שאל את הרב

דינוזאורים וימי הבריאה

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 15/12/05 19:17 יד בכסלו התשסו

שאלה

שלום רב!

*מדענים גילו מאובנים של דינוזאורים לפני 6 מיליון שנה והרי ביהדות אנחנו "רק" בשנת ה6000 איך זה מסתדר?!

*יש סוגיה של תשובות לאתאיסטית על ימי הבריאה שיכול להיות שהם לאו דווקא היו ימים, ויכול להיות שהם היו תקופות של אבולוציה או שנים... האם זה נכון?

תשובה

בס"ד


שלום,
שאלתך חשובה מאוד, וטוב שאתה מנסה לברר שאלות בסיסיות באמונה שמטרידות אותך.
כדי לענות עליה, נדון בשתי נקודות:
נקודה ראשונה – היחס למדע באופן כללי.
נקודה שניה – האופן בו אנו צריכים לקרוא את הכתוב בתורה.

היחס למדע באופן כללי.
כולנו סומכים על המדע, כשאנחנו עולים על מטוס או כשאנחנו לוקחים תרופה בעת מחלה. המדע מפתח את העולם בדרכים נפלאות ואנחנו חייבים לו רבות בכל תחומי החיים שלנו.
אולם יש להבין מה בדיוק עושה המחקר המדעי: במחקר מדעי, לוקחים תופעות שקיימות בטבע, ומנסים להבין אותן. יש כאן שני חלקים: העובדות (כפי שאנחנו מצליחים לגלות אותן), וההבנה שלנו.
לא תמיד ההבנה שלנו נכונה. לדוגמא, אריסטו, שהיה פילוסוף ומדען גדול לפני כ2500 שנה, השליט על העולם תאוריה מדעית אדירה שהאנושות החזיקה בה, פחות או יותר, אלפיים שנה. אבל בתאוריה שלו, העולם שלנו היה במרכז היקום, ושאר הכוכבים סבבו סביבו על גלגלים בלתי נראים בשמיים. אולי זה יכול להישמע קצת מצחיק, אבל לקח לאנושות אלפיים שנה – אלפיים שנה! – להבין את המציאות אחרת. וכך יש דוגמאות רבות מספור, לתאוריות מדעיות שנבנות ומופרכות מעת לעת.
לכן, אנחנו צריכים לסמוך על המדע ולדעת להשתמש בכוחותיו האדירים כראוי, ובכל זאת, תמיד להישאר ספקניים לגבי 'אמיתותיו', לגבי התיאוריות שלו. מדען טוב, הוא אדם שמטיל ספק במה שהוא כבר יודע, ומנסה לבנות משהו חדש.

האופן בו אנחנו צריכים לקרוא את הכתוב בתורה.
תורתנו הקדושה, תורת ה' היא. חז"ל אומרים, ש'דיברה תורה בלשון בני אדם', כלומר בלשון שמובנת לנו – אולם על אף הקביעה הזאת, אנחנו מוצאים רבדים שונים של פרשנות* למשל – פשט, רמז, דרש וסוד.
ישנן פרשיות, שקשה מאוד להבין את הפשט שלהן.

כך היא, למשל, פרשיית הבריאה שבספר בראשית. האם אנו יודעים מהי 'בריאה'? האם בראנו משהו אי פעם? ו'תוהו ובוהו' מה הוא – מעין 'בלאגן' גדול? אנחנו לומדים את פרשת בראשית כבר בגיל צעיר מאוד, ולעתים נשארים לנו מהלימוד הזה ציורים שונים בראש, אבל אם נקרא אותה שוב, בעיניים בוגרות, נגלה שבעצם – קשה לנו מאוד להבין מה כתוב שם.
גדולי הפרשנים בכל הדורות כבר אמרו, שקשה מאוד לפרש את פרשיית הבריאה כפשוטה. ורבו הדעות כיצד לפרשה, כמסמלת רעיונות קבליים, פילוסופיים ועוד.
מה שברור הוא, שאין הכרח שנקבל כפשוטם את הפסוקים שבתחילת ספר בראשית, שכן בשפה הפשוטה והאנושית הזאת, טמונים רעיונות גדולים וכבירים – ולאו דווקא מדובר ב'ימים' ממש, נכון מאוד.


ולשאלתך, ייתכן מאוד שתאוריות מדעיות שונות יכולות לתאר לנו היטב את שהתרחש בעולמנו במיליוני השנים האחרונות, והדברים מתיישבים היטב ואין הם סותרים את אמונתנו בבורא עולם ובתורתו. אנחנו יכולים לפרש את פסוקי ספר בראשית באופן עמוק יותר מאשר כמתייחסים ל'ימים' כפשוטם, ואין בכך כל בעיה.
(ולגבי תיאוריות שונות על התפתחות העולם, אבולוציה וכו', יש לדון באופן נפרד, אך הכלים העקרוניים הם אלו אותם ניסחנו בתשובה זו.)

אשריך על השאלה, המשך לחקור ולהעמיק באמונה!
גיא

כתבות נוספות