נלחמים בעושק הקשישים: אושרה הפעלת סנקציות כלפי העוקצים

המלחמה נגד עושקי האזרחים הותיקים נמשכת, כאשר השרות מירב כהן ואורנה ברביבאי, פרסמו תיקון לחוק שיעצור את העברת הכספים מחברות האשראי אל חברות המעורבות בעוקץ וימנעו מהם להשתמש בחוק ההוצאה לפועל כנגד הצרכנים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/01/22 17:11 ב בשבט התשפב

נלחמים בעושק הקשישים: אושרה הפעלת סנקציות כלפי העוקצים
צילום: shutterstock

אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה ומירב כהן, השרה לשוויון חברתי, יחד עם משרד המשפטים והרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, פרסמו תיקון לחוק שיעצור את העברת הכספים מחברות האשראי אל חברות המעורבות בעוקץ קשישים, וכן שמונע מאותם עוקצים להשתמש בחוק ההוצאה לפועל כנגד צרכנים. 

באוקטובר 2020 החליטה הממשלה לאשר תכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים במיוחד בעידן משבר הקורונה. החלטת הממשלה התקבלה לאחר זיהוי תופעה של עוקץ ועושק אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים, הן בשגרה והן תוך ניצול משבר הקורונה, באמצעות שיטות שיווק אגרסיביות שיש בהן משום הטעייה של צרכנים, השפעה בלתי הוגנת עליהם או הפרה אחרת של חוק הגנת הצרכן.  

חובות שיצטברו עבור עוסק שסומן כמפר בנסיבות מחמירות לא יובילו לפתיחת תיקי הוצאה לפועל נגד החייב

כעת, בהתאם להחלטת הממשלה, יזמו שרת הכלכלה, השרה לשוויון חברתי ושר המשפטים תיקון חוק העוסק בחיזוק האכיפה מול אותם עוקצים ועושקים. על פי התיקון לחוק, תוסמך הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן לקבוע כי עוסק מסויים הוא מפר בנסיבות מחמירות, ותוסמך להעביר מידע על כך באופן ישיר לחברות האשראי. מרגע קבלת הודעה זו, יופסקו שירותי הסליקה עבור אותו עוסק ויופסקו כל פעולות התשלום לטובתו. 

מירב כהן

השרה מירב כהן, ממשיכה להילחם בעושק קשישים גם בכנסת. צילום: Flash90

עוד פורסם תיקון נוסף, תיקון לחוק ההוצאה לפועל, הקובע כי חובות שיצטברו עבור עוסק שסומן כמפר בנסיבות מחמירות לא יובילו לפתיחת תיקי הוצאה לפועל נגד החייב, וכן ייסגרו תיקים פעילים המתנהלים בהוצאה לפועל לטובתו של העוסק לגביו נקבע כי הוא מפר בנסיבות מחמירות.

"על מנת להרתיע נוכלים אנחנו מקדמים שורה של תיקוני חקיקה שמטרתם הגברת האכיפה והענישה", אמרה מירב כהן, השרה לשוויון חברתי והוסיפה כי, "כיום מדינת ישראל היא בגדר 'גן עדן לנוכלים' שכן רובם מצליחים להתחמק מעונש ומי שלרוב משלמות את המחיר הן אוכלוסיות מוחלשות. אני עוסקת בנושא הזה מספר שנים והעשייה שלנו תרמה לכך ששורה של חברות עושק פשטו את הרגל ונסגרו, וכעת אנו מבקשים לשנות את כללי המשחק, כך שחברות האשראי יהיו מחוייבות לעצור את הסליקה לחברות שהורשעו בעושק, ובאמצעות כך לחזק את הצרכנים המוחלשים, שלא יהיו עוד בבחינת טרף קל לנוכלים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן