שאל את הרב

איך אדע אם מה שעברתי בילדות נקרא פגיעה מינית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/01/22 04:53 יד בשבט התשפב

שאלה

היי איך אדע אם מה שעברתי בילדות נקרא פגיעה מינית?

מה ההגדרה של זה

תשובה

שלום לך.

קודם כל, כל הכבוד על הנכונות שלך לגעת במקומות כואבים, זה דורש הרבה אומץ אז סחטיין! אני מאמינה שזה לא קל בכלל להגיש שאלה זו – אז אני מצדיעה לך. אני מקווה שאוכל קצת לעזור ולתת לך כיווני מחשבה. חשוב שתדעי, עצם השאלה שלך היא כבר תחילת הדרך לבירור מעמיק עם עצמך. בכך שבחרת לשאול, עוד לפני שקיבלת תשובה את נותנת לעצמך את הכלים להעצמה אישית ולריפוי כנגד הכאב שלך.

השאלה שלך בהחלט לא פשוטה. לצערי, שאלה זו מעסיקה רבים מאיתנו (גברים ונשים כאחד). לאחרונה, פורסמו מקרים רבים של פגיעות (בין השאר פרשת חיים ולדר) כך שמאד הגיוני שלרוח הזמן את שואלת את עצמך האם מה שעברת בילדות נחשב כפגיעה מינית.

מהי פגיעה מינית?

לפי משרד החינוך , פגיעה מינית היא התנהגות בין צדדים (יחידים או קבוצות), שבה צד אחד מנוצל לסיפוק צרכיו של האחר. מדובר בהתנהגות לא חוקית, הנעשית נגד רצון הנפגע/ת, ללא קבלת הסכמתו או הסכמתה, בדרך נצלנית, מאיימת, תוקפנית או באמצעות הטעיה ושכנוע לקבלת טובת הנאה. הפגיעה יכולה להיות חד פעמית או חוזרת, ובכל מקרה היא גורמת נזק רב ומשפיעה על מצבם הנפשי ועל התנהגותם של הנפגעים/ות.

לפי חוקרים בבית החולים איכילוב ,פגיעה מינית בילדים מוגדרת כהתנהגות בעלת אופי מיני; בין אם היא נעשית למעשה או רק נרמזת; בין אם קיים איום מפורש או לא; ובין אם הדבר נעשה בניגוד לרצון הקטין/ה או בהסכמה.

התנהגות בעלת אופי מיני יכולה להיות כל התנהגות מחשיפה של אברי מין ועד לקיום יחסי מין שמופנית כלפי ילד/ה באמצע גיל ההתבגרות או צעיר/ה יותר על ידי אדם מבוגר ממנו/ה (שיכול להיות בעצמו קטין).

מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית היא פגיעה בעלת אופי מיני באדם אחר. לפיכך, חשוב לחדד פה כמה מושגים הקשורים להטרדה מינית:

1. סחיטה מינית – הפעלת איום על אדם לעשות מעשה מיני.

2. הצקה מינית - כגון שריקות או רמיזות מיניות, נעיצות מבטים באיברים אינטימיים, התייחסות מבזה או משפילה למיניותו של האדם, כגון זהותו המינית.

3. מעשים מגונים – מעשים לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים שלא בהסכמה, כגון התחככויות, נגיעות מיניות ונגיעות באיברים אינטימיים של אדם אחר.

4. הצעות מיניות חוזרות – פנייה לאדם אחר כדי לקיים עימו מגע מיני מסוג זה או אחר.

יש סיבות רבות לכך שאנשים בוחרים להסתיר את העובדה שעברו פגיעה מינית, ביניהם:

פחד - תחושה וחשש שלא יאמינו להם, שיכעסו עליהם, או שהם ייפגעו יותר אם יספרו.

איום - חשש מהפוגע, המאיים שאם יגלו את הסוד יקרה משהו רע.

ייחוס הפגיעה לעצמם - תחושה שמה שקרה היה צריך לקרות, שאולי זה מגיע להם.

אשמה ובושה - שלא הפסיקו את המעשה, שלא ברחו או התנגדו.

יחסי מורכבים עם הפוגע - ביחוד כשהפוגע קרוב לילד, יחד עם הפגיעה הילד חש שהוא אוהב את מי שפגע בו, וזקוק לו.

חוסר אונים - תחושה של חוסר יכולת לשנות את המצב, שזה קרה ואין מה לעשות.

מדוע תקיפה מינית עלולה לגרום לטראומה נפשית?

תקיפה מינית היא חוויה המעמתת את הנפגע או הנפגעת עם מצב קיצוני של חוסר ישע ואימה, ועל כן מערערת את תחושת הביטחון הקיומי בעולם כמו גם את האמון באחרים. תקיפה מינית ממוטטת את מערכות ההתמודדות הרגילות המעניקות לאדם הרגשת שליטה, תחושת שייכות, ותחושת משמעות. תקיפה מינית מביאה לעתים קרובות לשינוי עמוק בנפגע/ת. אחרי הפגיעה, הקרבן אינו/ה אותו/ה אדם שהיה קודם. האירועים הטראומטיים מחוללים שינויים עמוקים ועמידים בעוררות התחושתית של הגוף, ברגש, בהכרה ובזיכרון.

מהי השכיחות של פגיעות מיניות באוכלוסייה?

תקיפות מיניות שכיחות במידה רבה מכפי המקובל להניח. על פי נתונים מהעולם המערבי, אחת מכל ארבע נשים ואחד מכל חמישה גברים היו קורבן לפגיעה מינית בילדותם. ממצאים אלה דומים בכל שכבות האוכלוסייה ללא הבדלים של גיל, גזע, דת, מעמד סוציו-אקונומי או רמת הדתיות/שמרנות.

אז מה אפשר לעשות?

1. לשתף אדם מבוגר שאת סומכת עליו, אם זה ההורים, המורה שלך או היועצת. חשוב שלא תשמרי את הדברים לעצמך, שיהיה לך עם מי לשתף.

2. לפנות לגורם מקצועי כמו פסיכולוג/ית או עובד/ת סוציאלי/ת. נשמע שאולי עברת חוויה מטלטלת בעבר וחשוב שתקבלי את המענה הנכון לעיבוד החוויה. שתוכלי לפתוח את הנושא במרחב בטוח, שליו ולא שיפוטי.

מטרת הטיפול הפסיכולוגי להקל על מצוקה פסיכולוגית באמצעות דיבור. הטיפול יכול לעבוד בעיקר כשנבנה יחסי אמון בין המטפל ללקוח. ולכן חשוב שתמצאי מטפל/ת שתרגישי בנח איתו/איתה. כדאי לשקול מטפלת ואפילו מטפלת בעלת רקע דתי דומה לשלך.

3. לחזק את עצמך. לעשות דברים שטובים לך. תטפחי את התחומים החושבים לך. כשאת דואגת לרווחה הנפשית שלך זה משליך בצורה טובה על כל התחומים האחרים שלך.

4. תזכרי – זה לא אשמתך. לא משנה מה עברת, את לא אשמה. מי שאולי פגע בך הוא/היא זה/זו שנהג/ה לא כשורה. תנסי לא ליפול לדכדוך ומחשבה איך דברים היו יכולים להיות אחרת.

5. אפשר ומומלץ לפנות לקווי סיוע, שיודעים לספק מידע וכלים כדי לבחון את הדברים ולהגיע לטיפול מתאים. המספר של מרכז תהל לנשים דתיות: כוכבית 2511. המתנדבות במרכז מנוסות ורגישות, וישמחו לדבר איתך, להדריך ולסייע.

חשוב לציין שלצד ההגדרות השונות, הדבר החשוב ביותר ובכל תנאי הוא שאת תרגישי טוב. גם אם את או כל אחת אחרת חווה קושי מכל סוג שהוא: הטרדה, פגיעה, או כל דבר אחר, מגיעה לה עזרה. לא "צריך" לעמוד בתנאים או בהגדרות מסוימות כדי לקבל אותה. עצם העובדה שאת רוצה להרגיש טוב יותר - מספיקה.

לסיכום: תיארת בשאלתך באופן מאוד כנה על החששות שלך לגבי פגיעה מינית בילדות וניסיון להבין מהו פגיעה מינית. ראינו לצערי, שמדובר בנושא שכולנו נתקלות בו, וסקרנו כמה כיוונים לפעולה שיכולים לעזור: לשתף מבוגר/ת שאת סומכת עליה/עליו. לפנות לגורם מקצועי כדי ליצור מרחב בטוח לשיתוף על החששות שלך. לחזק את עצמך ולטפח את הכוחות שלך – את אלופה ואני מקווה שאת מרגישה ככה. בנוסף לכך הדגשנו שחשוב שתדעי שזה לא אשמתך!

תהיי גאה בעצמך – זה לא קל לפתוח פצעים של העבר. אני מתפללת עלייך שתמצאי את הדרך הנכונה עבורך ותשמחי בעצם היותך את, עם כל הדברים המדהימים שבך!

בנוסף לכך, כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך ועם כל מי שבאופן כללי ולאור התקופה מרגישה צורך לדבר על נושא זה.

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

כתבות נוספות