שאל את הרב

הדלקת נרות מוקדם

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 14/12/05 21:03 יג בכסלו התשסו

שאלה

אני הצעתי בעבודה שנדליק נר ראשון ביחד במשרד. במקור ההצעה נועדה לעזור למי שנשאר אחרי השקיעה. כולם שמחו אך אלו שעוזבים לפני ביקשו שנקדים את שעת ההדלקה. המצב האבסורדי שנוצר הוא שנקדים לשעה 14:30 לטובת מי שיוזב ב-15:00. נכון שמדובר בחילוניים (שלא ידעו שיש זמן הדלקת נרות חנוכה) אך חשוב לי לגבש את ה"ביחדנס" שנוצר. השאלה היא אם יש בעיה הלכתית להדליק נר חנוכה (אפילו ללא שם השם) בצהריים - ולו בשביל שלא לפגוע ברגשות, שלא לדבר על ה"רוב עם" שיהיה?

בתודה,

שמואל

תשובה

שמואל,
בעיקרון ניצבות לפניך 2 אפשרויות:
1. הדלקה עם ברכה- את זאת לא תוכל לעשות בשעה כל-כך מוקדמת של היום. כעיקרון ההדלקה כהלכתה נעשית לכתחילה בשקיעה (בערך 16:42) או בצאת הכוכבים (בערך 17:05)- תלוי במנהג. בדיעבד מותר להדליק מפלג המנחה (בערך 15:30, ולדעת הרב אליהו 15:52), וגם אז צריך לדאוג שהשמן יספיק עד כחצי שעה לאחר השקיעה או צאת הכוכבים.
2. הדלקה בלי ברכה- את זה אתה יכול לעשות בכול מקרה, בכול שעה ביום. אין בזה שום איסור. מה שכן, הדלקה כזאת לא תוציא אותך ידי חובה, ושתגיע הבייתה תצטרך להדליק שוב עם ברכה בזמן המתאים.
לסיום רציתי לספר, שהגרי"ז סולובייצ'ק זצ"ל היה גר מול קולנוע מדיסון בירושלים. ולאחר שנגמרה הצגה שנייה, ראו אותו מדליק נירות שוב פעם (כמובן ללא ברכה), למרות שהוא הדליק לפני כן, מפני פירסומי ניסא.
מצטער על העיכוב בתשובה,
חג אורים שמח
הלל
צוות ישיבת אלון שבות

כתבות נוספות