שאל את הרב

כמה שאלות

חדשות כיפה הרב שמואל וינגרטן 21/01/10 15:30 ו בשבט התשע

שאלה

בס"ד

א.תוכל להסביר לי את הפסוק המופיע בשיר השירים:"גן נעול אחותי כלה גל נעול מעיין חתום".

ב.וגם בבקשה את הפסוק:"לא בגבורת הסוס יחפץ לא בשוקי האיש ירצה".

ג.מהו המקור של כל האמונות התפלות?האם מותר להאמין באמונות תפלות?

ד.האם לחלומות שאנו חולמים יש משמעות?

ה.מה פירוש הפסוק "אבן הבונים מאסו הייתה לראש פינה"?

בברכת שבת שלום,

סתיו .ב.

תשובה

שלום.
א. מובא ציטוט בשם הרשב"ם עה"פ: "עכשיו הוא מספר בשבח אהובתו ואומר, את אחותי כלה הנך יקרה ושמורה לשמור עצמך מאחרים, כפרדס שהוא נעול ומשומר מכל, וכמעיין מקור מים חיים שהוא חתום ונעול בתוך הפרדס להשקות ממנו האילנות, ובית שלחין שלך טוב וראוי, לח ורטוב כפרדס של אחרים שהוא טוב עד מאד שגדלים בו רימונים ופרי מגדים, כפרים עם נרדים עם כל ראשי בשמים, ומעיין גנים באר מים חיים בתוכו שנוטפים מימיו ונוזלים מתוך עצי לבונה שבתוך הפרדס, כי מביניהם יוצא מקור המעיין, ועל כן המים מרוקחים, וריחן נודף מחמת ריח הלבונה הקולט בהם, ועל כל זאת בית השלחין שלך טוב ומשובח מפרדס זה. להודיע ולומר, דבר זה מגונה אשר בך, משובח ומפואר על כל שבח ויופי אשר בבנות היפות".

ב. הקב"ה אינו חפץ בגיבורים שהגבורה שלהם מתבטאת ברכיבה על סוסים, "ואל בשוקי האיש" = ולא ברגליים של הרוכב על הסוס (כפל לשון), אלא "רוצה ה' את יראיו, את המייחלים לחסדו".


ג. לא!

ד. יש אך אנו, "פשוטי העם" לא מבינים בהם. ישנם אנשים מקובלים שיש להם את היכולת לפרש חלומות אך באופן כללי "חלומות - שוא ידברו". במידה וישנם חלומות שמתעוררים עם הרגשה לא טובה, ניתן לומר "חלום טוב, חלום שלום", לתת צדקה ובמקרה הצורך לעשות תענית חלום (הסדר מופיע בסידורים).

ה. ישנם מספר פירושים. אחד מהם: עם ישראל שנמשל כאן לאבן שבזו לה הבנאים (הגויים), הייתה ליסוד הבנין כולו (אם בבניין בית המקדש, אם אצל אברהם אבינו שיציא ממנו ישמעאל וכן אצל יצחק, אך אצל יעקב כולם היו שבטי י-ה).

בשורות טובות.

כתבות נוספות