שאל את הרב

אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/01/21 09:25 יג בשבט התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב,

סוגיה שמלווה אותי זמן רב וסוגרת אותי מבפנים ולא מאפשרת לי להיות פתוחה בדברים שמשמחים אותי.

אני מגיעה ממשפחה מורחבת עם אופי ספרדי שמאוד מנחילים בה ומאמינים ב- "אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין".

אשמח להבין לעומק את הסוגיה והמהות של גמרא זו.

באילו מקרים זה רלוונטי ואכן צריך להצניע ?

קראתי מעט, ולהבנתי מדובר בדברים שהם יותר מדדים כמותיים והצורך להסתיר או ליידע אחרים זה על מנת שהקב"ה יוכל לעשות נס ולהכיל את הדבר הכמותי ולהשביח את מה שיש לאדם, ולא במקרים שהקב"ה שלח אלי ברכה, למשל קבלה לעבודה או מציאת בן זוג, סוגיות בהן יש נטייה לאנשים לדון,להתעמק ואף לשתף אחרים בדבר.

במידה ואכן מישהו יודע ממשהו שהוא ברכה בעבורי, האם זה שאחרים מדברים על כך או יודעים מזה בתחילת הדרך, מפחית את הברכה או מבטל אותה ?

שואלת בעיקר בתחום הזוגיות

לאור סוגיות אלו , איך יש לנהוג בחברה \ משפחה בה אנשים נוטים לדבר על דברים אישיים שלי ? בעיקר כשאין לי שליטה אם מישהו יראה אותי או ישאל על נושאים אישיים שלי.

מצד אחד, קשה לי מאוד עם הצורך לשמור ולהסתיר מתוך החשש שהברכה תיעלם, מצד שני, מרגישה צורך לשמור כי אני לא אוהבת שאני מהווה מושא לדיבור בנושאים האישיים לי.

מתוך כך, האם ניתן לא לומר את האמת במידה ושואלים אותי שאלה אישית שאמירת האמת תעשה לי לא טוב ?

מודה לך !

תשובה

שלום וברכה

תודה רבה על הסוגיה הכבדה שאת עוסקת בה.

הבה נתחיל מהתחלה:

יסוד הכלל הזה שאין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין עוסק בהקשרים של נס. הברכה היא נס, ועל כן הרצון להתבונן כיצד הוא מתרחש – מחריב את אפשרות ההופעה של הנס. על כן, טוב שלא להתבונן בתבואה, ולמצוא מאוחר יותר שהיא מתברכת. בדיוק כפי שכתבת.

כמו בהקשרים של ביטויים רבים – הוא התרחב הרבה מעבר למשמעותו הראשונית, ובעקבות כך גם מעורר שאלות רבות, ובעיות כפי שאת כותבת עליהן.

ההרחבה לכך שאם מדברים על נושא מסוים ומנסים לקדם אותו, ומעדיפים את ההצנעה וההסתרה – לעתים היא אכן טובה (ללא קשר לגמרא דווקא), ולעתים היא מביאה נזק גדול בכנפיה.

השיחה על עניינים אישיים שלך אינה קשורה ל"דבר הסמוי מן העין". הוא נמצא במקום אחר. בעיקר בהיבט המופיע בספר משלי על הרכילות. בספר משלי כתוב "הולך רכיל – מגלה סוד", לאמור: במקום בו בני אדם עוסקים בסודות האינטימיים של אנשים אחרים, ללא רשותם וללא בקשתם, היא חמורה מאוד. היא חדירה לאוצרות האישיים ובמידה רבה – חילול הקודש הפנימי של כל אחד.

ולכן, אסור לעסוק בנושאים האישיים של אדם אחר – אם הוא לא ביקש. לא בגלל שהברכה תיעלם, אלא בגלל השמירה החשובה על הצניעות, הפרטיות, האינטימיות והקודש הפנימי. לעתים אין לנו ברירה אלא להפר כלל זה – ובעיקר במקום בו אנו מכוונים לפתור בעיה קריטית – אבל אסור אסור שהתנהגות זו תיהפך לנורמה התנהגותית.

את זו שצריכה להכריע האם את רוצה לשתף, או שאת רוצה לשמור על החיים הפרטיים שלך בצנעא. ולכן, כאשר אנשים חוטאים בשאלות שאינן לגיטימיות ביחס אלייך – מותר לך להתחמק. עדיף כמובן שלא לומר דברי שקר מפורשים, אבל התחמקות ו'מריחה' מותרת.

וכמובן, צריך להיזהר, ובד בבד לשקם את מידת האמת כל הזמן, ובדברים אחרים להפוך להיות דווקא יותר מקפידה ונאמנה לחובת האמת בתחומים האחרים.

כל טוב ובשרי לנו שמחות

כתבות נוספות