שאל את הרב

חשש לגזל

חדשות כיפה רבני בית הלל 03/01/18 19:20 טז בטבת התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב,

בעבר לפני 17 שנה למדתי במכללה בה נותנים העתק של עבודת סיום וזה משמש תלמידים אחרים להעזר להכנת עבודת הסיום שלהם. לקחתי העתק של עבודה שבסופו של דבר נשארה ונשכחה אצלי. לאחר ששמעתי הרצאה על גזל לפני כמה זמן ניסיתי למצוא את העבודה לדוגמה אך לא מצאתי בביתי. בעבור המכללה אין ערך כספי זה רק מאגר לרשות התלמידים. וזה לא נרשם מסודר כמו בספרייה שנלקח. עבור התלמיד שנתן העתק זה נשאר למכללה ולא אמור לשוב אליו. האם נחשב כגזל והאם לתת צדקה לרשות הרבים לכסות על כך מספיק? בברכה, אורית.

תשובה

אורית שלום רב

אמנם יפה הדאגה לממון הזולת שמצוי בידנו, אך ראוי לשים את הדברים על דיוקם – לא מדובר כאן על גזל שכן העבודה הכתובה הגיע לידך בהיתר גמור, אלא מדובר על דין ה"שואל", אדם המשתמש בחפצי חברו ברשות. השואל חייב לשמור היטב על חפצים אלו ואם קרה דבר לחפצים הוא חייב לפצות את הבעלים. השואל חייב לפצות את הבעלים גם אם החפץ ניזוק שלא באשמתו (למעט אם הנזק קרה בגלל השימוש הסביר), וודאי שכך יהיה הדין אם החפץ אבד באשמתו של השואל.

המקרה שלך הוא אף יותר סבוך שכן לא ברור האם יש ערך כספי רב לחפץ שהושאל (העבודה) ויתירה מכך די ברור שלשימוש בעבודה אין ערך כספי משמעותית. על מקרה זה, שלשימוש בחפץ שהושאל אין ערך של פרוטה, התלבטה הגמרא (בבא מציעא צו) האם לאדם המשתמש יש דין "שואל" והוא חייב באונסים, או שהוא פטור כיון שהשימוש הוא פחות משוה פרוטה. הגמרא אינה מכריעה את הספק, ולאור זאת פסקו (למשל שולחן ערוך חושן משפט שמו, י) שאין המשאיל יכול לתבוע הפיצוי.

על כן:

1. אין במקרה שלך שום דין גזל!

2. יש בהתנהלות של איבוד העבודה חוסר אחריות, ובאופן כללי היו מחייבים שואל על מקרה כזה.

3. במקרה הספציפי הזה בית הדין לא היה מחייב אותך בשווי העבודה.

4. כיון שאת בתהליך של תיקון ותשובה כדאי גם כאן לתקן פגם זה הן על ידי חרטה על העבר, וקבלה לעתיד להתייחס ביתר אחריות לחפצי הזולת, וכדאי להתקשר לספריית המכללה ולשאול האם הם רוצים פיצוי על העבודה האבודה, אך כל זה הוא לפנים משורת הדין

כל טוב

יוסף סלוטניק

מעלה גלבוע

הרב יוסף סלוטניק הוא רב מרבני בית הלל

כתבות נוספות