שאל את הרב

מה העונש של מי שמחבל בפרנסה?

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 19/01/11 14:31 יד בשבט התשעא

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב דב ברקוביץ

כתבת לי ששאלתי כללית מידי

ואם אני רוצה תשובה אני צריכה לכתוב פרטים

מי פוגע במי וכיצד הפגיעה

מי חושב שפוגעים בו

מה חושב הצד השני

אז זה בעבודה שלי, אני עובדת כמדריכת ילדים ויש שתיים או שלוש אימהות ספציפיות שמנסות תמיד לחבל לי בפרנסה, למה? כי לא מתאים להם הכללים החדשים שהמנהל אמר לי להעביר להם.

והן עושות הכל כל יום כדי לעשות לי רע.

ואני לא עונה ולא אומרת שום דבר.

מה עושים? אני רוצה לדעת בבקשה מה העונש של בן אדם כזה

תודה רבה

תשובה

שלום מיטל,

סליחה על האיחור בתשובה.
א. אני תמיד מנסה לענות לשאלות שנשלחות אלו מהאתר - לפעמים אפילו תוך כדי ניסיון להבין את השאלה האמתית המתחבאת מתחת לשאלה הנשאלת. אך לגבי השאלה שלך אני חושב שזאת תהיה הפעם הראשונה שלא אענה באופן ישיר.
למעשה התשובה שלי אליך תהיה בהסבר למה אני בוחר לא להשיב.
ב. אמהות שמנסות לחבל בפרנסה של גננת או של מורה עושות מעשה שבהחלט הוא אסור. אפשר גם לדון בעונש של מעשה שכזה. אבל תחושתי היא שאם אענה לך על השאלה ששאלת, אולי תעברי על האיסור של "לא תשנא את אחיך בלבבך". ועוד - נראה שאת תהני מלשמוע מהו העונש שהן תתקבלנה. והרי אסור ליהודי ליהנות מהצער של יהודי אחר.
ג. על כן לא אענה ישירות לשאלתך. במקום תשובה ישירה, אלו הן מחשבותיי על המצב שתארת.
יכול להיות שהאמהות מגיבות כפי שהן מגיבות מתוך דאגה לילדים שלהן. אולי הן מאמינות בכנות שההוראות שקבלת מהמנהל, ושאת מבצעת בנאמנות, הן לא לטובת החינוך וההתפתחות של הילדים. לפעמים אנחנו לא מצליחים לראות את הרצינות ואת האמת בצד שני של מחלוקת בגלל שאנחנו נמצאים במצב שאנחנו עלולים להיפגע, כמו במציאות שלך.
ד. ועוד - וזה העיקר, אם את חושבת יותר מדי על "העונש" שלהן, את חושבת פחות מדי על איך אפשר באופן מעשי לתקן את המצב - את המצב שלך ושל פרנסתך ואת המצב הלא טוב שמתפתח בינך לבין האמהות.
נראה לי שהדבר ראשון שאת חייבת לעשות, אם עוד לא עשית את זה, הוא לשוחח על המצב עם המנהל - לא רק מהצד של הפרנסה שלך, אלא מהצד של בירור האמת החינוכית ב"כללים" של המנהל - מבחינתך, מבחינתו ומבחינת האמהות. חשוב גם להזמין את האמהות לשיחה - באותה שיחה או בשיחה נוספת - בה כל צד יכול להגיד מה שיש על לבו ובה מנסים למצוא דרך להקשיב למה שיהיה הכי טוב לילדים ולהסכים יחד על זה. ואם עדיין יש מחלוקת, המנהל חייב לקחת אחריות על הנעשה במסגרת, כדי שאת לא תהיה זו העומדת בחזית מול האמהות.
ה. והעיקר - צריכים לעשות הכל מתוך רוח נעימה והבעת הרצון ליצור התקשרות אמיתית ולא להישאר במקום של זה כנגד זה.
ו. ואם כל זה לא עוזר יש לחשוב כבר עכשיו אל איך לעבור בשנה הבאה למקום יותר נוח, אם אפשר, או להחליט להמשיך להתמודד.
ז. אבל תמיד, לא משנה תהיה ההחלטה שלך, רק מתוך מקום שאת לא תחבלי בדבר הכי יקר לך, הרבה יותר מהפרנסה שלך, הנשמה שלך.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות