שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 05/03/10 08:34 יט באדר התשע

שאלה

בס"ד

שלום וברכה

אני נימצאת כרגע בדילמה לכן אני פונה אליכם כדי שתעזרו לי בבקשה לפתור את הבעייה.

כל יום שישי אני מזמינה אלינו לארוחת ערב בחור שעובד אצלנו. בעלי מביא אותו לפני כניסת השבת כי בעלי לא נוסע בשבת והבחור נשאר אצלנו לארוחה. אנחנו מקדשים והכל ולאחר מכן הבחור נשאר לישון אצלנו כי הוא טוען שהוא גם לא נוסע בשבת.

לפני שהוא הגיע לעבוד אצלנו הוא היה גר במדינה אחרת (אנחנו מתגוררים בארה"ב) וטען שהוא נסע בשבת ומהרגע שהגיע אלינו הוא החליט שהוא לא נוסע בשבת. אין לי בעייה וגם דיברתי עם בעלי שאין לי בעייה שיאכל איתנו כל יום שישי זאת זכות לארח אבל הבעייה היא שהוא נישאר לישון אצלנו וגם אני וגם בעלי מרגישים עם זה לא בנוח בכלל משום שאין לנו פרטיות במיוחד שיש לנו ילד בן חודשיים וחצי.

אני רוצה לומר לבחור שימשיך לבוא אלינו לאכול אבל זה קצת לא נוח עם השינה ואני לא יודעת איך להגיד לו את זה.

אני גם רוצה לדעת ברשותך כבודו במידה והבחור מחליט לבוא אלינו והוא לא ישן אצלנו ויחזור הבייתה (באוטו)לאחר הארוחה, אם הוא יחזור חזרה לביתו בנסיעה האם אני הגורם לזה שהבחור חטא בשבת? האם אני הגורם לעבירה?

בבקשה תייעצו לי איך לומר לו שעניין השינה מפריע לי ולבעלי ובעניין העברה שלו האם אני יענש על זה גם כן

בתודה מראש ושבת שלום

תשובה

שלום וברכה!

אכן דילמה קשה. הרי מצד אחד ברור שמגיע לכם פרטיות, מצד שני אנו מדברים על מצווה חשובה של הכנסת אורחים וגם על בעיית חילול שבת של אורח. לכן הפתרון לגרום לו לנסוע בשבת אינו פתרון, הרי בכך אתם תעברו על איסור לפני עיוור לא תתן מכשול. הרי כל ההיתר לארח בשבת חילונים שיסעו לאחר הסעודה מבוסס על כך שאנו נציע להם להשאר ואם יסעו על דעת עצמם הם עושים. כאן יוצא שאתם תגרמו לאורח לחלל שבת. כלן לרמוז לאורח לנסוע לאחר הסעודה אינו פתרון.

מה שאתם כן יכולים לעשות, זה לא להזמין את האורח לכל שבת. אולי תעשו שבת כן, שבת לא או שתי שבתות כן ושבת אחת לא או להיפך. אולי תמצאו משפחות אחרות היכולות לארח את הבחור בשבתות כשהוא לא בא אליכם. העיקר שתעשו את הדברים בחכמה כדי שתזקו לפרטיות וגם לא תגרמו לאדם לחלל שבת וגם תזכו לקיים מצוות הכנסת אורחים.

השאלה האחרונה שנשארה - איך להסביר לאורח את הענין? כאן אינני יכול לעזור כי אני לא מכיר את הבחור וממה הוא יפגע וממה לא. לכן אני סומך על חכמתכתכם שתסבירו את הדברים בעדינות כדי שהבחור לא יפגע.

בברכה,

חיים דב בריסק

כתבות נוספות