שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 11/08/08 15:10 י באב התשסח

שאלה

מהם השעות שבהם אפשר להתפלל כל תפילה?

תשובה

שלום טל,

המשנה והגמרא מתארות שני עקרונות לקביעת זמני תפילה - א. זמני טבע של הבריאה: אור ראשון, זריחה, חצות היום, החלשת כוח השמש, שקיעה, צאת הכוכבים, חצות הלילה וסוף החושך. תפיסה זו מחברת בין תנועת התפילה לבין התפעלות האדם על פלאי הטבע ועל סדריו הקבועים* ב. זמני העבודה היום יומית הקבועה בבית המקדש. תפיסה זו מחברת בין תנועת התפילה לבין החובה המוטלת על האדם לבטא באופן קבוע ומעשי את אמונתו ואת קבלת מלכות הבורא.
למעשה - זמני התפילות הקבועות (הכוונה לתפילת "שמונה עשרה" או למה שמחליף אותה בשבתות ובחגים) נקבעו בעיקר על בסיס זמני עבודת קרבנות התמידים והמוספים שבמקדש. בקביעת הזמנים המדויקת ישנן שיטות שונות, אבל בשורה התחתונה - זמן שחרית לכתחילה הוא מזריחת השמש עד סוף שליש השעות שבין הזריחה לשקיעה. (למשל, אם הזריחה היתה ב6:30 בבקר והשקיעה ב16:30 אחרי הצהריים, זמן שחרית הוא מ6:30 עד 9:50 בבקר. (במקרה שאדם חייב בשביל פרנסתו או בגלל סיבה דחופה אחרת כמו, למשל, תעסוקה צבאית, מותר להתפלל כבר כשלושת רבעי שעה מוקדם יותר.)
זמן מנחה הוא מחצי שעה בארך אחרי חצי השעות מזריחה לשקיעה (כלומר 12:00 בדוגמא הנ"ל). זמן מוסף הוא כל שעות היום מהזריחה לשקיעה - אבל חייבים להתפלל שחרית לפני מוסף, ואם התחיל זמן מנחה לפני שהתפללת מוסף, אזי חייבים להתפלל מנחה לפני מוסף. בקביעת התחלת זמן מעריב ישנן שיטות שונות, במיוחד יש הבדל בין אשכנזים לספרדים. באופן כללי אפשר לומר שזמן התחלת מעריב הוא בהתחלת הלילה וסופו לכתחילה הוא במחצית הלילה. בדיעבד אפשר להתפלל מעריב כל עוד נמשך החושך.
היות ויש שינויים בזמני התפילות מיום ליום וממקום למקום בארץ, כמו שישנן שיטות שונות בחלק מהפרטים , טוב שתמצא בבית הכנסת שלך את לוח הזמנים של התפילות ועוד יותר טוב שתצלם לוח כזה בשביל עצמך.
אם תכניס את המילים "זמני תפילה" ב"גוגל" תמצא מספר אתרים המציינים את זמני התפילה לכל יום נתון.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות