שאל את הרב

אני בן 15 כמה זמן אני צריך ללמוד תורה ביום?

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 04/08/08 00:37 ג באב התשסח

שאלה

כבוד הרב

רציתי לדעת כמה זמן אני צריך ללמוד תורה ביום ומה ללמוד אני עולה לי'..

אבל אם נגיד אנישומע הרצאות זה גם ניקרא לימוד תורה?

או שממש צריך ללמוד

אשמח לקבל תשובה בהקדם האפשרי!!

תשובה

שלום!
מרגע שנכנסת לגיל מצוות, גיל 13, אתה מחוייב בכל המצוות. תלמוד תורה היא אחת המצוות, ולא עוד אלא "תלמוד תורה כנגד כולן". אתה, כאדם מבוגר, מחוייב במצוה זו, כמו בכל שאר המצוות.
אז השאלה היא כמה תורה אדם צריך ללמוד בכל יום?
זו שאלה גדולה והתשובה עליה גם היא גדולה. אם לקצר - עליך ללמוד כפי כוחותיך. ה' אמר ליהושע "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה". כמה זה "יומם ולילה"? ר' שמעון בן יוחאי אומר שבקריאת שמע בבוקר וקריאת שמע בערב כבר יוצאים ידי חובה של יומם ולילה. ר' ישמעאל אומר שרק בזמן שאינו לא יום ולא לילה (זמן שאינו במציאות) אין חובה ללמוד תורה. כל שאר הזמן - למעשה כל הזמן - הוא יומם ולילה. במקום אחר בגמרא ר' ישמעאל אומר שאדם צריך לחיות - לעבוד לפרנסתו, ובזמן שנותר לו - ללמוד תורה ור' שמעון בן יוחאי דווקא אומר שאדם ילמד תורה וה' כבר ידאג לו. מחלוקות הפוכות אלה מעמידות אותנו במבוכה.
אז אני חוזר לתשובה הראשונה - עליך ללמוד כפי כוחותיך. מתוך הניסיון האישי שלך אתה יכול להרגיש אם שעה, או שעתיים, או שמונה שעות ביום. דומני שחשוב לא ללמוד מעבר לכוחות, כדי לא לאבד את הכוחות בעתיד.
מה ללמוד - גם זה תלוי בכוחותיך. חומש עם רש"י הוא בגדר "שניים מקרא ואחד תרגום". משנה, הלכה מספר מתאים, וגם גמרא בהתאם לכוחות וליכולות. החשוב הוא לקבוע עיתים - להחליט על זמן או זמנים מסויימים ולעשות הכל להתמיד באותם זמנים.
שיעורי תורה והרצאות תורניות כלולים בלימוד תורה. שילוב בין לימוד עצמי ושיעורים הוא בדרך כלל שילוב מוצלח. כמה מכל אחד - גם דבר זה תלוי בהרגשה האישית. אין מתכון אחיד.
אני מאחל לך שתוסיף ותלך בלימוד התורה, תגדל בתורה ותגדיל את התורה.

כתבות נוספות