שאלה
מדוע נאמר "אחת שאלתי מאת ה'" ודוד שואלמבקש שלוש בקשות???
תשובה
בס"ד
שלום וברכה
דוד המלך אומר להקב"ה: "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש". אולם בהמשך דוד מבקש מספר בקשות. הבקשה האחת הזו נהייתה למספר בקשות מריבונו של עולם.דוד אומר: " אל תסתר פניך ממני אל תט באף עבדך עזרתי היית אל תיטשיני ואל תעזבני אלוקי ישעי..."
וכך נאמר במדרש :
"אמר לו הקב"ה: דוד! בתחילה אתה אומר אחת שאלתי ואח"כ אתה שואל כמה שאלות שנאמר: שבתי בבית ה'. אמר לו: " רבונו של עולם ממך למדתי, לא יהיה העבד שווה לרבו בתחילה אמרת - "ועתה ישראל מה ה' שואל מעמך כי אם ליראה ואח"כ פתחת להם מצוות הרבה שנאמר - ללכת בכל דרכיו"
כך דרכו של מבקש ה' בעולם. בתחילה שואף הוא רק להתקרבות נוספת להקב"ה ודי לו בכך. אולם ככל שמתקרב יותר עולים כיסופיו לה' ודבקותו בה' מתעצמת. רוצה הוא להתקרב עוד ועוד. בתחילה מבקש רק אחת אולם בהמשך תאוותו הרוחנית גדלה.
כך דרכה של תשובה תחילה בצעדים קטנים וסופה עשוי להגיע לגובהי מרומים:
"פתחו לי פתח כפתחו של מחט ואפתח לכם פתח כפתחו של אולם"
בברכה
מאיר נהוראי