שאל את הרב

למה להשקיע בלימודים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/11/01 11:46 יא בכסלו התשסב

שאלה

ראשית כל יישר כח ענקי! מצאתי המון ישועות בעזרתכם! תודה רבה.

שנית, שאלתי, יותר נכון בעייתי היא כזו: באחד משיעורי הקודש באולפנא המורה אמרה משפט שנאמר כמין דרך אגב שכזה, ומאז לא עוזב אותי - "כשתגיעו לבית דין של מעלה לא ישאלו אתכן כמה קבלתן במבחן". האישיות שלי מתבטאת במיוחד בעובדה שאני לא מסוגלת להשקיע אנרגיה סתם. קשה לי להשקיע עבור משהו שאני יודעת מראש שלא ייצא לי מזה כלום, ואם העולם הזה הוא כביכול מסדרון לעולם הבא, אם כן מדוע עלי להשקיע את מירב יכולתי בדברים שהינם חסרי ערך לעולם הבא? בנוסף לכך, אם כן, היכן הגבול להשקעה המקסימלית? (ובעניין הספציפי של המבחנים, אם אתם עומדים לקשר את זה לכיבוד אב - כדי לשמח את הורי בציונים - זו לא בעייתי). בתודה מראש, תמר.

תשובה

תמר, שלום!
את מתלבטת מה החשיבות של לימודי התיכון, ושואלת למה את צריכה להשקיע בהם אנרגיות רבות כל כך. את מזכירה עמדה שטוענת כי ההצלחה בלימודי תיכון אינה מטרת חיינו, וכך את מנסה להסיק מסקנות לגבי כדאיות ההשקעה בלימודים הללו.
כלומר, את חושבת שאולי העבודה של לימודי התיכון אינם מטרת החיים ואת הופכת אותם לחסרי ערך ולכן לא כדאי להשקיע בהם.
נכון תמר, הצלחה בלימודי התיכון אינה מטרת חיים נעלה, צריך לזכור מהן המטרות האמיתיות ולא להקריב אותן לצורך הצלחה בלימודים, וכנראה שכאשר המורה שלך אמרה 'כשתגיעו לב"ד של מעלה לא ישאלו אתכן כמה קבלתן במבחן', היא התכוונה לכך. היא רצתה לתת לכן תזכורת כדי שלא תקריבו ערכים נצחיים לטובת הצלחה רגעית בלימודים.
יחד עם זאת, הצלחה בלימודים יכולה להיות אמצעי נהדר להגשמת מטרות החיים. אם את רוצה להיות רופאה למשל, הצלחה בלימודים היא הכרחית עבורך כדי להגשים את המטרה הזו. את תוכלי לעסוק במקצוע שהוא שליחות ולממש יכולות שלך - רק אם תצליחי בלימודים. גם אם את לא רוצה להשקיע במקצוע ורוצה רק להתפרנס, הלימודים יאפשרו לך לבחור מקצוע שיעזור לך לפרנס את משפחתך יותר בכבוד, לתת יותר צדקה וכו'. ואם את כלל לא רוצה לעבוד, כאמא משכילה יותר תוכלי לתת יותר לילדייך, תוכלי לעזור להם ולקדם אותם יותר.
תפיסת הלימודים כאמצעי אינה הופכת אותם לחשובים פחות, היא רק מגדירה אותם נכון יותר.
לכן, נראה שכדאי וחשוב להשקיע בלימודים כאמצעי שבעזרתו תוכלי להגשים מטרות נעלות יותר. הלימודים הם אמצעי ועוזרים להגשמת המטרות רק באופו עקיף, ולכן, אם הם סותרים מטרות ישירות - הם יקבלו חשיבות משנית.

לסיכום: צריך להשקיע בלימודים כאמצעי להגשמת מטרה.

צריך להוסיף עוד נקודה חשובה. באמרנו הצלחה בלמודים, אנחנו לא מדברים על הצלחה שנמצאת ביחס לאחרים, כלומר בציונים גבוהים 90 ו100-. אנחנו מדברים על הצלחה שנמדדת ביחס לאדם עצמו.
כל תלמיד צריך לשאול את עצמו האם הוא ממצה את הפונציאל שלו ומקבל את הציונים הטובים ביותר שהוא יכול לקבל, ולא את הציונים הגבוהים ביותר בכיתה.

בהצלחה!
רויטל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות