שאל את הרב

גאה להיות יהודי

חדשות כיפה הרב אלישע פיקסלר 21/12/03 03:34 כו בכסלו התשסד

שאלה

שלום כבוד הרב,

לפני כשבועיים היתה לנו באולפנית פעולה על היותנו יהודיים. פעולה זו הכניסה בי ספקות רבים. אנחנו יהודים. במה יש לנו להתגאות???

כל אחד שאני שואלת אותו עונה לי אנחנו העם הניבחר... התורה ניתנה לנו... המצוות ניתנו לנו... הקב"ה בחר בנו... ועוד ועוד...

אבל גם הגויים טוענים שהתורה ניתנה להם!!!

וכל זה חוץ מזה היה לפני שנים רבות...

עכשיו בתקופה שלנו, במה יש להתגאות???

אני יהודיה, זה לא ממש סיבה להיות גאה אחרי שהעם שלנו שולח אנשים לצבא הם נשבים, ואני לא מרגישה שהוא עושה הכל כדי להציל אותם, יש אנשים בעם שלנו שמוכנים לוותר על חלקים מהמדינה!!! מוכנים לחלק אותה!!! העם שלנו בכלל גם לא מאוחד!!! אני לא מרגישה בטוחה במדינה שלי... אני לא חושבת שזה צריך להיות ככה.

למה מה קרה שאריאל שרון יסכים להקמת מדינה פלסטינאית???

מדינת ישראל שייכת ליהודים בלבד!!!

שיקימו לעצמם מדינה...

אלו כמה מהסיבות שאני חושבת שאין כ"כ במה להתגאות...

אשמח אם תוכל להקדיש לשאלה זו קצת מזמנך

כל טוב.

תשובה

שירן
השלום וברכה
הכאב שלך על הבעיות הקיימות בעמנו, ושציינת בשאלתך, אכן אמיתי הוא. נכון המצב לא מושלם.
אז במה אנו מתגאים? ובכלל מותר להתגאות?
הכוונה בגאווה במקרה שלנו אינה : אנחנו יותר טובים ולכן מגיע לנו יותר, וגם שאנחנו מושלמים.
הכוונה היא: שנדע למה אנחנו מסוגלים ומה הן הדרישות שה' דורש מאתנו. העובדה שה' נתן לנו את התורה וזיכנו בשמירת המצוות מעידה שמאתנו ה' דורש יותר ושאנו נבראנו כך שאנו מסוגלים לשמור את התורה, להיות מוסריים עד כדי כך שכולם יוכלו ללמוד כיצד להתנהג וכדומה. דווקא גאווה זה גורמת לנו להצטער צער רב על תופעות לא חיוביות כעין אלה שציינת. אנו גאים ומאושרים שאנו מבניהם של האבות , שמשה רבינו הוא יהודי ואנו ממשיכי דרכו ומנסים אנו בכל כוחנו להיות ראויים לעטרה זו. אנו לא טובים משום שניתנה לנו תורה, אלא הפוך העובדה שה' בחר לתת לנו את תורתו שאף המלאכים רצו בה, עובדה זו מעידה על תכונתו של עם ישראל המסוגל לדברים גדולים גם בימינו דור הגאולה.
ודווקא משום כך אנו מסוגלים לשעות "שטויות". כי ישנו כלל האומר שככל שדבר יכול להיות טוב יותר כך הוא מסוגל להיות מסוכן יותר כמו ההבדל בין אוירון ואופניים , שאוירון יעיל יותר אך גם מסוכן יותר.
מאידך צריך לציין ,בצד אי ההתעלמות מהבעיות, גם את הדברים הטובים הרבים שיש המדינה. כמות ואיכות לומדי התורה, קליטת עליה בממדי ענק, מסירות נפש של רבים למען העם והארץ, עזרה הדדית בהיקפי ענק וכדומה הם רק מקצת מהמון הדברים הטובים שמתרחשים אצלנו יום יום והם ביטוי קטן לאופי דשל עמנו, העם היחיד שקיים כל כל הרבה שנים למרות כל הנסיונות להשמידו.
לסיכום הגאוה היהודית היא כזו שעוזרת לנו להכיר את עצמנו, את הכוחות שקיימים בפוטינציאל בנו ולהתאמץ לפעול לאור כוחות אלה ומתוך כך לפתור את הבעיות הקיימות בפועל.

שאי ברכה
אלישע פיקסלר.

כתבות נוספות