שאל את הרב

ברכות הנהנין

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 05/03/10 15:16 יט באדר התשע

שאלה

מדוע אין אנו מברכים, לא לפני ולא אחרי, קיום יחסי מין, למרות שהגוף מאד נהנה מזה?

תשובה

שלום וברכה!

שאלה מעניינת שאלת. תשובה לשאלתך אנו מוציאים בדברי היעב"ץ.

בסידורו כותב היעב"ץ (בפירושו על ק"ש על המיטה) שבברכת המפיל במילים "ותהא מיטתי שלמה" כיוונו חז"ל לפתור על הנאת התשמיש. מכאן יש סמך שיש חובה לומר המפיל.

במור וקציעה סימן רמ כותב היעב"ץ למה חז"ל לא תיקנו ברכה מיוחדת ואלו דבריו (במילים שלי) - חז"ל תקנו ברכות רק הנאות טובות ובריאות לגוף ותשמיש המיטה הינה הנאה מגונה ומאוסה אצל בעלי הדעת ומזיקה לגוף כדברי חז"ל (כפי שהביא שו"ע או"ח ס' רמ עיין שם). ולא לחינם הקב"ה נתן יצר חזק הקשור למין כדי לקיים פריה ורביה, אחרת (אם לא היה היצר) אנשים היו בורחים מהמעשה בגלל רעתו ונפשם הייתה קצה מזה. בנוסף לכך אדם מוזהר שלא להנאות מתשמיש או למעט בהנאה כמה שיותר. ברם ברור הדבר שאם הדבר נעשה בקדושה וטהרה ובמינון הנכון כפי שהורו חז"ל הוא דבר טוב ומועיל ואינו מזיק. אך מצד שני הרשות שבמעשה ובכמות של המעשה והנאה שבו אינם דבר כ"כ טוב וזו הסיבה שחז"ל לא תיקנו על כך ברכה.

בברכה,

חיים דב בריסק

כתבות נוספות