אני ניצול שואה, סבא שלי שורד שואה

ההגדרה "ניצול שואה" היא כללית מדי ולא מתאימה, מאחר ונכנסים אליה גם כאלה אשר הצליחו להימלט מהזוועות, לעומתם יש ניצולים של ממש שששרדו את מחנות ההשמדה על זוועותיהם, ולכן הייתי קורא להם שורדי שואה

חדשות כיפה יצחק גולדברג, חדשות כיפה 08/04/21 16:02 כו בניסן התשפא

אני ניצול שואה, סבא שלי שורד שואה
יום הזיכרון לשואה ולגבורה, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

ניצול?

המילה שמרבים להשתמש בה כדי לתאר את אלו שעברו את זוועות השואה אינה מתאימה לכך, וזה למה אני ניצוֹל שואה.

לא רק אני, גם אתם, קוראים יקרים, ניצולי שואה.

ביום הזיכרון לשואה, ובכלל, יוצא לי הרבה לשמוע את המושג הזה "ניצוֹל שואה". כמה אנשים עוצרים כדי לחשוב מה משמעותה של המילה הזאת "ניצול"? המושג "ניצוֹל שואה" הוא בשימוש רחב מדי, והוא פשוט לא המושג הנכון כדי לתאר את הרבה מבני האדם שהוא מתכוון לתאר.

סבי ז"ל, שעל שמו אני קרוי, היה כבר מבוגר יחסית כשפרצה המלחמה. הוא איבד את כל משפחתו בשואה. הוא היה באושוויץ, שם הוא היה רופא והצליח להציל יהודים רבים. לקראת סוף המלחמה, כשהרוסים התחילו להתקרב, הנאצים ימ"ש הוציאו את היהודים מהמחנה לצעדת מוות. בצעדה סבי הצליח לברוח ובסוף הגיע לאמריקה.

עד יומו האחרון סבי סבל מהזיכרונות, הסיוטים והטראומות מאותה תקופה הנוראה. עד יום מותו, סבי ז"ל הניח תפילין כשמתחת לרצועות היה מקועקע את המספר: 94430. איך אפשר לקרוא לבן אדם כמו סבא שלי ניצוֹל? ממה הוא ניצל בדיוק?

לעומת סבי ז"ל, הרבה אנשים שגם להם קוראים "ניצוֹלי שואה", באמת ניצלו. הם הצליחו לצאת מאירופה בזמן, לפני שהנאצים הצליחו להגיע אליהם. איך אפשר להכניס אותם לאותה קבוצה שבה נמצא סבא שלי?

איך אפשר לכלול את מי שהצליח להגיע לאמריקה או לארץ לפני המלחמה ביחד עם מי שראה את מחנות הריכוז, צעדות המוות, בורות המוות ושאר הזוועות שיזמו הנאצים? כן, הם ניצולי שואה; הם ניצלו מהסבל, מהזיכרונות, הסיוטים ומהנכות הפיזית והנפשית.

גם מי שהיה גר באותה תקופה באנגליה, באיראן, בארץ ישראל או באמריקה הוא ניצוֹל שואה. וכן, גם אני ואתה ניצוֹלי שואה. היטלר רצה להשמיד גם אותנו, אם הוא היה רק יכול. כל מי שזכה לא לסבול מהצורר הנאצי הוא ניצול שואה.

אבל סבי ז"ל הוא לא ניצוֹל שואה. סבא שלי שרד את השואה, הוא לא ניצל ממנה.

אתמול שוחחתי עם חבר וסיפרתי לו על סבא שלי שהוא היה "שורד שואה". הוא כמובן חשב שאני מתבלבל ותיקן אותי ושוב אמרתי "שורד שואה". "שורד שואה" הוא המושג הנכון למי שעבר את הזוועות של הצורר הנאצי. אז בפעם הבאה שאתם מדברים על מישהו כזה תחשבו קודם: האם הוא ניצל ממשהו? או שאולי הוא רק שרד אותו?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן