שאל את הרב

ילד בן15 עם סרטן ופיגור

חדשות כיפה הרב שמואל וינגרטן 15/01/10 01:27 כט בטבת התשע

שאלה

שלום,אני בת שירות במחלקה לילדים חולי סרטן..בין המטופלים במחלקה ישנו ילד כבן 15 שבנוסף לסרטן הוא נולד פג,שזה עשה לו בעיות התפתחותיות..הוא ממש ברמה של ילד בן 7,רואה פוקימון ובאופן כללי מתנהג כמו ילד קטן...שאלתי היא האם חייבים מילד כזה לשמור נגיעה,להמנע מלהחזיר לו כיף חזרה כשהוא מושיט את היד וכו'...

וכן שאלה נוספת.. ישנם מצבים במחלקה שהורים בינהם אבות למשל כשהם רואים אותנו או שהם מושיטים לנו ילד ללחיצה או שתופחים לנו על השכם..השאלה שוב האם להמנע ולהתחיל גם לנמק להם או פשוט לשתוק...חשוב לי לציין שהשאלה נובעת מכך שגם הילדים וגם ההורים נמצאים במצב רגשי מאד עדין בגלל המחלה,אז ישנו חשש מבחינתי להגדיל להם את העצב ולגרום להם עגמת נפש...אז השאלה מה נכון לעשות?!

תודה רבה רבה!!

תשובה

לגבי הילדים, לא רק שמותר לגעם בהם אלא אף מצווה. הם צריכים כל רגע של שמחה כדי להתחזק. באופן כללי, אין בעיה במקרים של סיעוד כמו האכלה, קילוח וכדו' לגעת במטופל. בשאר המקרים יש לתת את הדעת במצב של הילד. כדאי להתייעץ עם הרבנים במקום כדי להבין מהם הצרכים מחד ואת המגבלות ההלכתיות מצד שני.

לגבי ההורים, אין שום היתר לעבור על איסור נגיעה. אך חשוב מאוד, מאחר והנושא מאוד רגיש וההורים מאוד פגיעים, יש להסביר להם את העניין בצורה הכי עדינה שאפשר, בדרך ארץ ומתוך שמחה ואהבה (להשתדל לא לעשות זאת ליד הילדים כדי שלא ייפגעו). וה' יצליח את דרכך בכל אשר תפני. תשמחי במה שאת עושה ותחזקי בשמי גם את חברותייך למחלקה - עבודת קודש ממש! חזקו ואמצו!!!

כתבות נוספות