שאל את הרב

חי העולמים - פתח או צירי

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/05/02 04:50 טו בסיון התשסב

שאלה

לכבוד הרב שמואל אליהו שלומות ואור.

1. אני ספרדי ומשתדל לנהוג להלכה ע"פ הרב מרדכי אליהו שליט"א אך אני נתקל בקשיים למצוא את הלכותיו מרוכזים בקובץ ספרים.

יש לי את סט המחזורים לחגים ששם מרוכזים הלכות חג וחג בצורה מקיפה וכן חוברת על הלכות חנוכה וכמובן "דרכי טהרה".

כמו כן יש לי קיצוש"ע עם הגהות הרב אליהו אך כשמו כן הוא קצר מידי ואינו מקיף.

שמעתי שהרב הוציא פעם ספר הלכה האם זה נכון ואם כן מה שמו והיכן ניתן לרכשו? האם יש ספרים אחרים?

2. ידוע שהרב מרדכי אליהו "ממשיך" דרכו של ה-"בן איש חי" ופוסק בדרכו מדוע אם כך פסק לברך "בורא נפשות רבות ... ברוך חי העולמים" בפתח ולא בצירי הרי משמע בבן איש חי המנוקד שהנוסח בצירי וכן בילקוט יוסף כתוב שהבא"ח פסק כן ברב פעלים (אין את הספר ברשותי) למרות שגם הוא פוסק שנהגו לאמר בפתח.

יישר כח ותודה רבה

תשובה

בס"ד

את ספר הלכה של הרב מרדכי אליהו ניתן להשיג דרך ת"ת "סוכת דוד" הם היו המולי"ם שלו והזכויות בידיהם.
אנחנו מקווים בהמשך לפרסם אותו באתר הרב אליהו בכתובת
harav.org
או
https://www.kipa.co.il/mordehai

לגבי הברכה האם לברך חי העולמים בפתח או בצירי. מפליא אותי מאוד שאתה כותב בשם ה"ילקוט יוסף" שהבן איש חי כתב לומר בצירי. הרי כל תשובתו שם היא ממש ממש הפוך שצריך לומר בפתח ולא בצירי. והרב הביא את דברי הרב החיד"א שכתב על אלה שמשנים את הנוסח או שרוצים לשנות אותו וכותב עליהם שהם "פערו פיהם שכל ישראל המה וחכמיהם ורבניהם טע"ו במדב"ר, לא ידעו לקרות התיבות, הא ודאי אינהו הוא דקטעו בנקודו"ת הקצף, עושי חדשות ומזלזלים לאלפי רבבות ישראל, ויש לבטל דעתם ולכפותם וכו'",

אתה הראת לדעת כי הרב בן איש חי יצא בחריפות כנגד המשנים את הנוסח ואיך אפשר להפוך את דבריו - דברי אלוקים חיים - על פיהם?

וכדי שיהיה לך ברור אני מצטט את דבריו בשו"ת רב פעלים חלק ב-או"ח סימן כה

"הגאון חיד"א ז"ל בספרו יוסף אומץ סי' י', שנשאל שם בשינוי נקודות איזה תיבות, ממנהג בכל תפוצות ישראל מאלופות מרובבות, כגון נקודות נקדישך ונעריצך וכיוצא בהם, שרוצים לשנות נקודותיהם ע"פ הדקדוק.
והשיב וז"ל, נידון שלנו שרוצים לשנות התיבות התדירות והמורגלות בפי כל המון ישראל אנשים ונשים וטף, לשנות נקודתן שינוי מורפש וכו', ופערו פיהם שכל ישראל המה וחכמיהם ורבניהם טע"ו במדב"ר, לא ידעו לקרות התיבות, הא ודאי אינהו הוא דקטעו בנקודו"ת הקצף, עושי חדשות ומזלזלים לאלפי רבבות ישראל, ויש לבטל דעתם ולכפותם וכו',

ועדותי זאת כי בעה"ק ירושלם תוב"ב ששם הורתי ולידתי ובעה"ק חברון תוב"ב אשר גרתי בה, ועברתי בארץ מצרים ואגפיה, ובקושטנדינא ואזמיר ותונס ובכל ערי איטליא ואמשטרדם ושאר עיירות, כולם עונים ואומרים נקדישך ונעריצך וכיוצא כמנהג הקדום, ובכל העיירות האלה מעיד אני גדולה ראיה ושמיעה, וידענו נאמנה שבשאר ערי טורקיא וארם צובא וארם דמשק וערי פרס וערי מערב הפנימי כולם אומרים כן כנדפס בסידורים,

וכבר נודע דבערי איטאליא היו רבנים גדולים ומדקדקים עצומים, ולא שינו המנהג, ובפרט בעיר מנטובה שם היו הרב הגדול הרמ"ז ז"ל והרב מהר"י בריאל ז"ל שחיברו ספרים בדקדוק, והחזיקו במנהג העולם וכו'.

וכבר נודע שהגאון הרב תיו"ט כתב שיאמרו חי העולמים בציר"י ע"פ הדקדוק, ואני הדל הן כל יקר ראתה עיני תשובת רבנים מדקדקים שהסכימו לומר להפך לומר חי בפתח בברכות כפי המנהג וכו' ע"ש בד"ק ז"ל.

ולפ"ז ברכת פרי הגפן שכל קהילות ישראל אנשים ונשים וטף אומרים בסגו"ל, כך ראוי לנהוג, ואין אנחנו משגיחים על משפט הדקדוק שיש במקראות,
וכל שכן לפי מה שכתבתי לעיל בס"ד שבזה הכלל נמצא שינוי להפך בקצת מקומות, וכאשר זכרתי לעיל.

ודע כי מלבד הך דנקדישך ונעריצך, יש כמה מלות בתפלה וברכות שאין אנחנו נוהגים בהם ע"פ משפט דקדוק המקרא, ואזכיר קצתם והם בבהמ"ז, ועל הכל וכו' מודים לך ומברכים את שמך, וכן רחם וכו' ישראל עמך עירך כבודך היכלך מעונך דבירך ומלכות בית דוד משיחך, וכן בברכת ההפטרה באליהו הנביא עבדך, ובמלכות ב"ד משיחך, וכן בתפלה להודות לך ולשבחך ולפארך ולרוממך, וכן באהבה כמצות רצונך, כמו שכתבת עלינו בתורתך ע"י משה עבדך, וכן קדש שמך בעולמך, צפניה חוזך, וכן בברכת ברוך שאמר נגדלך נשבחך ונפארך ונרוממך, וכן בברכות ק"ש, ובמוסף ר"ח ובסליחות של כיפור ותפלת ראש השנה וכיוצא בזה, הנה בכולם אנחנו אומרים כפי מה שאנחנו נוהגים בנקדישך ונעריצך, שהוא הפך משפט תורת הדקדוק של המקרא".

----------

לגבי מה שרצית ללמוד מהבן איש חי המנוקד. (מטות טז) אין זו ראיה לסמוך עליה כיון שהבחורה שניקדה את הספר - עשתה לפי מה שחשבה לנכון ולא על פי כתב הרב ז"ל שכידוע כתב את דבריו ללא כל ניקוד.

כתבות נוספות