שאל את הרב

למה צריך מזוזה בדיו על קלף?

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 15/02/06 16:26 יז בשבט התשסו

שאלה

חבר לא דתי שנכנס לבית חדש הזמין מזוזות ונדהם מהמחיר שלהן. לאחר שהסברתי לו במה כרוכה כתיבת מזוזה הוא שאל למה צריך את זה? למה צריך גם היום לכתוב בדיו מיוחדת בכתב יד על קלף וא"א סתם לצלם/להדפיס (ולהגיהה) ולשים על המזוזה?

תשובה

שלום,

המזוזה היא חפץ קדוש, המסמל את הברית בינינו לבין הקב"ה, וייעודו להזכיר לנו אותה בכל פעם שאנו נכנסים ויוצאים מפתח הבית. לאורך ההיסטוריה של עם ישראל, תמיד שמשה המזוזה סימן היכר לבתיהם של היהודים. המזוזה גם מהווה שמירה על הבית ומגינה עליו מפני מזיקים.

לכן, כדי שחפץ קדוש כזה יוכל למלא את ייעודו, יש להכין אותו בדיוק לפי ההוראות שנמסרו בתורה שבכתב ושבעל פה: סוג הקלף, סוג הדיו, צורת הכתיבה וכדו'. אחרת זה אולי יהיה קישוט יפה, אבל לא מזוזה. כמו שכל דבר בעל חשיבות צריך להכין בצורה מכובדת ולהשקיע בו מאמצים, ולא להסתפק בחיקוי זול, הוא הדין גם בתשמישי קדושה. אדרבה- ככל שהכנתו של חפץ מסויים דורשת יותר השקעה, כך גדלה ההערכה שאנו רוחשים לו וההכרה שלנו בחשיבותו. נייר שאפשר לצלם בשלושים אגורות לא יעורר בנו רגשי כבוד כלפיו, ויגרום לזלזל בו ובמה שהוא מייצג.

בנוסף לכך, לקלף, לדיו ולפרטי הכתיבה, יש השפעות מיוחדות בעולמות העליונים, שרק הן מעניקות למזוזה את כח פעולתה המיוחד. אנחנו אמנם איננו מבינים כיצד דברים אלה פועלים, אבל אנחנו יודעים שרק הקב"ה, שיצר את הכוחות הרוחניים הללו, יכול להדריך אותנו כיצד להפעיל אותם, ושניסיון לעשות זאת בצורה אחרת לא יניב את התוצאות הרצויות. וכמו שמכשירים אלקטרוניים למשל צריך להכין בצורה מדוייקת ביותר כדי שיפעלו, ותרופות צריך לרקוח בדיוק לפי ההוראות, אחרת אי אפשר להגיע למטרה, גם אם כלפי חוץ החפץ נראה אותו דבר.

לכן, שווה להשקיע ולשלם עבור מזוזה מהודרת, והשכר הרוחני שמקבלים עבור המצווה גדול לאין ערוך מההוצאה הכספית הכרוכה בכך.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות