בזולתה, וירצה אחד לשיר שיר ערבי, אפילו היה ענין זה השיר בשבח הגבורה או הנדיבות - וזה מן החלק האהוב - או בשבח היין, יגנו זה בכל אופן מן הגינוי, ואין מותר אצלם לשומעו. ואם ישיר המשורר שיר מן השירים העבריים - לא יגונה זה, ולא יחשב חמור, עם היות בזה הדיבור מה שהוזהר ממנו, או המאוס. וזו סכלות גמורה, לפי שהדיבור לא יאסר, ויותר, ויאהב, וימאס, ויצווה באמירתו, לפי לשונו, אלא לפי עניינו. שאם יהיה ענין זה השיר מעלה - צריך לאומרו, באיזו לשון שיהיה; ואם יהיה עניינו פחיתות - צריך להניחו, באיזו לשון שיהיה. ולא עוד, אלא שיש אצלי בזה תוספת, שאם יהיו שני שירים שלהם ענין אחד, לעורר כח התאוה ולשבחו ולשמח הנפש בו, והיא פחיתות, וזה מחלק הדיבור המאוס, לפי שהוא יעורר ויזרז למידה פחותה, כמו שיתבאר מדברינו בפרק הרביעי, ויהיה אחד משני השירים עברי, והאחר ערבי או בלשון אחרת - תהיה שמיעת העברי והדיבור בו יותר מאוסה אצל התורה, למעלת הלשון, ושהיא אין ראוי להשתמש בה אלא למעלות, וכל שכן אם יצורף לזה שימוש בפסוק מן התורה או משיר השירים לזאת הכוונה, שאז יצא מחלק המאוס לחלק האסור, המוזהר ממנו, הואיל והתורה אסרה שיעשו מילות הנבואה מיני זמר בפחיתויות ובדברים המגונים."

ומכאן, אנו לומדים שלא כל מוזיקה לועזית אסורה, הכל צריך להבחן על פי התכנים והמשמעות של המילים.
כמובן, ששיר שלא מבינים את מילותיו, רצוי שלא לשיר.
אלא, שלכל זה יש להוסיף ענין נוסף והוא היחס לשירים בעברית מצד הגאווה הלאומית "כחול לבן".




ביקר,


שי

כתבות נוספות