שאל את הרב

מאיפה הידיעה וההוכחה שיש אלוקים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/05/01 10:20 יא באייר התשסא

שאלה

באמת מאיפה אני יודעת שקיים אלוקים באמת?

איפה יש הוכחה?

מאיפה הידיעה הברורה שהוא קיים היום ולא רק לפני אלפי שנה

תשובה

שלום לך. מצורף בזה מכתב ששלחנו לנערה ששאלה שאלה דומה. אם עדיין לא באת על סיפוקך אנא
שלחי לנו שוב.

ב"ה
שלום, שמי מיכל ואני בת 14.
השאלה שלי היא כזאת:
מה הכוונה כשאומרים לי שצריך להאמין בה'?
האם אני צריכה להיות בטוחה ב- 100% שה' קיים ואני חייבת לקיים את מה שהוא אומר? אם כן, אז איך בדיוק מגיעים לזה? נכון, יש "הוכחות" וכל מיני דברים כאלה, אבל בכל אופן זה עדיין לא מספיק כח ההוכחות שה' קיים הם לא בדיוק הוכחות.
או אולי לא אמורים להאמין 100% שה' קיים אלא רק לקיים את כל המצוות בתקווה ובאמונה שמה שאנחנן עושים זה באמת נכון, ואם זאת התשובה אז איך אפשר לעשות את זה הרי האמונה שלנו בה' דורשת מאיתנו יותר מדי הקרבות ואתגרים, ואם לא נהיה בטוחים במה שאנחנו עושים אז איך בדיוק נעשה את זה?!
בתודה
מיכל


שלום מיכל, קוראים לי אייל.
דבר ראשון רציתי להגיד לך כל הכבוד על כך שאת שואלת ומבררת. שאלתך היא חשובה ומרכזית בעולמם של בני נוער רבים ואשרייך שאת מוכנה ופתוחה לקבל תשובה.
שאלתך מזכירה לי חבר טוב מהעבר, שאמר לי פעם, שגם לי, בתור דתי, אין הוכחה ברורה שיש אלוקים. אמרתי לו (כתרגיל), שההוכחה שלי אישית, היא כרטיס תפילת הדרך מהארנק שלי שנכתב מעצמו בדרך נס פעם כשנשפך לי הדיו מהעט. הוא כמובן צחק עלי ולא האמין לי, אך כששאלתי אותו כיצד נראה לו ש'במקרה' נוצר כל העולם כולו, המורכב והאינסופי, הרי אפילו כרטיס קטן לא ייכתב במקרה, הוא שתק.
אפשר לדחות הוכחה זו בכל מיני טענות משונות, אך מי שיחקור רק מעט מהגאונות שקיימת למשל בעין שבעזרתה מוחנו רואה, יעמוד נדהם. וזה עוד לפני המוח והגלקסיות, גרעין האטום וגרעין כדור הארץ. רק בעל חכמה נשגבה מאיתנו פי אלף מונים, היה יכול ליצור יצירה גאונית שכזו. דבר כזה לא נוצר מתאונה חזיתית של שני מימנים בחלל!
תאמרי, בסדר, היה מישהו, נקרא לו ה', שברא את העולם לפני המון זמן. לא מכירה אותו והוא גם אולי לא מכיר אותי, מדוע אני צריכה להקריב בשבילו כ"כ הרבה?!
ובכן, אותו בורא עולם התגלה לפני כ3000- שנה לפני מליונים מאבותינו, סיפר להם שאנו בניו הבכורים, קרע להם את הים והראה לכולם כיצד הוא מנבא את משה רבנו ומוסר לו את התורה. בתורה, שהיא מסמך אישי עבורנו מבורא העולם, מפרט ה' כמה אנו חשובים לו. שם נכתב, כי ה' מצפה מאיתנו שנהיה לו לעם סגולה, נתקדש ע"י שמירת דרך ה' (המצוות) ונקדש ונקדם את העולם כולו.
קשה מאד להניח שמליונים רבים כ"כ העבירו לילדיהם תורה מגבילה וקשה כ"כ, אם הם עצמם לא היו משוכנעים ב1000%- שאכן ה' בעצמו דיבר עימם, קרע להם את הים וביקש מהם להיות חייליו הנאמנים.
אבל, האמת, לא חייבים להגיע כ"כ רחוק, הרי אם נתבונן לעומק בתוך אישיותנו, נגלה שיש לנו תכונות ממש אלוקיות (!) לאדם יש מצפון וצורך פנימי להטיב לזולת, רצון לתקן את העולם ולדאוג אפי' לבעלי החיים ולצומח. את החלק הטוב הזה, שקיים בתוכי, בנשמתי, לא אכלתי בביצה של ארוחת הבוקר. אלו לא מולקלות ולא אטומים, זהו חלק רוחני מופשט עליון, שנמצא בתוך האדם - הנשמה. זהו חלק אלוק ממעל שקיים בנו והוא מעיד כאלף עדים על כך שיש מופשט ועליון בעולמנו ואנחנו שותפים אליו בחלקים הפנימיים שבנו, כך אנו קשורים ומבטאים משהו מאלוקים בתוך העולם.
כעת אנו מאושרים יותר. איננו פרור זרוק בעולם שצריך לשרוד בקושי את 120 שנותיו. לא הגענו לכאן במקרה, הקב"ה הביא כל אחד ואחת מאיתנו לעולם על מנת שנקיים את ייעודנו, יש פה יד מכוונת ואנו הכרחיים פה ע"מ לקדם בעולם מטרות עצומות - אלוקיות! אין זה אומר שאנו כלומניקים עבדים נרצעים, אדרבה! את כל כוחותינו (והם רבים) ואת כל עושר אישיותנו (והיא עשירה), נרתום למטרות הנשגבות ביותר, של הנשגב החכם והטוב ביותר - הוא אלוקים.
הדרך היחידה שעל ידה נוכל למלא את ייעודנו, היא שמיעה בקול ה'- עשיית מצוותיו, לימוד תורתו והליכה בדרכיו הטובות. את כל זה אנו לומדים בתורה שבכתב ובתורה שבע"פ. כך נוכל להפוך מאנשים קטנים עם שאיפות קטנות, לבני ה' המקדמים את העולם בדרך הטובה ביותר אותה הורה לנו בורא העולם.
כל טוב, חזקי ואמצי!
אייל
"חברים מקשיבים"

הערה: דברים אלו הם נקודות למחשבה שראוי להרחיב בהם. לא ניתן למצות נושאים יסודיים ועמוקים במספר שורות בלבד . אנו ממליצים לקרוא על כך בספרים, לשמוע קלטות בנושא או לדבר אישית עם רב.
וכמובן אם יש צורך תמיד אפשר לפנות אלינו - הקו הפתוח "חברים מקשיבים" - טל' 02-6518388 (ימים א'-ה', משעה 21:00 עד 1:00 בלילה, ניתן להשאיר הודעות בכל שעות היממה) ,פקס 02-6520636, ת.ד 36031 י-ם 91360 ,דוא"ל aviya@maale.org.il או דרך האתר שלנו -
www.kipa.co.il/noar


כתבות נוספות