שאל את הרב

למה להעריך את אדיר זיק?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/02/05 16:34 ב באדר א'

שאלה

ב"ה

שלום לך!

השבוע נפטר איש הימין הקיצוני אדיק זיק.

רציתי לשאול כיצד אנשים גדולים ורמים מהציבור שלנו יכולים להעריך אותו בתור עיתונאי...

בתוק קורא מתמיד של טוריו של אדיר זיק-

"נהנתי" מלכלוך ולשון הרע על מנהיגי העם והמדינה, התבטאויות חריפות וקשות שלא שייכות כלל למציאות היומיומית (חיילים נאצים, שרון היטלר וכו'...) ובכלל אמירות קשות נגד רבים ממנהיגי העם....

כיצד אפשר להעריך אדם זה בתור גיבור?

-אני יודע שאומרים עליו שהוא לא פחד להגיד את האמת, אבל סליחה! יש דברים שצריך לשמור לעצמך!

ודעות קיצוניות מרחיקות לכת עד כדי פנאטיות- זה גם נחשב.........

בתודה, אבי.

"יהי רצון שישפטו אותו לנכון על מעשיו"

תשובה

שלום אבי!
התלבטתי מאוד אם לפרסם את שאלתך, כי עולה ממנה אוירה שאדיר זיק ז"ל הוא הנדון, ואנחנו השופטים ... בכל זאת, אחרי מחשבה החלטתי בכל זאת לפרסם, כי דרכנו אינה לטאטא שאלות מתחת לשטיח, ואם יש עוד כאלה ששואלים שאלות דומות אז זה חשוב.

איני יודע מה אתה מכנה "דעות קיצוניות".
נכון, הוא היה קיצוני באהבת עם ישראל ובאהבת ארץ ישראל. הרי ברור לכולם שאם ממשלתנו היתה גם היא קיצונית כמותו, לא היינו מדרדרים לאסון אוסלו, ליותר מאלף ושלש מאות הרוגים ואלפי פצועים.
דעות קיצוניות לא מודדים לפי הלך הרוח בתקשורת, שנשלטת ברובה על ידי אנשים מהמיעוט בעם, אלא על ידי האמת, לגופו של עניין.
בנוסף, הצטערתי מאוד לקרוא את הלכלוך והלשון הרע שכתבת על אדיר זיק זכרונו לברכה. כנראה הושפעת בלי כוונה מההסתה התקשורתית כנגדו. אחרת, איני יודע מהיכן לקחת שהוא כינה את שרון "היטלר" ואת חיילי צה"ל "נאצים". אני יכול לחתום שהוא לך מעולם לא כתב או אמר דברים כאלו (אולי הוא כתב שהגרוש ששרון מתכנן מעלה אסוסיאציות של השואה* המרחק בין זה לבין מה שכתבת קצת גדול).

אני חושב שההערכה שלו כעיתונאי נובעת מכמה סיבות:
א. בניגוד להרבה עיתונאים שעושים את עבודתם בשביל הכסף, הוא עשה אותה בשביל אידיאלים. לפני שהוא היה עיתונאי הוא היה גם בן אדם, קיצוני במידת החסד ובגמ"ח שהוא הקים, וקיצוני באהבתו את ארץ ישראל ועם ישראל. כל מי שהכיר אותו מעיד על אהבת האדם שבו, על הרגישות שבו ועל כאבו לצער הזולת. בין אם מדובר בצער פרטי של אנשים, ובין אם מדובר בצער של עם ישראל כולו.
ב. מבחינה מקצועית נטו, שידוריו וכתיבתו זכו לרייטינג גבוה, של מאזינים שחיכו לשמוע אותו מידי שבוע, ונראה לי שזהו המדד העיקרי עבור עיתונאי.
ג. בניגוד לעיתונאים אחרים שכאשר אתה מקשיב להם אתה מרגיש שהם מלמעלה ואתה "מהעם", הוא דיבר בגובה העינים. לא הרגשת שום שמץ של התנשאות, וזו גם הסיבה שהוא לא טרח להתבטא בשפה מקצועית ומעודנת. זו הסיבה שכל כך הרבה אנשים (ואני בתוכם) אהבו לשמוע אותו. כמובן שיחד עם הלשון המושחזת שהוא השתמש בה, מרוב כאבו על המהלכים המסוכנים שמבצעת ממשלת ישראל, הוא הדגיש לא להיגרר לאלימות, כמו שהוא אמר שלשה חדשים לפני רצח רבין (והדברים מוקלטים בארכיון ערוץ 7): "חס ושלום, לא אלימות. לא באיומים. להיזהר. לא לבוא בנשק. שלא יקרה שמישהו בתוך המאבק האזרחי הזה יעשה משהו נורא". חבל שהתשקורת, כלשונו, הסתירה דברים אלו וכינתה את שידוריו שידורי הסתה.

בתקווה שכולנו נזכה ללמוד מאהבת האדם, מאהבת העם ומאהבת הארץ שהנחיל לנו אדיר ז"ל,
אשמח אם תרצה להמשיך להתכתב דרך האימייל המצורף למטה
יעקב,
yaakov@makshivim.org.il

נ. ב: אפשר תמיד – בשמחה! לפנות גם לקו הטלפון של חברים מקשיבים, ובו לשוחח ולהעלות כל נושא שרוצים, אחד על אחד. הקו פתוח בימים ראשון עד חמישי בין השעות 9 ל1 בלילה, והמספר הוא: 026518388. אנחנו מחכים לכם!

כתבות נוספות