• כשאתה קונה 'כחול לבן'...

    למה יש לשים לב גם כשקונים תוצרת 'כחול-לבן'?

    הרב משה כ''ץ

    01/09/03 00:00

  • מה עוד חסר לך בבית?

    רופא – יש לך? סוכן ביטוח – כבר מצאת? בנקאי אישי? נו, אז מה עם רב?

    הרב משה כ''ץ

    01/09/03 00:00

  • גרות, מילה וקורבן פסח

    חיוב כרת, ח"ו, מצוי בתורה כעונש על מעשה אסור. חומרת העבירה בפועל- בקום ועשה על דבר ד' היא המחייבת עונש כה חמור. אך ישנם שני מקרים היוצאים מכלל זה…

    01/09/03 00:00

  • ראו כי רעה נגד פניכם

    "ויאמר אלהם יהי כן ה' עמכם כאשר אשלח אתכם ואת טפכם ראו כי רעה נגד פניכם. לא כן לכו נא הגברים ועבדו את ה' כי אֹתה אתם מבקשים ויגרש אתם מאת פני פרעה…" - כיצד התהפך ה"יהי כן" שבפסוק י ל"לא כן" שבפסוק יא? האם פרעה הסכים לשלחם ומיד חזר בו?

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00

  • בין הורים לילדים

    שלשה מתוך ארבעת הבנים שבהגדה מופיעים בפרשתנו. שאלת הבן החכם, המופיעה בספר דברים, היא בעצם שאלת קביעותם של ערכים בדורות משתנים. "כיצד ייתכן", שואל הבן את אביו, "שאותם עדות, חוקים ומשפטים, אותם ערכים ואותו עולם מושגים, שחייתם איתם ביציאת מצרים ובמדבר, יהיו תקפים לנו כשניכנס לארץ ישראל, הדורשת אתגרים חדשים כמו מלחמה, התיישבות וכדו'?!". - שיחה לפרשת בא

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''בא''

    על החמץ, הגאולה , החודש ועוד בפנינים לפרשת בא.

    01/09/03 00:00

  • עבדי הקב''ה

    " יציאת מצרים לא הייתה בגדר הפתעה... מה טעם לא ציווה אותם ריבונו של עולם להכין את הלחם קודם ליציאה ולהיות מוכנים לכל דבר ? מדוע הייתה יציאת מצרים להפתיע את עם ישראל ולגרום להם לצאת ממצרים בשעה שמשארותם צרורים, ולא התנהלה כהמשך לתכנון מראש אשר הכין את היציאה כולה ?"

    הרב יובל שרלו

    01/09/03 00:00

  • מצווה קודמת למעשה

    "אמר ר' יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל...". כך פותח רש"י את פירושו לתורה, ולמדנו שכל מה שקראנו עד פרשה זו – אינו אלא הקדמה ומבוא לתורה...

    הרב דוד גרינולד

    01/09/03 00:00

  • מי לא יצא ממצרים?

    האם שש מאות אלף אלו, היו כל צאצאי אברהם יצחק ויעקב באותו דור? האם היו יהודים נוספים, שלא רצו להצטרף למשה ויוצאי מצרים? אנו רואים בדורנו, שיש יהודים רבים שטוב להם בארצות מגוריהם בחו"ל. מבחינתם זהו מושבם הקבוע. האם יתכן שכך היה גם בעבר, שהיו יהודים שלא רצו לצאת ממצרים אלא להשתקע ולהשאר בה?

    הרב משה ברגמן

    01/09/03 00:00

  • בני בכורי ישראל

    לאחר שמשה יוצא מבית פרעה הוא מקיים דו-שיח עם הקב"ה על כשלון שליחותו, באמצע דו-השיל מפסיקה התורה את הבאת הדברים ומתחילה בתיאור תולדות בית יעקב…מדוע ההפסקה ומה הקשר?

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • מצוות גיוס לצבא

    "מצווה גדולה מן התורה להתגייס לצבא ההגנה לישראל, וזאת משני טעמים עיקריים: א- להציל את ישראל מיד אויביהם, ב- לשמור על ארץ ישראל שתהיה בידי עם ישראל." - הרב אליעזר מלמד מרחיב.

    הרב אליעזר מלמד

    01/09/03 00:00

  • העלאת הפרטים אל הכלל

    לעומת הנוסח המקובל שאנו רגילים למצא החל מהפרשה הקודמת בכל התורה כולה "וידבר ד' אל משה לאמר" אנו מוצאים בתחילת פרשתנו נוסח שונה "וידבר אלקים אל משה ויאמר אליו אני ד'" ועלינו להבין מה משמעותו של שינוי זה.

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • למען דעת כי אין כד' אלקינו

    "בפתח פרשתינו מצווה משה לדבר אל בני ישראל ולומר להם את דברי הקב"ה: "אני ד' והוצאתי... וידעתם כי אני ד' אלקיכם". ותגובת העם היתה "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה"…" –על תגובת העם ופרעה ….

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • המכות כגילוי שמו של הקב''ה

    על דרישתו של משה לשחרר את בני ישראל כדי לעבוד את ד' במדבר עונה פרעה תשובה המחולקת לשלוש, המכות הבאות על מצרים באות לענות על כל השאלות…

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • האני ו''אני ה'''

    הביטוי "אני ה' " חוזר בפתיחת הפרשה פעמים רבות, וגם בהמשך הפרשה הוא מופיע לא מעט. הדבר בולט במיוחד לאור העובדה שבפרשת שמות אין הוא מופיע כלל וכלל. מה ההבדל בין הפרשות ומהו הקשר בין האני האישי ל"אני ה'"

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • ברד-תחילת הסוף?

    בסוף פרשתנו, לפני מכת ברד, הקב"ה שולח את משה להזהיר את פרעה: "כי בפעם הזאת אני שולח את כל מגפותיי אל ליבך..." - על ההבדל בין מכת הברד לשאר המכות ועוד...

    01/09/03 00:00