שאל את הרב

איסור נגיעה ופיקוח נפש.

חדשות כיפה הרב דוד הריסון 21/06/04 23:01 ב בתמוז התשסד

שאלה

שלחתי את השאלה שלי כבר כמה פעמים ועדיין לא קיבלתי תשובה (לא בemail וגם לא יכולתי למצוא אותו בכיפה).

רציתי לדעת שאם קורה מצב שבן ובת נמצאים במצב של פיקוח נפש ואין אדם אחר בסביבה שיכול לעזור להם, האם הם יכולים לגעת אחד בשני ( לדוגמא להושיט יד) בגלל שזה פיקוח נפש או שאולי זה שייך לגילוי אריות- שזה יהרג ואל יעבור??

יש לי עוד שאלה:

לפני פסח הייתי בפולין. באחד הערבים רב המשלחת דיבר איתנו על אמונה בשואה. הוא גם אמר שלמרות שהיהודים שבארה"ב עכשיו מרגישים בטוחים והכול, יכול לקרות מצב שיקרה שם גם כן שואה. האם זה נכון? הרי תמיד אמרו לנו שהשואה לא יכולה לחזור על עצמה!

אני מאוד אשמח אם תוכל לענות לי בהקדם האפשרי, כי השאלות האלה מציקות לי כבר כמה זמן!

תודה רבה

תשובה

שלום
איסור נגיעה אינו קיים במקום של פיקוח נפש וסכנת חיים, הגמרא מתארת חסיד שוטה אשר רואה אשה טובעת בנהר ואינו דבר על מנת להצילה, איסור "יהדג אל יעבור" קיים במצב של קשר גופני שיש בו חיבה או כפי שזה מוגדר "קירבה לגילוי ערווה".
על פי זה כמובן כל נגיעה של אדם מקצועי, כגון רופא מותרת על אותו בסיס כשהיא לצורך.
"עריות, נפשו של אדם מחמדתם" ולכן צריך מאד להזהר לא למהר להחליט על מצב שהוא פיקוח נפש, כשאין המצב כך, או לא להכנס לכתחילה למצב שיוביל להיתר זה, כי דרכו של היצר לתת היתרים שונים ומשונים, לשמור על איסור ייחוד ושאר האיסורים המונעים מאיתנו להגיע למצבי איסור חמורים.
לגבי שאלתך השניה, אין לנו שום תעודת ביטוח שלא יחזור על עצמו אסון כזה או אחר ואנו צריכים להתפלל יום יום לקב"ה שיושיענו ויביא עלינו גאולה שלמה.
גם הצרות הפוקדות אותנו יום יום, אע"פ שאינן כממדי השואה, הם מספיק קשות עלינו ומחייבות אותנו "לגייס" כוחות של אמונה, די אם נזכיר את הטירור ששיכל משפחות שלמות או תאונות הדרכים הפוגעות בנו יום יום.
בברכה

כתבות נוספות