שאל את הרב

כמה שאלות בהלכות צבא

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 12/08/07 00:24 כח באב התשסז

שאלה

1. כשיש פעילות מבצעית שנמשכת מיום שישי סמוך לכניסת השבת עד הלילה, מתי צריך לעשות קידוש/קבלת שבת/ערבית?

2. המרחק בבסיס בין החדר שלי לטייסת הוא כ-40 דקות הליכה. הגעתי לטייסת בקריאה דחופה במכונית. האם מותר לי להתנייד עם המכונית גם בחזרה? (יש סיכוי סביר שאקרא שוב אבל לא בדחיפות של פחות משעה)

3. על מה מותר לעשות הבדלה כשאין יין בנמצא והאם עדיף לעשות הבדלה כמה שעות מאוחר יותר על יין?

4. איזה זמן תפילה עדיף- בין עלות השחר לנץ החמה או לאחר שעה שלישית/רביעית ולפני חצות? מה מחסירים בתפילה כזו? והאם אפשר להשלים את זה? (סליחה שזה נשמע כמו שאלה במבחן לרבנות)

תודה רבה-רבה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

ב"ה כ"ח מנחם אב תשס"ז

שלום רב!

1.קיימות שתי אפשריות אם ניתן לקבל שבת מפלג המנחה- כשעה ורבע לפני השקיעה, אפשר לקבל שבת להתפלל ולעשות קידוש ולאכול סעודת שבת, אפשרות שניה היא לקבל שבת תוך כדי הפעילות לפני השקיעה, להתפלל ולעשות קידוש כשחוזרים מן הפעילות אפילו בשעה מאוחרת. האפשרות הראשונה היא במקרה שהחזרה מהפעילות היא מאוחרת ולא תוכל לעשות את סעודת השבת כראוי, כי אחרת אתה מקבל שבת מוקדם ומכניס את עצמך לחילול שבת , שאמנם מותר לצורך פעילות מבצעית, אבל אין חובה לקבל שבת מוקדם, ויש בדבר איסור עשה.

2. אם קיים סיכוי של יותר מ- 50% שתיקרא פעם נוספת בתוך השבת אל תחזור, גם אם הסיכוי הוא נמוך וקיימים תנאים סבירים להשארות בטייסת אל תחזור. אם קיים קושי להשאר שם אל תחזור בעצמך אלא עם רכב שמימלא נוסע או אם נהג נכרי אם קיים כזה במקומכם.

3. מותר לעשות על "חמר מדינה" - משקה חשוב, כמו בירה או משקה חריף. אם אין משקאות כאלה ניתן להבדיל גם על מיץ תפוזים או אשכוליות רצוי שיהיה טבעי או על מיץ תפוחים, משקאות חשובים שמביאים אותם לכבוד אורחים.

4. עדיף אחרי עלות השחר לפני הנץ, ואז התפלה היא בסדר הרגיל.אחרי ארבע שעות ניתן להתפלל תפלת עמידה, לגבי ברכות קריאת שמע יש מחלוקת בין הפוסקים, ועדיף שלא לברך אחרי ארבע שעות בגלל שספק ברכות להקל.


בהצלחה

בניהו ברונר

3.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות