שאל את הרב

מודה אני לעובר

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 20/12/05 22:26 יט בכסלו התשסו

שאלה

שאלו אותי:האם אשה הרה יכולה לומר "מודה אני" כשחשה את עוברה לראשונה בבוקר,בנוסף לאמירת "מודה אני" הקבועה שהיא אומרת .

האם אמירתה עבור העובר פסולה ? אסורה ? או רק מיותרת ? א. אין כאן שימוש בשם ד' .

ב. הרי בעיו"כ אשה הרה עושה כפרות גם עבור עוברה .

אשמח לקבל תשובה מוסברת . תודה .

תשובה

שלום!
ראשית, יש לציין לשבח את הרצון להודות להקב"ה גם בשביל העובר.
שנית, הסיבה שבגללה אומרים כל בוקר "מודה אני" נמצא בהמשך הקטע "שהחזרתי בי נשמתי בחמלה, רבה אמונתך". כלומר, אנו מודים להקב"ה שהחזיר בנו את הנשמה שלקח בלילה. לגבי מעמדו של העובר, יש גמרא במסכת נידה (ל עמוד ב'):
ואין לך ימים שאדם שרוי בטובה יותר מאותן הימים. שנאמר: "מי יתנני כירחי קדם כימי אלוה ישמרני", ואיזהו ימים שיש בהם ירחים ואין בהם שנים הוי אומר אלו ירחי לידה.
ומלמדין אותו כל התורה כולה. שנאמר: "ויורני ויאמר לי יתמך דברי לבך שמור מצותי וחיה", ואומר: "בסוד אלוה עלי אהלי". מאי ואומר? וכי תימא נביא הוא דקאמר, ת"ש- "בסוד אלוה עלי אהלי".
וכיון שבא לאויר העולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחו כל התורה כולה. שנאמר, "לפתח חטאת רובץ".
ואינו יוצא משם עד שמשביעין אותו. שנאמר" "כי לי תכרע כל ברך תשבע כל לשון" כי לי תכרע כל ברך - זה יום המיתה. שנאמר: "לפניו יכרעו כל יורדי עפר". תשבע כל לשון - זה יום הלידה. שנאמר: "נקי כפים ובר לבב אשר לא נשא לשוא נפשו ולא נשבע למרמה". ומה היא השבועה שמשביעין אותו? תהי צדיק ואל תהי רשע. ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה, היה בעיניך כרשע. והוי יודע שהקב"ה טהור, ומשרתיו טהורים, ונשמה שנתן בך טהורה היא. אם אתה משמרה בטהרה מוטב, ואם לאו הריני נוטלה ממך.
כלומר, אנו נמצאים במצב שכל לילה הנשמה עולה למעלה, וכשאנו קמים בבוקר אנו מקבלים אותה שוב, ועל כך אנו מודים להקב"ה. העובר אינו כן, שהעובר נמצא בספירות עליונות שבהם הוא למד תורה כל היום כולו, "ומלמדין אותו כל התורה כולה", ואין מצב שבו הנשמה שלו יורדת לאוויר העולם, עד שמגיע שעת הלידה. ואם כן, אין עניין לומר מודה אני במצב שהנשמה שלו למעלה ועדיין לא ירדה לאויר העולם.
לגבי פדיון כפרות בעיו"כ זה משהו אחר, שפדיון כפרות הוא מעיין תפילה לשלום העובר. ולמרות שנשמתו נמצאת בספירות עליונות, עדיין אנו מצווים להתפלל לשלומו בהריון בלידה וגם לאחר הלידה. ואם כן, זה לא שהעובר הוא חלק מהעולם ואנו מקיימים מצוות בשבילו, אלא אנו רק מתפללים עליו שהכל יעבור בשלום, ושיגדל להיות ת"ח וירא שמיים. (תפילות רבות נתקנו עבור עוברים, וכולם לא נאמרות במקום העובר אלא על העובר).
לסיום, רציתי שוב לציין לשבח את הרצון להודות להקב"ה, ואני סמוך ובטוח שתמצאי דרכים נוספות להודות לה' יתברך.
אליהו כפיר
צוות ישיבת אלון שבות

כתבות נוספות