שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 04/03/10 14:40 יח באדר התשע

שאלה

מדוע הקב"ה בחר עם אחד קטן לקיום מצוותיו? ומדוע לא כולם יהודים כפי שהוא רוצה שאנחנו נהיה?למה לא כל העולם יהודים דתיים?

תשובה

שלום, לכל דבר במציאות יש דרגות. אין אפשרות שכל המציאות תיהיה בעלת אותה מדריגת קדושה וגילוי אלוקי. זה נכון הן במישור האדם המקום והזמן. לכן יש מקום קדוש ביותר כקודש הקדשים, ולאחריו ארץ ישראל בתי כנסת וכו'. בזמן יש את שבת, יוה"כ, שלושה רגלים וכו'. באדם יש את הכהן הגדול, כהנים, לוים ישראל ושאר בני אדם ואז כל מערכת החי הצומח והדומם.
אין אפשרות לנהל עולם שלם אם כולם נמצאים באותה מדריגה קדושה. אין שאיפות להתקדמות ולעליה וחידוש. הכל נמצא במצב סטטי כמו המלאכים שבמצב גבוה ללא ירידה ולהבדיל הבהמות שבמצב נמוך ללא עליה.
על כן בחר הקב"ה להתגלות על ידי עם אחד שהוא נבחר ואמור להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש אך לא כדי לרומם עצמו מעל כל העמים ולהשליך אותם אלא לרומם אותם איתו ולדאוג להתקדמותם הרוחנית והנפשית. זו חובה ואחריות להיות יהודי ולא רק זכות ועליונות בניגוד גמור לגזענות.
אשר לשאלתך למה לא כולם דתיים הסיבה לכך היא כי הקב"ה נתן לנו בחירה על מנת שנקדש את שמו מתוך רצון. רק כך יש אפשרות של התקדמות ועליה למעלה ממדרגתנו. אם כולם מראש היו דתיים ומאמינים הרי שלא היה לכך כל משמעות בעבודת ה' ולא היתה כל התקדמות. היינו במצב של אוכלי לחם בושה שלא עמלים על מעמדנו ורק מקבלים כל הזמן זו תחושה לא טובה שלא מאפשרת לאדם לחיות ולהרגיש סיפוק ומליאות רוחנית. יש עוד מה להאריך אך אני מקווה שהדבר המרכזי הובהר די הצורך.
כל טוב,
משה כהן

כתבות נוספות