שאל את הרב

טרמפ לחייל - סיוע לדבר עבירה

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 07/03/06 10:25 ז באדר התשסו

שאלה

בשירות מילואים עלתה לי השאלה הבאה.

בסיום משמרת יכולתי להציע לחייל שהיה עמי במשמרת שייסע עמי למחוז חפצו בירושלים. הבעיה הייתה שידעתי שמדובר בבית חברתו שם הוא אמור לישון בלילה.

מאחר ואני יכול להיות משוכנע בוודאות שיעבור שם עבירה או עבירות רבות האם היה עלי להציע לו ליסוע עמי או לא להציע כלל?

תשובה

שלום רב
השאלה שהינך מעלה צצה במצבים שונים ורבים בהויה הישראלית כיום והיא רחבה מאוד.
הרב שלמה זלמן אויירבך זצ"ל בשו"ת מנחת שלמה [חלק א' סי' לה'] דן במקרה דומה. אדם שמארח בביתו יהודי שאינו שומר תורה ומצוות ובעה"ב יודע שאם יכבדו במאכל או משתה הוא יאכל בלא ברכה, האם ייתן לו לאכול או לא. הרב שם העיר שלמרות שאם ייתן לו לאכול יעבור אותו אורח על איסור של אכילה בלא ברכה. אולם לעומת זאת אם בעה"ב לא יכבד אותו במיני מאכל הדבר יגרום לרחוק גדול יותר של אותו אדם מתורה ויר"ש וכן יגרום לו לשנא את בעל הבית, [שהוא איסור תורה של לא תשנא את אחיך בלבבך]. מכיון שכך אין כאן מציאות של הכשלה באיסור אלא הצלה מאיסור חמור יותר [של שנאה וריחוק מתורה] לאיסור קל יותר [של אכילה ללא ברכה]. בדברי הגרש"ז יש עקרון חשוב והוא התחשבות בעובדה שלולי הסיוע לעבירה יעבור אותו יהודי איסור חמור יותר.
גם בשאלתך יש להתחשב בנתון זה שלו ייוודע לאותו חייל שיכלת לקחת אותו ומנעת ממנו טרמפ זה, ודאי שהדבר יגרום לשנאה של הדת ונושאיה. הבעיה כאן חמורה שבעתיים כי חייל זה מתחכך כל הזמן בחיילים דתיים אחרים ואולי אף נלחם לצידם, גרימת ריחוק בינו לבין אדם דתי יכולה להעיב על מערכות יחסים נוספת מעבר למערת יחסים שלו איתך. אמנם הנושא הנדון קצת שונה מן המקרה עליו דבר הגרש"ז כי כאן מדובר בסיוע לאיסור חמור מאוד של קירבה לעריות [ולא לאיסור קל יחסית של אכילה ללא ברכה], אך מאידך המקרה הנוכחי קל יותר שכן מסתבר שחייל זה לא ישאר בבסיס ומן הסתם הוא יגיע לבית חבירתו ע"י טירחא רבה יותר. כיון שכך נראה שמן הראוי להציע לו טרמפ ולהציל אותו מאיסור חמור של שנאת ישראל ושל ריחוק מתורה ומצוות.
להרחבה בבירור נושא זה כדאי לעיין בספר 'לפני עיור' העוסק כולו בדין זה של סיוע לעוברי עבירה.
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות