שאל את הרב

רכב אוטונומי

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 20/07/17 21:58 כו בתמוז התשעז

שאלה

האם יהיה מותר לנסוע ברכב אוטונומי בשבת?

תשובה

שלום וברכה.

אין ליסוע ברכב כזה בשבת מכמה סיבות:

שריפת הדלק -שריפת הדלק אסורה משום איסור מבעיר. כמות ואופן שריפת הדלק תלויה בשלל גורמים רחב מאוד, ובין היתר בכמות האנשים היושבים ברכב. ממילא כל ישיבה של אדם ברכב היא גרימת חילול שבת ישיר.

פתיחת הרכב והנעת הרכב-פתיחת הרכב גורמת בוודאות לבעיות הלכתיות הקשורות לתאורה ולנטרול האזעקה וכד', ולכן אין להיכנס לרכב זה בשבת.

גזירת שמא יטה-בכל רכב אוטונומי (לפחות לפי ידיעתי) יש אפשרות לאדם להשתלט על הרכב במקרה הצורך, ולכן ברור שלא ניתן לנהוג ברכב כזה, שכן עצם האפשרות שהרכב כ יונהג על ידי נהג בשר ודם היא בעייתית, וכמו שאסרו לקרוא לאור הנר מחשש שיטה את הנר (יזיז את הנר על מנת לקרב את אורו אליו ולקרוא טוב יותר) ונמצא עובר על מלאכת מכבה/מבעיר.

תחומין-ישנה מחלוקת בפוקסים האם תחומין מעל יב' מיל אסורים מדאורייתא או לא. לשיטת הרמב"ם יש בזה איסור תורה וכן סוברים עוד פוסקים רבים, ולכן נהיגה או ישיבה

מראית העין-אנשים לא יודעים האם הרכב אוטונומי או רגיל, וממילא שייך בזה איסור מראית העין שיחשבו שנוסע ברכב רגיל. ברכבת המונהגת ע"י גוי במקום שכולם גויים התיר בעל האגרות משה (ר' משה פיינשטיין זצ"ל) נסיעה ברכבת ע"י קניית כרטיס לפני השבת, שכן כל הדברים נעשים באופן אוטומטאטי ואין לחוש למראית העין שכן כולם גויים, וגם הנהיגה עצמה נעשית ע"י גוי ועושה אותה לצורך עצמו ולא לצורך היהודי. כאן, גם אם נטען שהרכב ייסע לבד והאדם לא יתערב כלל, הרי שהמרחב הציבורי בו הוא נוסע (בישראל) הוא יהודי וממילא שייכת גזירת מראית העין. זאת ועוד כפי שהסברנו קודם לכן עצם האפשרות שיהודי ינהג ברכב אפילו לעיתים נדירות כבר יוצרת איסור עצמאי בישיבה ברכב זה.

למרות זאת, ברור שאפשרות זו עדיפה כאשר יש צורך לחלל שבת, וכגון נהגי אמבולנס או כוחות הביטחון או אדם פרטי הצריך לפנות חולה לבית חולים וכד', על פני נסיעה ברכב רגיל, ואף על פי שכתב מרן השו"ע שכשיש צורך לחלל שבת אין עושים זאת ע"י קטנים ונשים או קלי דעת אלא דווקא עי גדולים ובקיאים כדי שידעו כולם שמותר לחלל שבת, העיר מור"ם שכל מה שניתן לשנות משנים, ובלבד שלא תיפגע חלילה בריאותו של החולה או שבשל השינוי הנל יתאחרו ברפואתו, ולכן אם יוברר שהרכב הנל בטוח דיו ויש אפשרות ליסוע בו או ברכב רגיל נראה שיש לו עדיפות (בתנאי שאין יותר חילולי שבת בפתיחת הרכב והנעתו וכד') על פני רכב רגיל, שהרי השינוי כאן אינו נראה לאחרים ומממילא גם לשוע אין חשש שיבואו לזלזל בפיקח נפש, ומלבד כל זאת כבר העלו הרבה מהאחרונים הספרדים שיש לנהוג לכתחילה כרמ"א בעניין זה כל עוד לא נפגעת הצלת החול והטיפול בו לא מתעכב.

יש עוד להוסיף שדבר זה בוודאי אינו לרוח השבת ולאופיה וגם אם נמצא היתר כזה או אחר אנו עוקרים את כל השבת בידינו ודבר כזה הוא היפך רצון ה', וכמו שהעלה לאסור הגרמ פיינשטיין זצל להפעיל מכשירי חשמל שונים ומפעלים וכד' בשעות שבת, הגם שהדבר נעשה אוטומטאית, כי ניתן כך לעקור את כל השבת - כיום ניתן להפעיל מערכות שלימות ומפעלים שלימים עי שעון שבת ולהשאיר אוצם עובדים לבדם, אולם דבר עוקר את השבת מיסודה (אמנם הרב פיינשטיין אסר על פתיחת מזגן בשעון שבת וןאנו הים מקלים בזה שפט היתרו ברבים, ועיין עוד בשות הר צבי ובשות ציץ אליעזר ועוד ביחס להשקיה בשבת עי שעון שבת).

אלמלא ישראל משמרים שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלים. שנזכה לכך במהרה בימינו.

כתבות נוספות