שאל את הרב

אמונה- בחירה חופשית?

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 17/12/05 22:34 טז בכסלו התשסו

שאלה

אם אמונה זו בחירה חופשית, והכוונה שהיא לא מוכחת, איך אפשר להאשים אדם שלא מאמין? איך אפשר לחייב אדם למות על קידוש ה'?

ואם היא דבר מוכח (והבחירה מתבטאת ברצון החיפוש, והחלטה לקבל את התשובה) איך יש כלכך הרבה אפיקורוסים וכופרים? איך יש כלכך הרבה ספיקות?

תודה על העזרה בהכל!

תשובה

שלום,

על שאלת הגדרתה של האמונה ומהותה נכתב ונאמר רבות. אי אפשר להתייחס לנושא במלוא היקפו במסגרת זו, אך אנסה לגעת במספר נקודות, כפי שאני רואה את הדברים.

האם אפשר להוכיח את אמיתותה של אמונה כלשהי בצורה מוחלטת? התשובה היא שלא. ליהדות יש הרבה ראיות וטענות משכנעות וחזקות, אבל מי שמתעקש לכפור יכול למצוא לעצמו תירוצים והסברים אחרים, כדי להתחמק מהחיוב שבאמונה. אין איזה הוכחה מתמטית למציאות ה', שאי אפשר להתווכח איתה. אמנם על פי השכל וההיגיון נראה שהיהדות נכונה, אבל לא כל דבר אפשר להוכיח ב-100%. וזו בעצם ההגדרה של אמונה: להיות משוכנע לחלוטין שמשהו הוא נכון, למרות שאי אפשר להוכיח זאת בצורה מדעית (כמו למשל אדם שיש לו אמון בחברו הטוב שלא יבגוד בו, והוא משוכנע בכך למרות שאין לו הוכחה).

בסופו של דבר, כל אחד בוחר לעצמו אם להאמין או לא. ובחירה זו היא הקובעת את אורח חייו: מי שבחר לקבל על עצמו את היהדות, פירושו של דבר שהוא מאמין בכל לבו שזו האמת, ולכן ברור שיהיה מוכן למסור את נפשו על קידוש ה' גם בלי הוכחות מוחלטות. העובדה שאינני יכול להוכיח משהו, אינה גורעת בכהו-זה את אמונתי בו. אף אחד לא יכול לחייב אותי למסור את נפשי* רק אני יכול לעשות זאת בבחירתי, מתוך ביטחון בצדקת דרכי.

מה לגבי מי שבחר לכפור ולא להאמין? אפשר לנסות לשכנע אותו, אבל כאמור, הדבר תלוי ברצונו להשתכנע. מי שלא רוצה- לא נצליח לשכנע אותו. ולכן מה שמשנה מבחינתנו הוא כיצד אנו צריכים, לפי האמונה שלנו, להתייחס לאנשים כאלה. התורה לא אומרת לנו מה להגיד לאנשים אחרים לעשות, אלא מה אנחנו צריכים לעשות. אולי אני לא יכול להוכיח לו שהוא טועה- אבל אני צריך להאמין באמונה שלמה שהוא טועה, ושהדרך שלו פסולה ולא נכונה. אין פה איזה פלורליזם של "איש באמונתו יחיה", ושכל אמונה היא לגיטימית. אם אני לא יכול לשכנע אחרים, אני עדיין יכול וצריך להחליט איך להתייחס אליהם. יש לברר בכל מקרה לגופו האם רצוי לקרב את אותו אדם או להרחיק אותו, להילחם נגדו או לנסות לשכנע אותו בדרכי נועם.

למה יש כ"כ הרבה אפיקורסים וכופרים? רוב האנשים בכלל לא מנסים לחפש את האמת, אלא חיים את חייהם כפי שהתחנכו, בלי לחשוב יותר מדי. הם בכלל לא מכירים את עולם האמונה והיהדות. גם כאלה שחונכו לאמונה והתפקרו, עושים זאת בד"כ לא מתוך איזו חקירה שכלית, או איזו הוכחה שאין אלוקים ח"ו, אלא מתוך יצר הרע ורצון לרדוף אחרי תאוות ו"לעשות חיים" בלי הגבלות. זה בדיוק המבחן של האמונה והבחירה החופשית- האם אדם פועל לפי השכל, או לפחות מנסה לחפש, לחקור ולברר את האמת, או רק נסחף אחרי יצריו וחי כבהמה מבלי לחשוב.

הרב שלמה אבינר הוציא לא מזמן ספר בשם "יוצר אור" על ענייני אמונה. ייתכן ששם נמצאות תשובות נרחבות יותר לשאלותיך.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות