שאל את הרב

השואה ומציאות השם

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 12/12/10 17:23 ה בטבת התשעא

שאלה

בס"ד

קודם כל אני בחור מאמין, מסורתי, אבל יש לי שאלות.

השואה, אירוע מאוד מכונן בהיסטוריה של העם היהודי, 6 מיליון יהודים נרצחו, ולא סתם נרצחו.. נרצחו בצורה אכזרית ובלתי נתפסת, תינוקות מסכנים נזרקו לאוויר ונורו, היהודים הושפלו, הוכו, נעשו מעשים כל כך בלתי אנושיים, וכמעט כל יהודי אירופה הושמדו כליל, בנוסף ליהודים נוספים בארצות שהחלו לפלוש אליהם מחוץ לאירופה (אם אינני טועה).

השאלה הנשאלת היא, למה?

זה לא פורפורציונאלי כעונש, שהרי.. למה להעניש כל כך הרבה אנשים, בצורה כל כך אכזרית. למה עונש בכזה קנה מידה גדול? באופן כל כך לא פורפורציונאלי.

זה מעין אבסורד, היהודים בגולה 2000 שנה, באופן טבעי אחרי כל כך הרבה זמן ללא גאולה, היהודים מתחילים להחלש בדת ולהתחיל לפנות אל הציבור במדינה שבה הם חיו והחלו להתמזג שם, אבל יש עוד כל כך הרבה פתרונות יצירתיים שאפשר לעשות, שיוכלו לחזק את האמונה.

ואם כבר עושים עונש בקנה מידה כזה גדול, למה בכזאת אכזריות.. למה במחיר כה גבוה מכל העולם.. במידה מסויימת יכול היה להיות צונאמי מרוכז או אירוע טבע אחר שהיה יכול להיראות כמעורבות אלוקית, והיה מביא להתחזקות.. וגם אז זה היה אבסורד ההרג העצום.

השאלה היא למה.., נניח והקב"ה רצה להעניש את העם, למה בצורה כזאת קשה ולא פורפורציונאלית?

אם זה עניין של הבחירה החופשית, למה הקב"ה לא התערב?, זה לא עניין פעוט אלא עניין בעל משמעות גלובאלית והרת גורל באופן מוגזם.

זה נראה ממש כמו מידת הדין באופן מוקצן, אפילו במידת הדין היה אמור להיות עונש פורפורציונאלי, אבל בשואה נרצחו באופן נוראי צדיקים עם חילוניים, זקנים וילדים, תינוקות צעירים.. וכן הלאה.

למען מה?

זה באמת מעלה בי תהיות, אני אשמח לתשובה.

בכבוד רב,

גיא

תשובה

שלום וברכה!

אני שמח על שאלתך, שאלות הן מקפצה ולא מכשלה, איני מבין את התנסחותך "אני מאמין אבל יש לי שאלות", דווקא אם לא היו לך שאלות הייתי מפקפק בכנותך, השאלות מעידות על כך שהדברים מעסיקים אותך ונוגעים לך באמת, ועל כך ישר כוחך!


לעצם העניין.
התשובה העקרונית הינה "אנחנו לא יודעים". איני מתכוון "אנחנו לא יודעים" ולכן אין מקום לשאלה, אלא אנחנו לא יודעים כעקרון, הקב''ה הוא אין סופי ובלתי מוגבל ואין לנו אפשרות להבין את מעשיו במלואם, כשם שאנו נשארים משתאים ופעורי פה מול יפי וגודל הבריאה, כך לצערנו אנו נשארים מול הדברים הרעים שישנם בעולם, העולם הזה הוא מורכב הרבה מעבר להבנתנו. אנחנו לא יודעים מהו עונש פרופורציונלי, אנחנו לא יודעים מהו משקלה של עברה זו או אחרת, אנחנו לא יודעים את אשר בליבותם של אנשים, אנחנו לא יודעים מתי אנחנו עומדים בפני ניסיון אשר בא לחדש מציאות בעולם ומתי מול עונש,אנחנו לא יודעים לאן הקב''ה לוקח ומכוון את עולמו ואילו אמצעים נדרשים לשם כך. אנחנו לא יודעים ואין לנו אפשרות חד משמעית לדעת, הקב"ה מנהיג את עולמו בהנהגה של הסתר פנים, ולא לחינם, כנראה שאין אנו צריכים להבין.


אין זה אומר שאין עלינו לפשפש במעשינו ולראות היכן טעינו, את זאת ודאי עלינו לעשות. נראה שכאן ניתן לדבר על אותן תשובות אליהן רמזת בשאלתך.
עלינו לבדוק האם חטאנו ביחסנו לארץ ישראל, האם נהיה לנו נח מדי בין האומות עד אשר רצינו להיטמע ולהיות כמוהם? האם עזבנו את תרבותנו האמיתית? ועוד כהנה וכהנה. אשוב ואדגיש, אין אני מתיימר לכך שזו היא סיבת השואה אלא רק לכך שעלינו לתקן דרכינו בכל דרך שבה אנו יכולים.


עוד יש לומר שאין אנו יכולים לדעת מדוע בא מאורע זה או אחר באופן מדוקדק אך נראה שכן מוטלת עלינו החובה לברר את דרכיו של ה' בעולמו עד כמה שידינו מגעת, כל זאת מתוך ענווה והבנה שאנו רק מתקרבים לדברים ולעולם לא נוכל למצותם. זהו נושא ללימוד ארוך ומעמיק ואם אנסה לגעת בו עכשיו התשובה תהפוך למאמר, אם ברצונך להרחיב בנושא זה, אשמח לעזור.


כדי להוסיף הבנה אמונית בשאלה זו כדאי לפנות לספרו של הרב שלמה אבינר "אורות מאופל".


בברכה ובהצלחה,
יונתן.

כתבות נוספות