שאל את הרב

בנות ולימוד תורה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/06/01 14:13 י בסיון התשסא

שאלה

בימי קדם האשה לא הייתה לומדת תורה ותפקידה היה רק לגדל את ילדיה. בימינו אנו בגלל שידע האשה התרחב במגוון נושאים כללים- רצוי שהאשה תרחיב את אופקיה ותלמד גם תורה. שאלתי היא - האם המצב שנוצר כעת הוא מצב מבורך וטוב? או שמא זה יוצר עיוות בחברה [האשה לומדת תורה וגמרא והיחס בין גברים לנשים-מצטמצם]? זה ברור שעדיף כעת שנלמד תורה כדי שלא יווצר מצב שבו הידע הכללי שלנו יגבר על הידע הדתי- אך האם מלכתחילה זהו מצב עדיף? מצב בריא?

תשובה

שלום לך.
את צודקת באבחנה שהמצב בימינו השתנה והיום יש לנשים יותר ידע כללי מאשר בעבר אך צריך להבין שעם כל השינוי הגדול הרי האופי הבסיסי של אשה כאשה לא השתנה וממילא גם התפקיד המרכזי והחשוב שלה בעצוב הבית היהודי וחינוך הילדים , בנתינת החום והבטחון שמקנה הבית ומעמד האם,לא השתנו, להפך, בתקופה בה אנו נמצאים,בה שולטת ברחוב אוירה פוסט-מודרניסטית ,הקן המשפחתי נעשה הרבה יותר קריטי וחשוב מאשר בעבר,ומשפחה בריאה ומאוזנת מבחינת היחס בין האב והאם היא ממש צורך אלמנטרי לבריאות הנפשית של המשפחה בכלל ושל הילד בפרט.
גם היום אינני חושב שאשה צריכה ללמוד גמרא ואין לזה שום קשר לכך שהידע שלה התרחב, השוני בין המצב היום למצב בעבר הוא שדברים רבים שהיו קיימים אצל האשה באופן אינטואיטיבי, היום היא צרכה ללמוד אותם, לכן הרבה יותר חשוב שהיא תפתח את האישיות שלה מבחינה אמונית, מידותית ורגשית, אך גם כאן אין צורך וזה גם לא תמיד בריא שהיא תעסוק בזה כל היום (בודאי לא למשך תקופה ארוכה של שנים).
מבחינה זאת המצב בעבר היה יותר טוב מאשר היום - אם בעבר הבת היתה סופגת את הערכים והחינוך שלה בעיקר באופן חי מהבית בו היא גדלה בין מבחינת הערכים שעליהם היא גדלה , בין מבחינת הטבע הנפשי /מידותי שאותו היא קנתה, ובין מבחינת הידע ההלכתי שלה, היום לא תמיד הבית מקנה ערכים אלו בשלמות, והיא צריכה להשלים אותם בלימוד חיצוני (לאו דווקא רק ע"י לימוד. לפעמים פגישה עם אישיות תורנית חיה כמו אשת ת"ח יותר מועילה).
מצד שני יש יתרון במצב היום: מרחב הידע והאתגרים שהתרבות הכללית מציבה מולנו דורשת מכולנו העמקה והבנה הרבה יותר גדולה בידע התורני והאמוני שלנו ובזה יש סיכוי שנגדל להיות - אחרי הרבה עמל ויגיעה - אנשים יותר שלמים, ובוודאי בזה הקב"ה רוצה (יש הרבה מה להרחיב בנושא זה ולאו דווקא בהקשר של מעמד האשה אלא בכלל ביחס בין דורנו לדורות קודמים ויש ספרים שעוסקים בזה).

להרחבת הנושא של מעמד האשה עייני בספר "דע מה שתשיב לעצמך" של הרב זאב קרוב ע"מ 182 וכן בתשובה לשאלה נוספת על לימוד תורה וגמרא לנשים.
בברכה
אלי, חברים מקשיבים

כתבות נוספות